linux og "open"programmer
Fra : zillyink

Dato : 03-02-05 14:47

Hej Gruppe.

Allerførst er dette set ud fra et sikkerhedsspørgsmål mere end
platform, men er jeg helt galt i byen så spark mig venligst
videre.

Jeg kører på en XP-pro (senest SP2) på andet år og har endnu ikke
haft et eneste nedbrud eller behov for at formattere, ej heller
har jeg haft en virus eller trojanere, highjackere, så bortset
fra lidt ads. er det vel over al forventning.

Alligevel er jeg lun på at bevæge mig lidt væk fra MS.

Det jeg tænker kunne være noget i stil med en opsætning i
Linux/redhat, Mozilla og openOffice og i den forbindelse er jeg i
tvivl om det er nødvendigt at installere så meget andet end et
virusprogram.

Er der kompalitationsproblemer med ovn. programmer?

Gode ideer og kommentarer modtages

--
Hilsen

Zillyink
Slet: *getlost*

Fra : Troels Arvin

Dato : 03-02-05 14:58

On Thu, 03 Feb 2005 14:46:53 +0100, zillyink wrote:

> [...]
> Linux/redhat, Mozilla og openOffice og i den forbindelse er jeg i
> tvivl om det er nødvendigt at installere så meget andet end et

Det giver ikke mening at installere et antivirus-program på Linux. - Med
mindre den fx. er mail-server og man gerne vil frafiltrere virus-mails
inden mails rammer folks postkasser (virus-mails er fx. spild af plads).

På Linux opnår du - ligesom på Windows - sikkerhed ved (i grove træk)
at:

1. Forstå systemet. Kan være tidskrævende.
2. Fjerne unødvendig software.
3. Lukke for unødvendig software, der af en eller anden
grund ikke bare kan fjernes.
4. Undlade at arbejde med superbruger ("root")-rettigheder,
med mindre det virkelig er krævet (fx. ved software-
installation/konfiguration).
5. Opdatere din software jævnligt.
6. Være kritisk overfor hvorfra du installerer din software.
Mange Linux-distributioner understøtter en eller anden
form for digital underskrevne software-pakker, og det
bør man benytte sig af.
7. Tage jævnlig backup til et medium, der ikke kan tilgås
over nettet.

> Er der kompalitationsproblemer med ovn. programmer?

Jeg antager, du mener "kompatibilitetsproblemer". Svaret er: Du skal ikke
regne med at få en Windows-installation, hvis du installerer Linux. I
praksis oplever jeg primært problemer, når jeg fra min
Linux-arbejdsstation vil tilgå visse audiovisuelle data, der overføres
over/i en MS-only protokol/format. Øverst på min "hall of shame" findes
public service institutionen Danmarks Radio, hvis videoklip ikke kan ses
på Linux, med mindre man installerer noget hjælpesoftware med yderst
tvivlsom legal status.

Fra : Alex Holst

Dato : 03-02-05 15:05

zillyink wrote:
> [...]
> vel over al forventning.
>
> Alligevel er jeg lun på at bevæge mig lidt væk fra MS.

Hvorfor? Windows lader jo til at virke fremragende for dig.

> [...]
> nødvendigt at installere så meget andet end et virusprogram.
>
> Er der kompalitationsproblemer med ovn. programmer?

Spoerger du, om Mozilla og OpenOffice vil have problemer med at koere
paa en Linux maskine der ogsaa har anti-virus programmer koerende?

I saa fald hoerer spoergsmaalet hjemme i unix gruppen. (Svaret er, at
der er udviklet for faa virus til unix systemer til at forbrugeren
bliver bange, slaar hjernen fra og forlanger et anti-virus program.)

Jeg er ikke bekendt med anti-virus programmer i en "klient rolle" paa
unix systemer; typisk koerer man anti-virus scannere paa sin unix mail-
og filserver. Der ledes efter Windows virus.

Der snakkes om virus og den slags i dk.edb.sikkerhed.virus.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk