Backup software
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 19:24

Hej

Håber dette er rigtige nyhedsgruppe.

Overvejer backup software.

Fungerer det sådan med alt disk image backup software, at man skal lave
backup af hele harddisken, dvs 60 gb for mit vedkommende ?
Eller findes der programmer, som kun laver backup af de data som er på
disken, f.eks. 20 gb af diskens størrelse på 60 gb ? - således at jeg kan
starte cd/dvd op og restore/formattere pc og køre de 20 gb fra eksemplet ind
?

Jeg har file backup program, men det er jo ikke aktuelt, hvis jeg vil
restore min pc med alt inkl systemfiler.

mvh
Flemming

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-01-05 20:52

On 2005-01-27, Flemming Vestergaard <> wrote:
> Fungerer det sådan med alt disk image backup software, at man skal lave
> backup af hele harddisken, dvs 60 gb for mit vedkommende ?

`image' indikerer, at du tager et fuldstaendigt `billede' af harddisken.
Du vil gerne lave undtagelser paa filsystemniveau, saa plads, der ikke
er allokeret til en fil, ikke bliver taget med i backuppen. Det giver
god mening, men jeg vil ikke kalde det et image i saa fald.

Det er lidt i graazonen mellem filsystem og raa harddisk, da e.g.
bootblock ikke er en del af filsystemet men skal vaere en del af
backuppen.

> [...]
> starte cd/dvd op og restore/formattere pc og køre de 20 gb fra eksemplet ind

Jeg kender ikke med sikkerhed til nogen programmer, der goer det, du
foreslaar.

Jeg gaar ud fra, at problemet er pladsen kraevet for at opbevare et
fuldstaendigt image. Der er formentlig intet, der forhindrer dig i at
komprimere din backup, bortset fra at backupprogrammet skal kunne laese
filen komprimeret, eller at du bliver noedt til at have plads til at
pakke backuppen ud midlertidigt. Hvis du bruger unix, kan du bruge dd og
compress/gzip/bzip2 til at goere dette uden at skulle pakke imaget ud
foerst:

   $ bzip2 -dc backup.bz2 | dd if=- of=/dev/wd0c

Dette vil ogsaa virke med partitioner til Windows. Et image kan laves
paa foelgende maade:

   $ dd if=/dec/wd0c of=- | bzip2 -zc > backup.bz2

Man kan dog hjaelpe kompressionen lidt paa vej. Ovenstaaende kommando
kommer nemlig ogsaa uallokerede sektorer med i backuppen, og de vil
typisk bestaa af pseudotilfaeldige data, der ikke kan komprimeres ret
meget. Hvis man overskriver dem med sammen tegn, e.g. nul, vil de kunne
komprimeres mere, og dermed vil hele backuppen fylde mindre. Man kan
overskrive sektorerne med nuller ved at allokere dem til en fil og fylde
denne med nuller, hvorefter man blot kan slette filen igen:

   $ dd if=/dev/zero of=/sletmigsnart
   [vente vente]
   $ rm /sletmigsnart
   $ dd if=/dev/wd0c of=- | bzip2 -zc > backup.bz2

I ovenstaaende tilfaelde er det smart at skrive backup.bz2 til en anden
harddisk eller maskine (e.g. med netcat eller ssh).

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Alex Holst

Dato : 28-01-05 19:55

Michael Knudsen wrote:
>    $ dd if=/dev/zero of=/sletmigsnart
>    [vente vente]

Er det en meget langsom computer du har? Min ville svare "dd:
/sletmigsnart: Permission denied" med det samme :)

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-01-05 21:23

Flemming Vestergaard wrote:
> Hej
>
> Håber dette er rigtige nyhedsgruppe.
>
> Overvejer backup software.

Overvej at beskriv din situration noget mere...hvilke filsystemmer vil
du tage backup af?

På UNIX er tar udmærket, dog skal du huske at kopiere
paritionsoplysninger med...ellers er det hurtigt at lave et script der
laver en backup/restore.

