Ny PC og forebyggelse
Fra : Christian

Dato : 20-01-05 19:01

Hejsa

Får mig snart en ny bærbar pc. Er selvfølgelig interesseret i at den ikke
udsættes for div. virus og spyware som min nuværende er i meget stor grad.

Hvilke forholdsregler er de bedste at tage for at jeg kan holde min pc så
clean som mulig?

vh Christian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-01-05 19:30

On Thu, 20 Jan 2005 19:01:29 +0100, Christian wrote:

> Hvilke forholdsregler er de bedste at tage for at jeg kan holde min pc så
> clean som mulig?
Benyt et andet OS end Windows
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Alex Holst

Dato : 20-01-05 23:55

Michael Rasmussen wrote:

> Benyt et andet OS end Windows

Taabe.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 01:03

Alex Holst wrote:

> Taabe.

Endnu et spade-indlæg fra Alex Holst. Få dig et liv.

Jesper G. Poulsen

Fra : Alex Holst

Dato : 21-01-05 02:02

Jesper G. Poulsen wrote:

> Endnu et spade-indlæg fra Alex Holst. Få dig et liv.

Din opfording er noteret og vil blive ivaerksat lige efter du har
forklaret mig hvordan "Benyt et andet OS end Windows" paa nogen maade er
relevant for det oprindelige problem.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 09:25

Alex Holst wrote:

> forklaret mig hvordan "Benyt et andet OS end Windows" paa nogen maade
> er relevant for det oprindelige problem.

Der findes intet OS'er der kan fyldes med så meget spyware og snavs som
Windows - det burde _du_ vide...

Læg mærke til at Christian ikke har en præference udi OS'er.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-01-05 10:56

On 2005-01-21, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> Der findes intet OS'er der kan fyldes med så meget spyware og snavs som
> Windows - det burde _du_ vide...
>
> Læg mærke til at Christian ikke har en præference udi OS'er.

Han spoerger efter beskyttelse (eller forebyggelse) mod virus og spyware.
Jeg har endnu ikke hoert om spyware paa andre platforme end Windows, og
virus betragtes vist kun af de faerreste som et problem under unix.

Mener du set ud fra ovenstaaende, at det er urimeligt at antage, at
manden har planer om at bruge Windows?

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 13:21

Michael Knudsen wrote:

> Han spoerger efter beskyttelse (eller forebyggelse) mod virus og
> spyware. Jeg har endnu ikke hoert om spyware paa andre platforme end
> Windows, og virus betragtes vist kun af de faerreste som et problem

Og derfor er løsningen også at anvende noget andet end Windows.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-01-05 21:48

On 2005-01-21, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> Og derfor er løsningen også at anvende noget andet end Windows.

Altid?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 01:30

Michael Knudsen wrote:

> Altid?

Ja. Spyware findes ikke til andet end Windows, så vil man være 100%
spywarefri, må man vælge noget andet end Windows - længere er den ikke.

Jeg har lige haft en kammerat forbi med sin Acer Ferrari. Den virker
bedre med Debian GNU/Linux end med XP og så er den både fri** og uden
snavs.

** Fri software over hele linien, godkendt af 'vrms'.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-01-05 04:47

On 2005-01-22, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Ja. Spyware findes ikke til andet end Windows, så vil man være 100%
> spywarefri, må man vælge noget andet end Windows - længere er den ikke.

Okay, det lyder rigtigt. Hvad goer jeg saa, naar jeg skal koere en
Exchange-server?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 11:34

Michael Knudsen wrote:

> Hvad goer jeg saa, naar jeg skal koere en
> Exchange-server?

Du reviderer din kravsspecifikation, så der
står hvilken funktionalitet du har brug for
og ikke blot en liste af produktnavne.

--
Kasper Dupont

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-05 12:11

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

>Du reviderer din kravsspecifikation, så der
>står hvilken funktionalitet du har brug for
>og ikke blot en liste af produktnavne.

I de tilfælde, hvor der rent faktisk findes et alternativ, er det
en udmærket løsning. Det gør der dog langt fra i alle tilfælde...
og et af de tilfælde er Exchange. Eneste reelle alternativ er
Lotus Domino, og det er ikke meget nemmere at have med at gøre;
det er faktisk endnu mere bundet til Windows på klientsiden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 12:57

Klaus Ellegaard wrote:

> en udmærket løsning. Det gør der dog langt fra i alle tilfælde...
> og et af de tilfælde er Exchange. Eneste reelle alternativ er

Der findes faktisk en fri løsning der kan erstatte en Exchange-server.

Jesper G. Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-05 13:18

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

>Der findes faktisk en fri løsning der kan erstatte en Exchange-server.

Samsung Contact (tidligere HP OpenMail) koster penge, og den har
ikke alle Exchanges features. Men bevares, hvis man leve med dens
begrænsninger og risici, er det da en mulighed.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-01-05 14:41

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev 2005-01-22:

> Der findes faktisk en fri løsning der kan erstatte en Exchange-server.

Og hvilken er det så?

JEg har ikke set nogen endnu.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 22-01-05 15:39

http://www.opengroupware.org/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-05 15:44

Christian E. Lysel <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

>http://www.opengroupware.org/

Det er stadig et åbent spørgsmål, hvorvidt den kan erstatte
Exchange generelt. Hvordan får man f.eks. integreret sin
J2EE-platform ind i OpenGroupWare? På Exchange køber man jo
bare integrationsproduktet...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-01-05 13:29

On 2005-01-22, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Du reviderer din kravsspecifikation, så der
> står hvilken funktionalitet du har brug for
> og ikke blot en liste af produktnavne.

Mange chefer forstaar ikke funktionalitetskrav, kun produktnavne og
marketing.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-05 13:51

Den 22 Jan 2005 12:28:38 GMT skrev Michael Knudsen:

> Mange chefer forstaar ikke funktionalitetskrav, kun produktnavne og
> marketing.

Sjovt nok kun i IT-branchen. Ude i den virkelige verden ville en
chef der kræver et bestemt produkt, fx Ferrari, når behovet dækkes
bedre af et andet, fx en Scania ikke være chef ret længe.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 22-01-05 12:59

Jesper G. Poulsen wrote:
> Ja. Spyware findes ikke til andet end Windows, så vil man være 100%
> spywarefri, må man vælge noget andet end Windows - længere er den ikke.

Er du også hoppet på den?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 18:32

Christian E. Lysel wrote:

> Er du også hoppet på den?

Så oplys mig hvordan jeg får spyware på min anden maskine - den kører
OS/2.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-01-05 11:08

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev 2005-01-22:

> Så oplys mig hvordan jeg får spyware på min anden maskine - den kører
> OS/2.

Ved at du installere et program der indeholder spyware. MAn kan sagtens
skrive spyware til OS/2 hvis man ønskede det.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 14:59

Martin Schultz wrote:

> Ved at du installere et program der indeholder spyware. MAn kan
> sagtens skrive spyware til OS/2 hvis man ønskede det.

Der er ingen der skriver spyware til OS/2 og derfor er OS/2 også et
bedre valg hvis man vil være spyware-fri.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-05 16:55

Den 24 Jan 2005 13:59:20 GMT skrev Jesper G. Poulsen:

> Der er ingen der skriver spyware til OS/2 og derfor er OS/2 også et
> bedre valg hvis man vil være spyware-fri.

I gamle dage (dengang der var noget der hed OS/2[1]) kunne OS/2 da
køre Windows-programmer, så var det ikke nemmere bare at tage en stak
Windows spyware og installere?

Mvh
Kent

[1] :-þ

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 17:49

Den 24-01-05 16.54 skrev Kent Friis følgende:

> I gamle dage (dengang der var noget der hed OS/2[1])

Hrmpf!

> kunne OS/2 da køre Windows-programmer, så var det ikke nemmere bare at tage en stak
> Windows spyware og installere?

OS/2 kan afvikle 16-bit Windows-programmer, og nogle enkelte 32-bit. Med
emulatoren ODIN kan flere 32-bit-programmer køre, men jeg tvivler stærkt
på, at spywareprogrammerne kan.

Måske jeg bare er for lalleglad, jeg har aldrig brugt virusbeskyttelse
eller anden form for beskyttelse, og jeg har aldrig været smittet,
selvom jeg gennem de sidste 12-13 år har installeret utallige programmer
på min OS/2. Selv på Windows har jeg været forskånet for grimme ting,
omend jeg dog der har været noget mere agtpågivende.

Det vil sige, jeg arbejder på en test af antispywareprogrammer, og i den
anledning har jeg helt bevidst installeret en masse programmer med
tilhørende spyware. Det er faktisk imponerende, hvor hurtigt man kan
sande maskinen til blot ved at installere nogle få P2P-programmer og
downloadmanagere. Allerede efter installation af fem programmer med
bevidstløs klikken på "Ih ja, jeg elsker sponsorprogrammer", blev det en
pine at arbejde med computeren.

Se selv, hvor sød IE kan se ud med en række yderst smarte og meget
praktiske søgelinjer, der letter min brug af internettet:
http://80.196.130.137/ie.jpg

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 17:58

Kent Friis wrote:

> I gamle dage (dengang der var noget der hed OS/2[1]) kunne OS/2 da
> køre Windows-programmer, så var det ikke nemmere bare at tage en stak

Den kunne også skånes for det bras ved at sikre eksitensen af en linie
i config.sys, nemlig 'protectonly=yes'. Sådan er min OS/2 konfigureret;
den kan slet ikke afvikle DOS og Windows.

Jesper G. Poulsen
- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-01-05 13:05

Jesper G. Poulsen wrote:
> Så oplys mig hvordan jeg får spyware på min anden maskine - den kører
> OS/2.

Du installere det.

Hent fx http://packetstorm.linuxsecurity.com/misc-hack/OS2HKS.ZIP og
installere RHS.

Hvis du ikke kan finde spyware, kan du selv kode det.

Inspiration til andre angrebsvinkler kan du finde her:

Backdoor:

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=BKDR_OS2.A.SVR
http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=BKDR_OS2.A.CLI

Java angrebet:

http://www.securiteam.com/securitynews/5BP01202AS.html

Word Macro angrebet:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/wm.wazzu.h.html

Virus angreb:

http://www.viruslist.com/en/viruslist.html?id=3131

http://www.viruslibrary.com/virusinfo/OS2.Jiskefet.htm

http://www.viruslibrary.com/virusinfo/OS2.MyName.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 15:04

Christian E. Lysel wrote:

> Hvis du ikke kan finde spyware, kan du selv kode det.

Exactly - så hvorfår sidde og bruge en masse tid på at lukke et OS, når
der findes andre, mindre sårbare alternativer?

> Word Macro angrebet:

Check payload - Microsoft Word ...

> Virus angreb:

Prøv at lave samme søgning for Windows. Hvorfor lukke huller? Hvorfor
ikke bare vælge noget mindre sårbart?

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-01-05 15:08

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev 2005-01-24:

> [...]
>
> Check payload - Microsoft Word ...

> Prøv at lave samme søgning for Windows. Hvorfor lukke huller? Hvorfor

Ikke alles krav til en computer kan dækkes af andre styresystemer.
De fleste andre styresystemer kan angribes lige sånemt som windows
hvis windows brugerne gik over til det.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-01-05 15:11

> [...]
>
> Check payload - Microsoft Word ...

> Prøv at lave samme søgning for Windows. Hvorfor lukke huller? Hvorfor

Hvorfor kører du windows i øvrigt?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 18:00

Martin Schultz wrote:

> Hvorfor kører du windows i øvrigt?

