MS Windows
briani 27239
Ændre systemdisk fra G: til C: (Haster =)
Fra : Michael Jensen

Dato : 30-12-04 22:35

Hej i gruppen!

Jeg er ved at lave computer for en kammerat, og da der er blevet installeret
nye diske og flyttet lidt rundt på kablerne er der vendt lidt op og ned på
drevbogstaverne.

Vi har styr på dem alle pånær hans system disk som nu hedder G:

Dette vil vi selvfølgelig gerne have lavet om til C: i stedet, men kan ikke
få lov. Hvis vi gennem "Computeradministration" under diskhåndtering vil
ændre drevbogstavet skriver den bare "Windows kan ikke ændre drevbogstavet
for systemdiskenheden eller startdiskenheden".

Bogstavet G bliver forresten tildelt selv om vi kobler alle andre drev fra.

Nogen gode forslag??

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 31-12-04 01:16

"Michael Jensen" <ikke_gyldig@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> drevbogstavet for systemdiskenheden eller startdiskenheden".
>
> Bogstavet G bliver forresten tildelt selv om vi kobler alle andre drev

Det er kablene og hvorledes diskene er koblet til diskkontrollerne som er
avgjørene (Gjelder IDE).
Første partisjon på disk 1 (primary) på IDE kanal 1 får ID C:, ved
installering av WinXP kan en velge om en vil legge Windows på denne
parisjon. Dette er ikke gjort siden man i stedet har fått en oppstartsmeny
og har Windows plassert på G:

Du kan endre på G til noe annet men ikke til C:.
Hvis du vil ha Windows installert på systemdisken C må du gjøre en
reinstallering.
Grunnen til at du har fått menge boksaver er at du sansynligvis har et eller
flere CD drev og flere partisjoner på hver disk.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Michael Jensen

Dato : 31-12-04 03:02

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Du kan endre på G til noe annet men ikke til C:.
> Hvis du vil ha Windows installert på systemdisken C må du gjøre en

Hmm, ja det var også det jeg kom frem til! Så må han bare igang! Men tak for
svaret......

\Michael Jensen