> Fungerer det sådan med alt disk image backup software, at man skal lave
> backup af hele harddisken, dvs 60 gb for mit vedkommende ?

En dd på unix mellem på media, eller i ghost kan du vælge imaget skal
bygges "bit for bit".

> [...]
> starte cd/dvd op og restore/formattere pc og køre de 20 gb fra eksemplet ind

Tar på UNIX vil næsten udføre ovenstående opgave...på Windows og nogle
UNIX partitioner (fx ext2 og ext3), vil ghost kunne læse filerne på
disken inkl. system filer...og kun gemme de 20 GB. Disse kan endvidere
måske komprimeres til endnu mindre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-05 23:27

Flemming Vestergaard skrev:

> [...]
> Eller findes der programmer, som kun laver backup af de data som er på
> disken, f.eks. 20 gb af diskens størrelse på 60 gb ?

Ja, det gør der - et gratis et endda. SavePartition
http://www.partition-saving.com/

Undervejs i processen når man skal lave et image, bliver man
spurgt om det er hele drevet eller kun de benyttede sektorer der
skal gemmes.

Det tager en lille time at gemme 1,2 GB. Det tager vist 10
minutter at pakke det ud igen. De kommercielle programmer er
noget hurtigere.

Jeg bruger selv SavePartition, og det fungerer fint med XP. Det
forudsætter dog at man kan boote i DOS - fra diskette eller cd.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:33

> Ja, det gør der - et gratis et endda. SavePartition
> http://www.partition-saving.com/

Ja, det er noget i den stil, jeg kan bruge. Dog gerne kommercielt program,
hvis det ikke er så dyrt.
Jeg ønsker gerne et program, der kan lave en boot cd/dvd, som automatisk
formatterer drev og installerer backdiskene, så jeg ikke behøver at skulle
igennem installation af win xp, drivers, sp2, osv. hvis jeg vil lave en
frisk installation en gang imellem.
Hermed også svar vedr mit system.

Fra : KT

Dato : 28-01-05 10:32

"Flemming Vestergaard" <flemmingvestergaardSNABELAyahoo.com> wrote in
message news:41f9ea9a$0$45652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> igennem installation af win xp, drivers, sp2, osv. hvis jeg vil lave en

Så skal du bruge "Ghost", jeg mener det er symantec eller norton (det er
vist samme firma?) der laver det. Ellers kan du søge på ghost+image.

Jeg ved dog ikke om den kan lave en boot-cd. Men den laver backup af al data
på disken (ikke ubenyttet diskplads).
Man kan vælge to typer backup, du skal vælge den hvor backupen lægges i en
fil som bliver komprimeret. Jeg kan ikke huske hvad det hedder i programmet.

Det kræver dog at du har to diske, eller en disk med flere partitioner, for
du kan ikke tage backup af en disk og gemme din imagefil på samme disk.

Mvh Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-05 12:04

Flemming Vestergaard skrev:

> Ja, det er noget i den stil, jeg kan bruge. Dog gerne kommercielt program,
> hvis det ikke er så dyrt.

Kik på Ghost.

> [...]
> igennem installation af win xp, drivers, sp2, osv. hvis jeg vil lave en

Jeg har lavet en boot-cd der er netop sådan, men det er gjort 'i
hånden' hvor jeg med Nero-burn lavede en bootbar cd hvorpå jeg så
lagde et SavePart-image.

Du snakker om 20 GB. Jeg har kun det mindst mulige system
liggende på C, så mit image fylder kun 660 MB (1,2 GB data). Det
forenkler i høj grad processen. Alle programmer lægges på andre
drev når de installeres. Det koster en smule håndarbejde hver
gang når man skal udpege et andet drev end C:, men den tid kommer
rigeligt igen.

De andre drev kan sikkerhedskopieres med traditionelle
pakkeprogrammer og filerne gemmes separat. De af programmerne der
ikke producerer vigtige data (spil f.eks.) tager jeg slet ikke
sikkerhedskopi af.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 13:23

> Kik på Ghost.

ok.