For at spille. Den bruges ikke til andet end spil og (usenet). Alt det
seriøse arbejde laves under OS/2 eller Linux.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-01-05 19:48

Jesper G. Poulsen wrote:
> Exactly - så hvorfår sidde og bruge en masse tid på at lukke et OS, når

Det har man brug for i alle tilfælde.

Hvis man ikke sætter sig ind i problemstillingerne og disses løsning,
men reducere løsningen til produkter, får du aldrig opdraget brugerne i
hvad som er forkert eller ej. De vil lave samme fejl i det nye produkt.

> der findes andre, mindre sårbare alternativer?

Hvor køber en hjemmebruger OS/2? :)

Du måler sårbarhed i fundne angreb.

Jeg regner seriøst med du godt ved bedre, og mener at OS/2 er lige så
sårbart som et hvilket som helst andet operativ system?

> Check payload - Microsoft Word ...

Det findes til platformen...eller må brugerne ikke kører Word?

> Prøv at lave samme søgning for Windows. Hvorfor lukke huller? Hvorfor

Og? Lad vær med at sige at OS/2 er 100% fri for spyware, det passer jo ikke.

Hvis du endelig skal ud i de påstande kunne du forslå et OS uden
netværksstak, fx. Amstrad CPC v1.0 (Ja, jeg ved godt der 10 år senere
var en gut der lavede en TCP/IP stak i BASIC. Og måske også via CPM'en).

> ikke bare vælge noget mindre sårbart?

Fordi jeg ikke forstår din argumentation.

Jeg har argumenteret for OS/2 har samme problemmer og ej er 100%
sikkert, du argumenter for der udnyttes flere huller i Windows.

Hvis jeg skal provokere, hvordan ved du der ikke er spyware til OS/2,
der er jo ingen spyware scanner til at se det med? :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 20:03

Den 24-01-05 19.48 skrev Christian E. Lysel følgende:

> Hvor køber en hjemmebruger OS/2? :)

http://www.berggreen.dk/produkt.asp?ISOCNTRY=DK&prod=eComStation
(og fjern så det grin)

> Hvis jeg skal provokere, hvordan ved du der ikke er spyware til OS/2,
> der er jo ingen spyware scanner til at se det med? :)

Hvis der er, er det af den gamle slags, der udelukkende spionerer i
ubemærkethed. Og så gør de det så godt, at de aldrig er blevet opdaget.
De meget omtalte spywareprogrammer som Windows hærges af skjuler sig
ikke specielt godt, de er bare svære at slippe af med (i hvert fald
nogle af dem).

Fra : Peter Volsted

Dato : 24-01-05 20:07

hi

----- snip

> Hvor køber en hjemmebruger OS/2? :)

IBM <http://www.lotus.com/services/passport.nsf/startpa.htm>
Memsys -eCS <www.memsys.com>
eBay

> Og? Lad vær med at sige at OS/2 er 100% fri for spyware, det passer jo
> ikke.

Kunne du belyse med eksempler?

> Hvis jeg skal provokere, hvordan ved du der ikke er spyware til OS/2,
> der er jo ingen spyware scanner til at se det med? :)

Er der brug for én?

--
good luck

peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 20:19

Den 24-01-05 20.07 skrev Peter Volsted følgende:

Wow, er vi tre her i gruppen?

> IBM <http://www.lotus.com/services/passport.nsf/startpa.htm>

Så vidt jeg ved, sælger IBM ikke længere OS/2. Meget store kunder kan
måske stadig få lov at købe licenser, men hjemmebrugere kan i hvert fald
ikke.

Det er nok bedre med http://mensys.nl

> eBay

(der blev sat en til salg for mindre end en halv time siden)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox - også selvom

Fra : Peter Volsted

Dato : 25-01-05 18:50

hi

> [...]
>

> Så vidt jeg ved, sælger IBM ikke længere OS/2. Meget store kunder kan
> måske stadig få lov at købe licenser, men hjemmebrugere kan i hvert fald

<http://www-306.ibm.com/software/os/warp/swchoice/howtobuy.html>
kan muligt bedre din viden

> Det er nok bedre med http://mensys.nl

Hukommelse er ikke hvad det har været. Dit link er det korrekte - og der
vil du iøvrigt osse kunne købe Warp4, Warp Server og Passport Advantage
- og så eCS-udgaverne

--
good luck

peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-05 18:58

Den 25-01-05 18.49 skrev Peter Volsted følgende:

> <http://www-306.ibm.com/software/os/warp/swchoice/howtobuy.html>
> kan muligt bedre din viden

Tror du ikke det bare er en gammel side, som man har glemt at fjerne? Et
af linkene er tydeligvis skrevet i 2003 (IBMs strategi for 2004).
Desuden handler siden om volume pricing - ikke just noget for
hjemmebrugeren.

Vi er vist ved at være temmelig meget off topic her, så jeg sætter FUT
til news:dk.edb.os2

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-01-05 20:29

Peter Volsted wrote:
> Kunne du belyse med eksempler?

Jeg har referet til en troj tilligere...installere blot programmet.

<spyware banner>: Din maskine kommer til at kører meget hurtigere.

Hvilke mekanismer i OS/2 forhindre spyware?

> Er der brug for én?

Nej. Det ville være at fortrække brugeren ikke har adgang til at ændre
system filer og indstillinger han/hun ikke vil ændre.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 23:27

Christian E. Lysel wrote:

> Det findes til platformen...eller må brugerne ikke kører Word?

Der findes ikke en Word-version til OS/2 der håndterer en macro-virus.

> Og? Lad vær med at sige at OS/2 er 100% fri for spyware, det passer
> jo ikke.

Jamen, kom med et link til spyware til OS/2.

> Fordi jeg ikke forstår din argumentation.

Nej, det kan jeg godt se. Vi kommer ikke videre, så...

> Jeg har argumenteret for OS/2 har samme problemmer og ej er 100%
> sikkert, du argumenter for der udnyttes flere huller i Windows.

