MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Når systemet fryser
Fra : JMN

Dato : 31-12-04 13:44

Hej

Når systemet fryser er det så tegn på manglende køling.

Min pc er netop sat op på ny og har altid fungeret perfekt. Nyeste drivere
m.m. er opdateret og installeret.

Dog har jeg bemærket at udluftningen til kabinettet pludselig ikke virker
mere, den kører ikke rundt.

Kan det være årsagen til den pludselig er begyndt at fryse ?

Hvis Ja, nogen ide om hvordan man får den igang igen ??

Når den genstartes virker det fint igen.

vh. og godt nytår
JMN

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-12-04 14:08

Hej JMN, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Når systemet fryser er det så tegn på manglende køling.

Det er en blandt flere muligheder.

> Dog har jeg bemærket at udluftningen til kabinettet pludselig ikke
> virker mere, den kører ikke rundt.

Og nu har _lavt sat_ med 95% sikkerhed fundet problembarnet

> Kan det være årsagen til den pludselig er begyndt at fryse ?

Afgjort. For et par år siden stod CPU-pusteren af på min gamle pc med
præcis samme problem, som du har.

> Hvis Ja, nogen ide om hvordan man får den igang igen ??

Tjek lige om det er pusteren på CPU'en eller strømforsyningens (eller
en helt tredje, hvis der er en sådan).

Blæseren skal skiftes. Er det strømforsyningens, ved jeg ikke, om
blæseren kan skiftes separat eller hele strømforsyningen skal. Men den
er ikke speciel dyr.

> Når den genstartes virker det fint igen.

10 mod 1 på at du har en Intel CPU.

De er født med en sikring (og har været det i årevis), så den står af,
hvis den bliver for varm. Når den igen er nede under en vis temperatur,
tændes den igen. (Modsat AMD's - medmindre de da indenfor det seneste
års tid eller så har ændret opbygningen - der brænder af).

> vh. og godt nytår

Det håber jeg også, du får - trods det akutte problem. Det er ikke
særlig dyrt at fikse.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-12-04 14:09

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Og nu har _lavt sat_ med
^
du

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John Smith

Dato : 31-12-04 22:33

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> tændes den igen. (Modsat AMD's - medmindre de da indenfor det seneste
> års tid eller så har ændret opbygningen - der brænder af).

Det er ikke helt sandt. Jeg vil lige gøre opmærksom på at min
efterhånden ret gamle AMD XP2000+ Cpu selv slukker hvis den overheder -
har prøvet et par gange. Om det så er en feture i Cpu'en eller
bundkortet ved jeg ikke helt. (ASUA A7V266-E kort) Men det virker.

Bare sådan at folk ikke går hen og tror at en AMD er en katastrofe der
venter på at indtræffe Ikke specielt for at være krakiler...

Mvh
John Smith

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 01-01-05 11:36

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bare sådan at folk ikke går hen og tror at en AMD er en katastrofe der
> venter på at indtræffe Ikke specielt for at være krakiler...

Præcis den samme erfaring har jeg gjort med netop den processor. Tilmed
forekommer
*blå skærm* med meddelelse om hændelsen.
Det er sket under langvarig videoredigering, hvor processoren har forrygende
meget at
bestille. I øvrigt har montering af en ekstra kabinetblæser gjort
underværker. Ikke flere
afbrydelser i *utide* og tilmed målelig lavere temperatur i processoren.
(Programmet
Everest fra Lavalys er en god hjælp)

--
Med venlig hilsen og godt nytår
Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-01-05 13:42

Hej John Smith, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det er ikke helt sandt. Jeg vil lige gøre opmærksom på at min
> efterhånden ret gamle AMD XP2000+ Cpu selv slukker hvis den
> overheder - har prøvet et par gange.

Noget kunne tyde på, at min tidsfornemmelse ("det seneste års tid eller
så") med årene bliver stadig mere forvrænget.

> Om det så er en feture i Cpu'en eller bundkortet ved jeg ikke
> helt. (ASUA A7V266-E kort)

Formentlig CPU'en. Når man betænker, at Intel har anvendt den feature i
ret mange år (den var indbygget allerede i 486'erne og muligvis inden;
det er blot den ældste, jeg har erfaret det hos), har AMD formentlig
besluttet sig til endelig at ofre den smule mere og indbygge den.

> Bare sådan at folk ikke går hen og tror at en AMD er en katastrofe
> der venter på at indtræffe

> Ikke specielt for at være krakiler...

Jamen det er udelukende positivt og ikke mindre relevant for Usenets
formål, at du opdagede min forkerte oplysning og gad korrigere den.

Fx anede jeg ikke selv, at AMD var ændret sig på det område, og jeg er
formentlig ikke den eneste uvidende. Så en varm tak herfra.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Neil Southwood

Dato : 31-12-04 15:34

In news:41d54996$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
JMN <guffe@guffe.dk> typed:
> Hej
>
> Når systemet fryser er det så tegn på manglende køling.

Ja, man skulle ellers tro det var omvendt

--
Neil Southwood