> Jeg har lavet en boot-cd der er netop sådan, men det er gjort 'i
> hånden' hvor jeg med Nero-burn lavede en bootbar cd hvorpå jeg så
> lagde et SavePart-image.

Findes der ikke program, som automatisk kan lave en boot cd/dvd i
forbindelse med backup af data ?

> [...]
> pakkeprogrammer og filerne gemmes separat. De af programmerne der
> ikke producerer vigtige data (spil f.eks.) tager jeg slet ikke

Rigtig god ide med det mindst mulige på C !
Jeg vil overveje at gøre det samme med backup af det basale Xp home med SP2,
drivers til printer, skanner og lignende.
Faktisk kan man vel godt have data på C udover det basale. Man mister så
bare disse programmer når man kører backup med formattering, ikke ? Jeg
tager jo bare backuppen inden jeg installerer flere programmer på c:

Men hvad er løsning med boot og er der andre programmer ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-05 13:49

Flemming Vestergaard skrev:

> Faktisk kan man vel godt have data på C udover det basale. Man mister så
> bare disse programmer når man kører backup med formattering, ikke ?

Ja, hvis man ikke er bange for at miste data, kan man jo lægge
hvad som helst på C. Man behøver ikke formatere når man bruger
image-programmer. De gendanner harddisken som den så ud da
image'et blev lavet. Den efterlader sikkert ubrugte sektorer
urørt hvor der så kan ligge døde data, men det er jo ligegyldigt.

> Men hvad er løsning med boot og er der andre programmer ?

Jeg har ikke fået anskaffet en ny version af Ghost, så jeg ved
ikke hvad det kan i dag. Det var egentlig min plan at gøre det,
men SavePartition har kunnet det det skulle omend lidt langsomt,
og det er jo ikke noget der skal bruges tit.

En fordel ved SavePartition er at det er freeware og altså kan
bruges på rescue-cd'er som man laver til familien.

Fra : jakob

Dato : 28-01-05 22:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> drev når de installeres. Det koster en smule håndarbejde hver
> gang når man skal udpege et andet drev end C:, men den tid kommer

Hej Bertel.

Ovenstående forudsætter at man laver et nyt image af c: hver gang man
installerer et nyt program på sin programpartition, ikke? Mig bekendt
bliver der ofte tilføjet nogle ting til Windows' systemfiler når man
installerer et program. F.eks. en tilføjelse til registreringsdatabasen
eller Windows' indstillinger?

Men en god ide, som jeg selv tror jeg vil benytte næste gang jeg skal
formatere. Godt nok ændrer min installation sig ofte fordi der af og til
ryger et nyt program ind eller et gammelt ud, og det samme med spil.
(Men spil ændrer måske ikke i ens systeminstallation?). Men jeg kan jo
bruge ideen til de programmer som jeg ALTID har liggende.
Tekstbehandler, newsreader, web browser, pakkeprogram, osv. osv.

Har du også en nem måde at til, i et snuptag, at tage backup af data og
programindstillinger som man gerne vil have ud på et andet medie i
tilfælde af at selve harddisken (og dermed også programpartitionen)
ryger? Umiddelbart er det jo de samme data man tager backup af hver
gang. Dvs. dokumenter, mails, skrivebord, bookmarks og indstillinger for
visse programmer (f.eks. newsreader), (hvad har jeg glemt?).

--
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-05 00:13

jakob skrev:

> Ovenstående forudsætter at man laver et nyt image af c: hver gang man
> installerer et nyt program på sin programpartition, ikke?

Jo, hvis man altid vil have alting med. Sådan gør jeg ikke. Jeg
oparbejder systemet til et rimeligt niveau med mine
dagligprogrammer og gemmer så et image. Noget senere gemmer jeg
evt. et mere. Besværet ved at lægge de tilkomne programmer ind
igen er til at overkomme hvis jeg skulle blive tvunget til at
geninstallere.