Ja. Og derfor er OS/2 også et bedre valg - der er ikke så mange
problemer at tage højde for. Hvad er lettest at bære vand i: en spand
der er revnet fra kanten og 1/3 ned af siden eller en si?

> Hvis jeg skal provokere, hvordan ved du der ikke er spyware til OS/2,
> der er jo ingen spyware scanner til at se det med? :)

Det er stadig muligt at overvåge trafikken til og fra en maskine -
ethereal er ganske glimragende til det formål.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-01-05 00:16

Jesper G. Poulsen wrote:
> Der findes ikke en Word-version til OS/2 der håndterer en macro-virus.

Ok.

Giver REXX ikke problemmer i denne sammenhæng?

> Jamen, kom med et link til spyware til OS/2.

Pak linket til trojen sammen med noget software.

> Ja. Og derfor er OS/2 også et bedre valg - der er ikke så mange
> problemer at tage højde for. Hvad er lettest at bære vand i: en spand

Der er præsis de samme problemmer at tage højde for.

Og for en angriber er der de samme problemmer at udnytte.

At de står uudnyttet hen, er fint nok...men ændre ikke ved problemmerne
er der, og at folk evt. er mere blind for det.

> der er revnet fra kanten og 1/3 ned af siden eller en si?

Hvorfor sammenligne med noget helt andet...skal det gøre forståelse
nemmere, er si'en Windows eller omvendt?

Har vi set at vand kan sive ud af en si i sammenligningen....eller har
der ikke været denne type "angreb" endnu, og derfor er en si god at bruge?

> Det er stadig muligt at overvåge trafikken til og fra en maskine -
> ethereal er ganske glimragende til det formål.

Hvordan ser man om fx skyper sender informationer for spyware med ethereal?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-05 15:14

Christian E. Lysel wrote:

> Ok.
> Giver REXX ikke problemmer i denne sammenhæng?

Nej. REXX er ikke et macrosprog. REXX er et scriptsprog på linie med
perl.

> Der er præsis de samme problemmer at tage højde for.

Hvad er nemmest at overskue?

At lappe en spand med en kendt sprække eller at lappe et si?

Virus-prgrammører har trange kår med OS/2 - ikke fordi der er få
brugere, men fordi det er vært at skade systemet. Det er ikke alt der
får lov til at pille uhæmmet i tingene.

> Hvorfor sammenligne med noget helt andet...skal det gøre forståelse
> nemmere, er si'en Windows eller omvendt?

Du har åbenbart svært ved at forstå.

> Har vi set at vand kan sive ud af en si i sammenligningen....eller
> har der ikke været denne type "angreb" endnu, og derfor er en si god
> at bruge?

Prøv du at lukke en si med en rulle tape, så du kan være sikker på at
du kan bære vand i den...

> Hvordan ser man om fx skyper sender informationer for spyware med
> ethereal?

Man samler en masse data sammen og analyserer det. Det er ikke nogen
let opgave, men det er da bare at gå igang...

- Men igen, det er svært at få lov til at udføre grimme ting i OS/2. I
OS/2 får du feks. ikke lov til at skrive tilfældige data i de nederste
64KiB af hukommelsesområdet.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-01-05 18:42

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej. REXX er ikke et macrosprog. REXX er et scriptsprog på linie med
> perl.

Giver REXX ikke problemmer som en mulig angrebsflade, på tvært af
applikationer?

> Hvad er nemmest at overskue?

Det er nemmest at se problemmerne og forholde sig til dem, istedet for
at påstår det er 100% spyware frit.

> [...]
>
> Virus-prgrammører har trange kår med OS/2 - ikke fordi der er få
> brugere, men fordi det er vært at skade systemet. Det er ikke alt der

Hvilket mere specifikt snakker du om?

Det er nemt at sætte windows op til det samme. Den har en meget
advanceret rettighedsstyring (ofte for advanceret til GUI'en). Jeg har
ikke set et OS der kan sættes så flexsibelt op, desværrer halter
applikationerne typisk, så man ikke kan drage 100% nytte.

> Du har åbenbart svært ved at forstå.

Jeg hader blot sammenligning da de er udbruglige. Jeg kan argumentere
for min sag, fx ved at sige at en si er at fortrække hvis vandet er sin
faste form (is).

> - Men igen, det er svært at få lov til at udføre grimme ting i OS/2. I
> OS/2 får du feks. ikke lov til at skrive tilfældige data i de nederste
> 64KiB af hukommelsesområdet.

Tak, nu bliver det mere interessant, istedet for at snakke om vand
snakker vi om teknik.

Hvilket moderne flerebruger multitask operativ system tillade ovenstående?

Og hvordan gør man på Windows XP?

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 21-01-05 11:32

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Der findes intet OS'er der kan fyldes med s? meget spyware og snavs som
> Windows - det burde _du_ vide...

Men hvis der nu er krav der goer det umuligt at koere andet end
windows, saa er det ikke en option at banke et andet OS paa maskinen.
Og det har aldrig vaeret det.

De windowsmaskiner jeg har i huset har ikke nogen spyware. De er
heller ikke koblet paa nettet. For mig er det acceptabelt at jeg ikke
kan anvende dem til andet end spil. For mange adre ville det ikke
vaere acceptabelt.

Med andre ord: Dit raad er taabeligt, fordi det med 99% sikkerhed
ikke loeser problemet for personen.
--
jlouis

Fra : Morten Dahl

Dato : 21-01-05 12:58

Jesper Louis Andersen wrote:
> Med andre ord: Dit raad er taabeligt, fordi det med 99% sikkerhed
> ikke loeser problemet for personen.

Jeg laeste den som en sjovt lille bemaerkning, maaske fordi den slutter
med en smiley.. Skal man kaldes en taabe saa?

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 21-01-05 14:22

Morten Dahl <dahl@cs.aau.dk> wrote:

> Jeg laeste den som en sjovt lille bemaerkning, maaske fordi den slutter
> med en smiley.. Skal man kaldes en taabe saa?

