MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Administrator-problemer
Fra : N. Foldager

Dato : 04-01-05 20:13

Hej,

Jeg har lige fået installeret Win XP Pro SP2 på en ny maskine.

Da jeg overtog den, skulle jeg logge ind med brugernavnet
"Administrator" og et password.

Hjemme ville jeg åbne en almindelig brugerkonto til rutinearbejdet.

Men det kunne jeg ikke før, jeg havde oprettet en administrator-konto.
(Hvilket jeg troede, jeg havde; på det tidspunkt var jeg jo logget ind
som "Administrator")

Nå - Jeg oprettede så en ny administrator og derefter brugerkontoen.

Siden har jeg ikke set noget til den første administrator. Han nævnes
ikke på login-siden.

Det eneste spor af ham er i Stifinder. Dér ses hans mappe
"Administrator" på niveau med den nye administrator, "Brugeren" og
"All users". (Hans mappe er tilgængelig for den nye administrator,
men ikke for Brugeren.)

Kan nogen fortælle mig meningen med den første administrator?

Er det, jeg har set, normalt?

Hvornår har man sidenhen brug for den gamle administrator?

Hvordan logger man ind som den gamle administrator, når han ikke er på
login-skæmen?

Jeg kommer direkte fra Win98 og er ny i alt dette
administrator-halløj, hvorfor jeg vil være glad for hjælp.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Anders Lund

Dato : 05-01-05 07:44

N. Foldager wrote:
> Siden har jeg ikke set noget til den første administrator. Han nævnes
> ikke på login-siden.

Microsoft som prøver at gøre det hele lidt mere overskueligt... Tryk
CTRL-ALT-DEL 2 gange på login-siden og skriv "Administrator" og den
adgangskode - så er du logget på som administrator.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : N. Foldager

Dato : 08-01-05 14:05

Anders Lund:

Tak for svaret.

> Microsoft som prøver at gøre det hele lidt mere overskueligt... Tryk
> CTRL-ALT-DEL 2 gange på login-siden og skriv "Administrator" og den
> adgangskode - så er du logget på som administrator.

Øhh. Er det mere overskueligt, når han ikke kan ses?

Men ved du, hvad der er den dybere mening med denne skjulte
administator? Sammenlignet med de efterfølgende administratorer?

Han kunne f.eks. ikke bruges til at oprette min første brugerkonto.
Dér blev jeg bedt om at oprette en ny konto med
administrator-rettigheder, selv jeg jo var logget ind som
"Administrator".

Mvh

Niels Foldager

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 14:21

N. Foldager wrote:

> Øhh. Er det mere overskueligt, når han ikke kan ses?

Ja, hvis man alligevel "altid" opretter sin egen bruger med
administrator rettigheder, er der ingen grund til at man har en eller
anden "ukendt" administrator bruger.

> Men ved du, hvad der er den dybere mening med denne skjulte
> administator? Sammenlignet med de efterfølgende administratorer?

Læs overstående.

> Han kunne f.eks. ikke bruges til at oprette min første brugerkonto.
> Dér blev jeg bedt om at oprette en ny konto med
> administrator-rettigheder, selv jeg jo var logget ind som
> "Administrator".

Jeg ved ikke hvad der er sket på din computer - har aldrig fået besked
om at jeg ikke kunne oprette en konto, som administrator.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-05 15:03

N. Foldager skrev:

> Da jeg overtog den, skulle jeg logge ind med brugernavnet
> "Administrator" og et password.

Dengang var der så sikkert kun oprettet en enkelt konto og det
var administratorkontoen.

> Kan nogen fortælle mig meningen med den første administrator?

Administratorkontoen, har man sådan set kun behov for at logge
på inden der er oprettet en brugerkonto og hvis man evt.
senere skal foretage nogle ændringer ved computeren, som kræver
administratorrettigheder.

En brugerkonto kan dog også have administratorrettigheder, men
en brugerkonto med administratorrettigheder kan slettes igen.
Det kan selve administratorkontoen ikke. Den skal være der, men
vil så som standard blive skjult på logon-skærmen lige så snart
der er oprettet andre konti.

Grunden til den bliver skjult er, at det ikke er en konto man
bør bruge i det daglige. En administrator har jo ret til alt
lige fra at installere programmer og formatere harddiske og det
samme vil et ondsindet program have, hvis det slippes løs på
en administratorkonto.

> Hvordan logger man ind som den gamle administrator, når han
> ikke er på login-skæmen?

Det har du så allerede fået at vide af Anders.
Du kan dog også få WinXP til at vise administratorkontoen på
logon-skærmen hele tiden, men det er de færreste, som har behov
for det.

Hvis du absolut vil se den på logon-skærmen hele tiden, så gå
ned i Start > Kør og start: Regedit.

Find så følgende nøgle:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\
Winlogon\SpecialAccounts\UserList.

Inde i den nøgle opretter du en ny DWORD-værdi med samme navn
som din administratorkonto (den hedder normalt Administrator).
Når den værdi er oprettet, stiller du den til 1, lukker regedit
og genstarter computeren.

--
Hilsen
Madsen