MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
For eller imod SP2...?
Fra : Magnus

Dato : 26-12-04 19:10

Jeg har geninstalleret Win XP som man jo gør en gang imellem når man har
fået for meget rod. Dette medførste også mit første bekendtskab med Service
Pack 2 som jeg installerede.
Men efter at have roddet lidt med det i et par dage og installeret diverse
programmer og gendanne emails m.m.

Med disse erfaringer har et stort spørgsmål meldt sig og det er.... Hvad er
fordelen ved SP2 og hvad skal jeg bruge det til?

Med SP2 er den eneste synlige ændring et hav af alt det sikkerhed, så som
firewall, blokering for alverdens ting som man skal slå fra flere gange for
at give andre programmer arbejdsbetingelser. Udover alt denne sikkerhed i
SP2 så har jeg Norton Antivirus og endelig Norton Ghost 9 til hurtigt at
geninstallere hele windows med programmer.

Med alt den sikkerhed er det ikke i overkanten med alt den sikkerhed det er
som med computere hvor de hele tiden vil sælge dig en hurtigere.

Er det så stor en fordel at installere SP2?

/Magnus

Fra : Anders Lund

Dato : 26-12-04 21:28

Magnus wrote:
> Med disse erfaringer har et stort spørgsmål meldt sig og det er.... Hvad er
> fordelen ved SP2 og hvad skal jeg bruge det til?

Der er opdateringer af mange forskellige typer - rettelser til småfejl
som man ikke vil lave et hotfix til da det godt kan vente til en service
pack.

Her er en liste med de rettelser der findes i SP2:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;%5BLN%5D;811113

Det skal dog siges at alle de ting som er rettet i SP1 også står i denne
liste.

> Med alt den sikkerhed er det ikke i overkanten med alt den sikkerhed det er
> som med computere hvor de hele tiden vil sælge dig en hurtigere.

Øh, ahva?

> Er det så stor en fordel at installere SP2?

Du får en masse rettelser til Windows, som tidligere beskrevet. Af
ændringer brugeren kommer til at se, er det ret begrænset. Jeg ser
service packs som et "must", hvis man vil have Windows opdateret.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-12-04 21:37

Magnus skriver:

> Med disse erfaringer har et stort spørgsmål meldt sig og det er.... Hvad er
> fordelen ved SP2 og hvad skal jeg bruge det til?

En helvedes masse sikkerhedsopdateringer og en mere gennemskuelig
firewall i XP

> Med alt den sikkerhed er det ikke i overkanten med alt den sikkerhed det er
> som med computere hvor de hele tiden vil sælge dig en hurtigere.

Har du ikke en firewall, enten som software eller hardware ?
Du har på din ip åbent for port 21 (FTP) er det med vilje ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-12-04 22:44

Hej Klaus (denne gang rigtigt stavet) *ggg*

> Har du ikke en firewall, enten som software eller hardware ?
> Du har på din ip åbent for port 21 (FTP) er det med vilje ?

Det kan jo være, at han har en ftp server og - Endelig er den indbyggede
firewall i xp blevet markant forbedret. Nu bliver man spurgt hver gang et
program ønsker adgang til nettet, så nu virker den altså også som værn imod
ting inde fra, så som troyanske heste osv.

Mvh. Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-12-04 22:45

Brian Olesen skriver:

> Det kan jo være, at han har en ftp server

Netop, derfor spørger jeg.

Fra : Vidal

Dato : 27-12-04 20:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Magnus skriver:

> En helvedes masse sikkerhedsopdateringer og en mere gennemskuelig
> firewall i XP

Jeg har lige installeret XP sp2. Hvor er firewall'en, jeg
har ikke været opmærksom på, den er indbygget, så jeg
installerede Zonealarm.

Kører jeg så med dobbelt firewall?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-12-04 21:22

Vidal skriver:

> Jeg har lige installeret XP sp2. Hvor er firewall'en, jeg
> har ikke været opmærksom på, den er indbygget, så jeg
> installerede Zonealarm.

Prøv at kigge i dit kontrolpanel

> Kører jeg så med dobbelt firewall?

Hvis de begge er aktiveret - ja.

Fra : Vidal

Dato : 27-12-04 21:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Vidal skriver:

> Prøv at kigge i dit kontrolpanel

Nå, ja, der er den jo.

Er der nogen forskel mellem dem? Er MS' bedre ZoneAlarm 2
Pro. Kan man sige noget om det, eller er en firewall en
firewall?

--
Venlig hilsen,

villy Dalsgaard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-12-04 22:08

Vidal skriver:

> Nå, ja, der er den jo.

Jep, brug den eller lad være...

> Er der nogen forskel mellem dem? Er MS' bedre ZoneAlarm 2
> Pro. Kan man sige noget om det, eller er en firewall en
> firewall?

Forhåbentligt er ZA bedre. Ellers var den jo ikke pengene værd.

Personligt sidder jeg bag en router med lukkede porte, bruger hverken IE
eller OE og har ingen firewall.

Fra : Brian Olesen

Dato : 28-12-04 01:22

Er zonealarm 2 ikke en halvgammel svend?
Bør ms's egen ikke være alt rigeligt?
Men hvis det virker så er det jo fint nok.

Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-12-04 01:38

Den 28-12-04 01.22 skrev Brian Olesen følgende:
> Er zonealarm 2 ikke en halvgammel svend?

Den nyeste hedder i hvert fald ZoneAlarm Pro 5.

> Bør ms's egen ikke være alt rigeligt?

Det kommer an på ens behov. Microsofts virker kun på indgående trafik,
mens ZoneAlarm virker på både ind- og udgående trafik. Microsofts
firewall vil for eksempel ikke stoppe trojanske heste og spyware, der
sender data tilbage til moderbasen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og gratis lommeregner i proceslinjen

Fra : emj

Dato : 28-12-04 08:15

On Mon, 27 Dec 2004 22:08:12 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Personligt sidder jeg bag en router med lukkede porte, bruger hverken IE
>eller OE og har ingen firewall.

Mon ikke, der er en firewall indbygget i din router?
Det er der da normalt.
Hilsen emj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-04 08:32

emj skriver:

> Mon ikke, der er en firewall indbygget i din router?

Jo og nej

> Det er der da normalt.

Til dels ja, da jeg har lukket for indgående trafik

Men der er ikke en decideret firewall der lukker af for al trafik og kun
sender det igennem jeg specificerer. Det vil en rigtig firewall gøre.

Fra : Carl Drud

Dato : 27-12-04 20:41

http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/windowsfirewall.asp

> Kører jeg så med dobbelt firewall?

Det er muligt. Du behøver i hvert fald kun have slået en af dem til.

Carl