Bemaerk at jeg eksplicit sagde raadet er taabeligt. Ikke at manden
noedvendigvis er en taabe. Det plejer jeg normalt at holde for mig
selv.

Jeg maa af en eller anden grund have et smiley-filter i min hjerne.

--
jlouis

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 16:11

Jesper Louis Andersen wrote:

> Bemaerk at jeg eksplicit sagde raadet er taabeligt. Ikke at manden

Rådet er ikke spor tåbeligt, men jeg kan se adskillige højhellige tåber
i denne tråd.

Jesper G. Poulsen

Fra : Alex Holst

Dato : 21-01-05 19:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> Rådet er ikke spor tåbeligt, men jeg kan se adskillige højhellige tåber
> i denne tråd.

Er du i stand til at underbygge paastanden "Rådet er ikke spor tåbeligt"
med noget der ligner faglige argumenter? Du skal med andre ord bevise,
at det er billigere og mere sikkert at skifte OS end at saette Windows
korrekt op, uddanne brugere, etc.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 21:12

Alex Holst wrote:

> ord bevise, at det er billigere og mere sikkert at skifte OS end at
> saette Windows korrekt op, uddanne brugere, etc.

Én mand vil have noget der er sikkert. Der er ikke de store problemer i
at benytte et alternativt OS.

Jeg kan ikke se problemet, men en vis Alex Holst føler sig gevaldigt
trådt over tæerne. Jeg beklager at jeg ikke har samme holdninger som
dig, hvad angår OS.

Jeg til hver en tid anbefale noget andet en Windows, udfra sådant et
diffust spørgsmål, og så er jeg fløjtende ligeglad med hvor fin og hvor
smart du er og hvor fine fornemmelser du har!

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Andersen

Dato : 22-01-05 12:23

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg kan ikke se problemet, men en vis Alex Holst føler sig gevaldigt
> trådt over tæerne. Jeg beklager at jeg ikke har samme holdninger som
> dig, hvad angår OS.

Problemet er at du har en holdning til et specifikt operativsystem, ikke
til sikkerhed.

Sikkerhed har ikke noget at gøre med hvilke specifikke produkter man
anvender, det har noget at gøre med den holdning man har.

> Jeg til hver en tid anbefale noget andet en Windows, udfra sådant et
> diffust spørgsmål,

Hvis spørgsmålet er diffust må du spørge, indtil det bliver konkret og
spørgerens behov er ordentligt klarlagt. Først da kan du komme med
konkrete råd.

> og så er jeg fløjtende ligeglad med hvor fin og hvor
> smart du er og hvor fine fornemmelser du har!

"Hello, kettle? You're black!"

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 12:59

Christian Andersen wrote:

> Problemet er at du har en holdning til et specifikt operativsystem,
> ikke til sikkerhed.

Hverken eller...

> Hvis spørgsmålet er diffust må du spørge, indtil det bliver konkret
> og spørgerens behov er ordentligt klarlagt. Først da kan du komme med
> konkrete råd.

Nej. Jeg kan komme med de råd der passer til spørgsmålet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Andersen

Dato : 23-01-05 14:08

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej. Jeg kan komme med de råd der passer til spørgsmålet.

Et dårligt råd til et dårligt spørgsmål. Er det ønskværdigt?

Er det i virkeligheden ikke præcis hvad du selv anklager Alex Holst for
at gøre? At være så meget ude af trit med brugerne, at han giver dårlige
råd?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 15:07

Christian Andersen wrote:

> Et dårligt råd til et dårligt spørgsmål. Er det ønskværdigt?

Der er bestemt ikke noget dårligt i at anbefale et alternativ. Og til
de ønsker som Christian umiddelbart har, så er der masser af gode
alternativer

> Er det i virkeligheden ikke præcis hvad du selv anklager Alex Holst
> for at gøre? At være så meget ude af trit med brugerne, at han giver
> dårlige råd?

Jeg anbefaler et alternativ. Alex Holst anbefalede ikke noget. Han
skrev ét ord til den forrige der gav samme råd som mig.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 18:02

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg anbefaler et alternativ. Alex Holst anbefalede ikke noget. Han
> skrev ét ord til den forrige der gav samme råd som mig.

Jeg medgiver at jeg handlede uheldigt, jeg ville bare forsvare
alternativerne; de findes og de bør da anvendes, hvis det kan spare tid
og bøvl

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-01-05 21:36

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg medgiver at jeg handlede uheldigt, jeg ville bare forsvare
> alternativerne; de findes og de bør da anvendes, hvis det kan spare tid
> og bøvl

Well, hvis det nu ikke er alternativer der er brug for/ønske om, men
derimod en anden måde at bruge/konfigurere det eksisterende på?

Så vil jeg da mene at det er bedre at bruge det allerede eksisterende.
Derved undgår brugeren at skulle lære et nyt system at kende; under
denne indlæring er der endda, alt andet lige, større risiko for fejl/tab
af data, end ved fortsat brug af det eksisterende.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 23:30

Christian Andersen wrote:

> eksisterende. Derved undgår brugeren at skulle lære et nyt system at
> kende; under denne indlæring er der endda, alt andet lige, større

Hvis man alligevel kommer her og søger hjælp, så bør man anvende Linux
live-CD - der er der ikke noget der kan "overvintre" fra opstart til
opstart

- En provokation, jeg ved det

Jesper G. Poulsen

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-01-05 20:06

On Thu, 20 Jan 2005 19:01:29 +0100, Christian wrote:

> Hvilke forholdsregler er de bedste at tage for at jeg kan holde min pc så
> clean som mulig?

Du kunne sørge for at have en CD med opdateringer til dit operativsystem
klar, således at den kan være i nogenlunde god form, allerede inden du
tilslutter den nettet.

