MS Windows
briani 27239
Konvertere disk fra Fat32 til NTFS?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 25-12-04 21:34

Jeg har en Maxtor 160Gb disk som C-drev. Den er formateret i FAT32. Nu er
FAT32 ikke så glad for filer over 2Gb, og det er et problem når jeg henter
mine DV-bånd ind som fylder 12Gb for en time.

Er der ikke noget med at man kan konvertere fra FAT32 til NTFS uden datatab?
(Windows XP Pro)

Evt. hvordan?

Hilsen Ole Frederiksen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-12-04 22:15

Ole Frederiksen skrev:

>Er der ikke noget med at man kan konvertere fra FAT32 til NTFS uden datatab?

Brug hjælp i XP - den er fremragende, skriv convert ntfs,
muligvis konvertere ntfs i en dansk xp.
--
Knud

Fra : Johnny Madsen

Dato : 25-12-04 23:29

"Ole Frederiksen" <baltzer@_FJERN_DETTE_mail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:41cdceb1$0$49540$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> mine DV-bånd ind som fylder 12Gb for en time.
>
> Er der ikke noget med at man kan konvertere fra FAT32 til NTFS uden

Jo du kan:

convert c:/fs:ntfs

Fra : -=[Santa Claus]=-

Dato : 26-12-04 00:20

"Johnny Madsen" <johnny_madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole Frederiksen" <baltzer@_FJERN_DETTE_mail-online.dk> skrev i en
> meddelelse news:41cdceb1$0$49540$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jo du kan:
>
> convert c:/fs:ntfs

Der blev jeg fri for at spørge idet Ole kom mig i forkøbet.
Men nu når jeg vil konvertere C-drevet som jo er der OS
ligger så kommer den og spørger om jeg vil afbryde forb.
til drevet. Det regnede jeg umiddelbart med ikke var en
god ide og sagde derfor nej. Så blev der spurgt om jeg
ville planlægge det til næste opstart. Så er spørgsmålet om
der vil foregå en konvertering inden maskinen starter OS
"rigtigt" op, og at jeg derfor roligt kan lade den konv.
i en sådan situation???
Konv. af mine andre drev gik jo smertefrit og hurtigt, så
vil jeg jo ikke ødelægge det hele med at gøre mit C-drev
ubrugligt. Så hellere lige spørge her

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-12-04 00:33

-=[Santa Claus]=- skrev:

>Så er spørgsmålet om
>der vil foregå en konvertering inden maskinen starter OS
>"rigtigt" op, og at jeg derfor roligt kan lade den konv.
>i en sådan situation???

Det bliver konverteret ved næste opstart.
--
Knud

Fra : -=[Santa Claus]=-

Dato : 26-12-04 11:16

> Det bliver konverteret ved næste opstart.

Og endda ganske smertefrit. Takker.
Håber jeg nu vil få bare lidt bedre plads efter alle
drev er konv. til NTFS

Fra : Johnny Madsen

Dato : 26-12-04 12:45

"-=[Santa Claus]=-" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Og endda ganske smertefrit. Takker.
> Håber jeg nu vil få bare lidt bedre plads efter alle
> drev er konv. til NTFS

Plads bliver kun lidt mere.

Hvis du kan flytte data fra ikke OS drev, skal du blot formatere dem med
4096 i cluster størrelse så giver det mere plads.

Fra : -=[Santa Claus]=-

Dato : 26-12-04 19:35

> Plads bliver kun lidt mere.
>
> Hvis du kan flytte data fra ikke OS drev, skal du blot formatere dem med
> 4096 i cluster størrelse så giver det mere plads.

Man skal jo også lige tænke på at hvis man gør clusterstørrelsen for lille
på en stor disk, så får man en TOC der fylder en hulens masse og derved
også en stor søgetid som igen gør oplevelsen langsom. Så hellere NTFS
som har den sidegevinst at man kan ligge filer på over 2Gb uden probs.
En anden sidegevinst er at sikkerheden med NTFS bliver bedre, selvfølgelig
forudsat at man bruger muligheden.

Fra : Johnny Madsen

Dato : 27-12-04 09:45

> [...]
> som har den sidegevinst at man kan ligge filer på over 2Gb uden probs.
> En anden sidegevinst er at sikkerheden med NTFS bliver bedre, selvfølgelig

Helt enig det er sidegevinsten:)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-12-04 20:01

Johnny Madsen wrote:

> Hvis du kan flytte data fra ikke OS drev, skal du blot formatere dem
> med 4096 i cluster størrelse så giver det mere plads.

Jeg har 2KiB clustersize, idet data så fylder det samme på harddiskene
som på CD/DVD.

Jesper G. Poulsen