MS Windows
briani 27239
XP Home, OEM version
Fra : Henrik Christensen

Dato : 24-12-04 01:05

Hej

Jeg har hørt et rygte om, at den OEM version, af XP Home, der følger
med nye Pc'ere, på en, alle anden måde, er låst til bios'en, på
motherboardet, så hvis man, f.eks. sætter et nyt MB, i så vil XP ikke
virke mere, fordi den tror at, det er en piratkopi, og så skal man
købe en XP igen, for at det virker, med det nye MB. Er dette korrekt,
eller er det bare et rygte uden hold i ??

/
Henrik

Fra : *XxX*

Dato : 24-12-04 14:31

"Henrik Christensen" <henrik@ingenting.dk> wrote in message
> [...]
> købe en XP igen, for at det virker, med det nye MB. Er dette korrekt,
> eller er det bare et rygte uden hold i ??

Jep det passer, Der bliver lavet 1 mill forskellige Windows CD'er til hver
MB... Du kan godt selv høre det er galt. Jeg har aldrig haft problemer med
at skifte noget. Der skal bare en ny installation til så den får nogele
andre drivere til opstarten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-12-04 14:46

Henrik Christensen skriver:

> [...]
> købe en XP igen, for at det virker, med det nye MB. Er dette korrekt,
> eller er det bare et rygte uden hold i ??

Nej, men du registrere din opsætning mos MS, når du laver
onlinregistrering, såe en OEM version kan kun genregistreres med en
computer der har samme opsætning som første gang den registreres.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leony

Dato : 24-12-04 16:04

"Henrik Christensen" <henrik@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købe en XP igen, for at det virker, med det nye MB. Er dette korrekt,
> eller er det bare et rygte uden hold i ??

Det passer: http://www.tek-tips.com/faqs.cfm?fid=4004

Der er en del af licensbetingelserne som "forbyder" at en OEM bruges på
anden maskine. Det er vel en form for sikring af denne lille "klausul".

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jacob

Dato : 24-12-04 22:29

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
> http://home.tiscali.dk/~vinci/
> Mit Chieftec røntgen mod + "The MetallicAse".

Mærkeligt for man køber produktet ejer man det jo og således gælder en
lejeaftale jo ikke. Ved en lejeaftale må man ikke dit og dat men, jeg mener
ved at købe produktet ejer du det og bestemmer over det. Mener der har været
en ligende sag i norge hvor der var en der ændrede nogle filer i windows og
blev frikendt netop fordi han ejede produktet nemlig ms windows version xxx

Fra : Anders Lund

Dato : 25-12-04 02:06

Jacob wrote:
> [...]
> blev frikendt netop fordi han ejede produktet nemlig ms windows version xxx

Jeg tror ikke at du ejer det. Du ejer en licens til at bruge produktet.
Og netop det at du ikke må installere en OEM version på en anden maskine
end den originale (samt ingen support mener jeg) er grunden til at du
får OEM versionerne billigere.

Jeg kender ikke til den anden sag, så jeg skal ikke kunne sige hvad der
er blevet sagt i den.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-12-04 03:08

Nej, det du køber er en licens til at bruge produktet. At du så i de
fleste tilfælde får en CD med en kopi af selve produktet udleveret
samtidigt er noget andet.