Når du får maskinen, bør du - inden du putter den på nettet - også
afinstallere unødvendig software. Software, som er unødvendigt, men som
ikke kan afinstalleres, kan du sørge for i det mindste er lukket. Vi ved
ikke, hvilket operativsystem, din maskine skal køre, men når nu du
nævner spyware og virus, er det nok ikke helt urealistisk at gætte på
Windows. Til Windows findes fx. følgende fine guide:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

Mere specifik vejledning vil du kunne få, hvis du oplyser hvilke(t)
formål, du påtænker at bruge PC'en til.

Fra : Christian

Dato : 20-01-05 20:29

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message
> Mere specifik vejledning vil du kunne få, hvis du oplyser hvilke(t)
> formål, du påtænker at bruge PC'en til.

Jeg er ret sikker på at computeren bliver leveret med noget XP...

Primært skal jeg sikkert bruge den til internetsurfing, messenger,
Office-pakken, se DVD'er og høre musik

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-01-05 20:40

On Thu, 20 Jan 2005 20:28:46 +0100, Christian wrote:

> Jeg er ret sikker på at computeren bliver leveret med noget XP...

OK. I dit sted ville jeg så have følgende i baghånden:
- Service Pack 2 i passende sprogversion og i
"offline"-udgaven (den, der fylder rigtig meget).
- Thomas' førnævnte guide til fjernelse/lukning af
unødvendige tjenester.
- Firefox, Thunderbird, Gimp, OpenOffice, Acrobat Reader,
et JRE og forskellige småværktøjer. Hvad og hvor meget,
det er relevant at have klar på forhånd afhænger af din
mentalitet, dine krav og din båndbredde.

> Primært skal jeg sikkert bruge den til internetsurfing, messenger,
> Office-pakken, se DVD'er og høre musik

OK. Så burde du kunne udgå at arbejde med administrator-rettigheder
efter den umiddelbare installation+konfiguration. Hvis du indøver en
rutine med kun at arbejde med administratorrettigheder i særlige
situationer, vil du være nået rigtig langt.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-01-05 20:55

Troels Arvin wrote:
> OK. Så burde du kunne udgå at arbejde med administrator-rettigheder

Husk selvfølgelig at give administrator et password :)

> efter den umiddelbare installation+konfiguration. Hvis du indøver en
> rutine med kun at arbejde med administratorrettigheder i særlige
> situationer, vil du være nået rigtig langt.

En lille finte... _hvis_ du får spyware, vil det i de fleste kun kunne
oprette en bruger profilen... Således kan du blot oprette en ny bruger
på system og derefter være fri for spywaren.

Husk endvidere

3) Tag backup.

3.5) Test backupen virker.

4) Konfigurer dine programmer sikkert.

5) Opdatere maskinen når det løser et problem for din installation.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-01-05 21:42

Christian E. Lysel wrote:
> En lille finte... _hvis_ du får spyware, vil det i de fleste kun kunne
> oprette en bruger profilen... Således kan du blot oprette en ny bruger
> på system og derefter være fri for spywaren.

Suk, en gang vrøvl.

En lille finte... _Hvis_ du får spyware, vil det typisk kun "inficere"
din bruger profil, da du kun kører med bruger rettigheder. Således kan
du "fjerne" spywaren, ved at oprette en ny bruger profil og bruge denne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 22:42

Troels Arvin wrote:

> OK. Så burde du kunne udgå at arbejde med administrator-rettigheder
> efter den umiddelbare installation+konfiguration. Hvis du indøver en

Hvis man lukker pænt efter sig er der ingen grund til at skifte mellem
administratorrettigheder og alm. brugerrettigheder.

Jeg har _en_ bruger på min 2000 Pro og det er Administrator (_med_
password).

Jesper G. Poulsen

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-01-05 22:49

On Thu, 20 Jan 2005 21:41:45 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> administratorrettigheder og alm. brugerrettigheder.
>
> Jeg har _en_ bruger på min 2000 Pro og det er Administrator (_med_

Så du arbejder altid som Administrator i Windows?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 23:12

Troels Arvin wrote:

> Så du arbejder altid som Administrator i Windows?

Ja.

Jesper G. Poulsen

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-01-05 09:07

On Thu, 20 Jan 2005 22:12:13 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja.

OK, det må du om. Jeg vil hævde, at det generelt har betydelig
sikkerhedsmæssig værdi ikke at arbejde med administrator-rettigheder,
hvis det er unødvendigt for éns arbejde ved maskinen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 09:26

Troels Arvin wrote:

> OK, det må du om. Jeg vil hævde, at det generelt har betydelig
> sikkerhedsmæssig værdi ikke at arbejde med administrator-rettigheder,
> hvis det er unødvendigt for éns arbejde ved maskinen.

Hvorfra kan du vide om det er nødvendigt eller unødvendigt at jeg
arbejder med administrator-rettigheder?

Jesper G. Poulsen

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-01-05 09:32

On Fri, 21 Jan 2005 08:26:29 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvorfra kan du vide om det er nødvendigt eller unødvendigt at jeg
> arbejder med administrator-rettigheder?

Prøv at læse, hvad jeg skrev. Jeg brugte fx. et ord som "generelt", og
en vending som "hvis det er...". Jeg ved ikke, hvad du laver, men jeg
læste ét af dine indlæg som en generel anbefaling af at arbejde med
administrator-rettigheder (hvilket jeg synes er et ualmindelig dårligt
princip).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 10:08

Troels Arvin wrote:

> administrator-rettigheder (hvilket jeg synes er et ualmindelig dårligt
> princip).

I al almindelighed på sin egen PC kan jeg ikke se grunden til at have
flere brugerkonti.

Har man små pilfingre i familien giver det mening, men ikke når man kun
er sig selv.

Jesper G. Poulsen

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-01-05 10:48

On Fri, 21 Jan 2005 09:08:21 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> I al almindelighed på sin egen PC kan jeg ikke se grunden til at have
> flere brugerkonti.