>Mig bekendt bliver der ofte tilføjet nogle ting til Windows' systemfiler

Ja! [bande, svovle]

> [...]
> ryger et nyt program ind eller et gammelt ud, og det samme med spil.
> (Men spil ændrer måske ikke i ens systeminstallation?).

Need for Speed, Porche Challenge lægger status i den specielle
dokumentmappe, og hvis den ligger på C, står man på bar bund
næste gang efter en formatering, men hele spillet er ellers
upåvirket. Jeg har ikke opdaget andre forhold af den type.

>Men jeg kan jo bruge ideen til de programmer som jeg ALTID har liggende.
> Tekstbehandler, newsreader, web browser, pakkeprogram, osv. osv.

Nemlig.

> [...]
> programindstillinger som man gerne vil have ud på et andet medie i
> tilfælde af at selve harddisken (og dermed også programpartitionen)

Ja, der bruger jeg et pakkeprogram som jo kan lave update i
stedet for backup fra bunden. Jeg styrer det med en batfil så jeg
bare skal dobbeltklikke på et ikon for at få gemt løbende data
fra alle mine arbejdsprogrammer, og engang imellem aktiverer jeg
så den del der pakker alt på mine to arbejdsdrev. Af og til laver
jeg så krydskopier af backupfilerne mellem to computere - alt
styret af én batfil som får forskellige parametre.

Hvis man har Winrar installeret kan hver opdatering gøres med en
linje i en batfil a la:
d:\Winrar\Winrar u -r -e1   K:\Javawf.arj   E:\JavaProjects

Den linje sikrer at alle ændrede filer i E:\JavaProjects
inklusive undermapper bliver pakket ned i Javawf.rar som ligger
på K.

>Umiddelbart er det jo de samme data man tager backup af hver
> gang.

Ja, men med u-parameteren til Winrar sikrer at det kun er ændrede
(eller nye) filer der gemmes.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 10:50

> Jeg bruger selv SavePartition, og det fungerer fint med XP. Det
> forudsætter dog at man kan boote i DOS - fra diskette eller cd.

Hvordan booter jeg i DOS ?
Nogle gode forslag og fremgangsmåder, da jeg så vil overveje SavePartition
???

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-05 11:14

Flemming Vestergaard skrev:

> Hvordan booter jeg i DOS ?

Skaf en DOS-bootdiskette eller en DOS-boot-cd. Når den skal
bruges, skal du i BIOS sætte computeren op til at boote fra det
relevante medie.

NeroBurn forudsætter at man har en imagefil eller en bootdiskette
hvis den skal lave en boot-cd.

Her kan du finde hvad du har brug for. Jeg har kun brugt SavePart
med DOS98, men det burde virke med en vilkårlig version.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 29-01-05 17:32

> Hvordan booter jeg i DOS ?

Du kan evt. starte her:
http://www.bootdisk.com/

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

We don't go to Ravenholm

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 10:48

Hej igen,

Kan man lave en alm. backup af alle filer med alm. brænderprogram (ikke
image)
og så køre en cd, som formatterer drevet
og som efter formattering på en eller anden måde åbner en stifinder, så man
kan kopiere filerne fra backup over på drevet,
og så er man kørende ??

mvh
Flemming

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-05 11:21

> [...]

> image)

Flemming Vestergaard skrev:

> Kan man lave en alm. backup af alle filer med alm. brænderprogram (ikke

Nej. Det kan naturligvis godt lade sig gøre at pakke alle filerne
med f.eks. WinRAR, men der kommer ikke noget brugbart ud af at
lægge det på plads igen. Det kræves at en hoben systemfiler
ligger på nogle ganske bestemte pladser, og den slags kan WinRAR
ikke hitte ud af.

Måske tænker du bare på en simpel kopi fra harddisk til cd? Den
vil lide samme kranke skæbne. Det registreres ikke hvor filerne
oprindeligt lå.

Ellers ville det altså også have været svært at kradse 800 kr.
ind for de programmer der kan det.