Præcis samme grund som at man ikke skal arbejde som root, når man
udfører dagligdagsopgaver på et unix-lignende system:

- Der er ingen grund til, at man kan lade huller i fx.
browser-software blive udnyttet til at få adgang til
grundsystemets indstillinger eller software-sammensætning.

- Der er ingen grund til at åbne for, at man ved en fejl
kan komme til at smadre grundsystemet ved fx. at slette
vigtige filer.

I et ordentligt fungerende system bør det ikke være nødvendigt for éns
produktivitet at arbejde med administratorrettigheder. Problemer kan
desværre opstå, når fx. visse spil kræver at køre med
administratorrettigheder for at få diverse kopisikringssystemer til at
virke.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-01-05 21:58

On 2005-01-21, Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:
> Præcis samme grund som at man ikke skal arbejde som root, når man
> udfører dagligdagsopgaver på et unix-lignende system:

Samt aarsagen til at OpenSSH, OpenBGPD, OpenNTPD og en lang raekke andre
netvaerksservices benytter privilege separation. Hvis man finder en
saarbarhed i det priviligerede kode, faar man root med / i /var/empty.

Fra : Alex Holst

Dato : 21-01-05 19:57

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja.

Glaed dig. Naeste udgave af OSS'en forklarer, i et sprog alle kan
forstaa, hvorfor man boer foelge 'Principle of Least Privilege'.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 21:13

Alex Holst wrote:

> Glaed dig. Naeste udgave af OSS'en forklarer, i et sprog alle kan
> forstaa, hvorfor man boer foelge 'Principle of Least Privilege'.

Og?

Jeg anvender Administrator-rettigheder på min maskine fordi det er det
der passer mit brug af maskinen bedst - og stik så din fine OSS op hvor
solen aldrig skinner - TÅBE!

Jesper G. Poulsen

Fra : Alex Holst

Dato : 21-01-05 22:11

Jesper G. Poulsen wrote:
[fra et andet indlaeg:]
> Jeg til hver en tid anbefale noget andet en Windows, udfra sådant et
> diffust spørgsmål, og så er jeg fløjtende ligeglad med hvor fin og
> hvor smart du er og hvor fine fornemmelser du har!
[..]
> Jeg anvender Administrator-rettigheder på min maskine fordi det er det
> der passer mit brug af maskinen bedst - og stik så din fine OSS op hvor
> solen aldrig skinner - TÅBE!

Du forkommer mig en anelse virkelighedsfjern. Til gengaeld er du den
foerste slagterkone jeg er stoedt paa, paa Usenet. Tillykke med det.

FUT til .mudderkastning

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 01:47

Alex Holst wrote:

> Du forkommer mig en anelse virkelighedsfjern. Til gengaeld er du den

Og det skulle komme fra dig?

Jeg ser en person der ikke magter at se hen over sin egen lille næsetip
og som bliver ubehagelig i tonen, når andre har en anden mening end
hans egen.

Få dig et liv, eller endnu bedre - søg hjælp.

> FUT til .mudderkastning

Ignoreret.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mikkel U.

Dato : 22-01-05 19:33

Jesper G. Poulsen wrote:
> Alex Holst wrote:
>

> Jeg ser en person der ikke magter at se hen over sin egen lille næsetip
> og som bliver ubehagelig i tonen, når andre har en anden mening end
> hans egen.

Jeg har læst med på sidelinien. Det er mit indtryk at det er dig
der bliver ubehagelig i tonen, du skrev fx til Alex ;
"Stik saa din OSS op hvor solen aldrig skinner", og "Tåbe"
Det er flabet, når man tænker på hvor meget tid, og
hvor meget god viden der faktisk står i selvsamme OSS.

> Få dig et liv, eller endnu bedre - søg hjælp.

"Få dig et liv", ja den er klassisk at bruge når man ikke længere
magter at være saglig i sin argumentation.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 21:25

Mikkel U. wrote:

> "Stik saa din OSS op hvor solen aldrig skinner", og "Tåbe"
> Det er flabet, når man tænker på hvor meget tid, og

Fortæl mig lige hvad Alex har skrevet i det indlæg jeg linker til.

> hvor meget god viden der faktisk står i selvsamme OSS.

Nu er det ikke mig der lægger hårdt ud med at være arrogant...

> "Få dig et liv", ja den er klassisk at bruge når man ikke længere

Læg mærke til hvem der starter ud med at være arrogant. Sådanne
personer bør søge hjælp.

EOD.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-01-05 20:58

Christian wrote:
> Hejsa
>
> Får mig snart en ny bærbar pc. Er selvfølgelig interesseret i at den ikke
> udsættes for div. virus og spyware som min nuværende er i meget stor grad.

Hvad skal den køre og bruges til?

> Hvilke forholdsregler er de bedste at tage for at jeg kan holde min pc så
> clean som mulig?

Start med at læse http://sikkerhed-faq.dk/ , stil spørgsmål hvis den
ikke hjælper dig fuldt ud, så den evt. kan forbedres.

Fra : John

Dato : 20-01-05 21:10

"Christian" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilke forholdsregler er de bedste at tage for at jeg kan holde min pc så

Hos os har vi gemt vigtige programmer på CD-rom.

Uden net-adgang installerer vi i denne rækkefølge: WinXp, ServicePack2, AVG7
antivirus, ZoneAlarm firewall, SpywareBlaster, IE-Spyad og Ad-Aware SE.
Først herefter går vi på nettet, og opdaterer i denne rækkefølge: antivirus,
Windows, SpywareBlaster og Ad-Aware SE.

SpywareBlaster og IE-Spyad er passive programmer (tager ikke resurser), der
beskytter mod meget snavs fra nettet.

Hos os virker det hver gang :)

Mvh John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 22:44

John wrote:

> Uden net-adgang installerer vi i denne rækkefølge: WinXp,
> ServicePack2, AVG7 antivirus, ZoneAlarm firewall, SpywareBlaster,
> IE-Spyad og Ad-Aware SE.

Det var ellers ikke så lidt. Jeg installerer 2000, SP4 og AVG7.0 -
derefter bruges maskinen og der er intet snavs på den (og AVG er
strengt taget unødvendig).

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 20-01-05 23:46

"Jesper G. Poulsen" skrev i en meddelelse

> Det var ellers ikke så lidt

Jamen, det er slet ikke så slemt, som det måske lyder. Kun AVG7 og ZoneAlarm
kører altid, resten er jo passive eller on-demand. IE-Spyad putter således
blot nogle 'giftige' adresser i IE's 'røde zone'... Ad-Aware SE er on-demand
'bagstopper'.

> Jeg installerer 2000, SP4 og AVG7.0 -
> derefter bruges maskinen og der er intet snavs på den

Skønt Jesper, skønt! Sådan skal det være! :)

> AVG er strengt taget unødvendig

Oops... jamen så kyl den da endelig ud :) AVG7 og Ad-Aware SE har heller
ikke meget at lave hos os, meen.. vi beholder dem nu begge alligevel...

Mvh John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 23:58

John wrote:

> Oops... jamen så kyl den da endelig ud :) AVG7 og Ad-Aware SE har

Jeg har også overvejet det mange gange... Men det er altid rart at
kunne slå folk i hovedet med, at den fil de sendte indeholdt virus

Nu er AVG jo ikke specielt ressourcekrævende så jeg overlever det nok

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 21-01-05 01:03

"Jesper G. Poulsen" skrev i en meddelelse

> Jeg har også overvejet det mange gange... Men det er altid rart at
> kunne slå folk i hovedet med, at den fil de sendte indeholdt virus

Hehe.. så kommer du efter dem!

> Nu er AVG jo ikke specielt ressourcekrævende så jeg overlever det nok

Jaja, og den er go' at ha'! Jeg har én gang oplevet virus-alarm, blot ved at
besøge en troværdig hjemmeside, denne:
http://www.snapfiles.com/help/missingfiles.html åbnede blot siden, og
bingo! Man véd aldrig nu om dage.

Mvh John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 01:59

John wrote:

> Hehe.. så kommer du efter dem!

Hehe - der er altid en eller anden karl-smart i omgangskredsen der bor
på kollegium og ikke er forsigtig nok mht. naboers adgang til PC'en...

Min PC er det kun mig der har adgang til

> Jaja, og den er go' at ha'! Jeg har én gang oplevet virus-alarm, blot
> ved at besøge en troværdig hjemmeside, denne:
> http://www.snapfiles.com/help/missingfiles.html åbnede blot siden,
> og bingo! Man véd aldrig nu om dage.

Får du stadig bid på det link?
Jeg prøvede lige og jeg oplevede intet usædvanligt... Måske fordi jeg
anvender FF, men jeg ved det ikke...

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 21-01-05 02:30

"Jesper G. Poulsen" skrev i en meddelelse

> Får du stadig bid på det link?
> Jeg prøvede lige og jeg oplevede intet usædvanligt...

Gør jeg heller ikke Jesper, det er et år eller så siden, og forlængst
rettet. Min pointe: Man véd aldrig... selv med en god portion sund fornuft.

> Måske fordi jeg
> anvender FF, men jeg ved det ikke...

Rigtig go' og populær browser... men bryder mig ikke om den... bruger stadig
IE6 m/ alle opdateringer, samt Maxthon. Ingen problemer :) Jeg HAR prøvet
både FF, Mozilla, Opera og yderligere et par stykker. Fine ting, men jeg kan
nok ikke vænne mig til dem.

Ny Netscape skulle vistnok komme her i januar, den MÅ jeg bare prøve....

Mvh John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-01-05 09:29

John wrote:

> Rigtig go' og populær browser... men bryder mig ikke om den... bruger

Men de rette ekstensions er den faktisk helt god.

> stadig IE6 m/ alle opdateringer, samt Maxthon. Ingen problemer :) Jeg

Jeg bruger også Mathon, når jeg er henvist til at anvende noget
IE-baseret.

> HAR prøvet både FF, Mozilla, Opera og yderligere et par stykker. Fine

Jeg foretrækker Mozilla, men den lokale filstruktur gør at den er
uanvendelige pt. Don't ask

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-05 02:13

On Thu, 20 Jan 2005 19:01:29 +0100, Christian wrote:

Et spørgsmål fra en ikke-windows bruger

> Hvilke forholdsregler er de bedste at tage for at jeg kan holde min pc så
> clean som mulig?
Giver det overhovedet nogen ekstra sikkerhed med en personlig firewall,
hvis man har en routerbaseret adsl-forbindelse, og man ikke har tildelt
nogen pc'ere bagved det ip-nummer, hvor alle uopfordrede request routes
til?

Spørgsmålet er afledt af, at jeg i forrige uge var på en konference om
distribuerede applikationer i .NET. Foredragsholderen havde en sådan
personlig firewall installeret, hvilket betød, at hver gang han skulle
afvikle et eksempel, gik der en krig, før vi kunne se eksemplet, da han
lige skulle vente på firewall'en åbnede et pop-up vindue, hvorefter han
bekræftede, at forespørgslen skulle gennemføres. Det skal bemærkes, at
både klienter og servere kørte på samme laptop.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-01-05 03:49

Hej Michael Rasmussen, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> [...]
> firewall, hvis man har en routerbaseret adsl-forbindelse, og man
> ikke har tildelt nogen pc'ere bagved det ip-nummer, hvor alle

Godt spørgsmål, for jeg har ofte forsøgt at gennemskue det og kan
ikke se nogen ekstra sikkerhed i dit nævnte eksempel. (Men kan nemt
tage forkert, jf. mit "forsøgt at gennemskue det").

Der er dog lige to forbehold:

1. Nogle firewalls (måske de fleste?) reagerer på trafik begge veje.
Hvis man først *har* fået et bagdørsprogram ind, er man vel næppe
bedre garderet bag en router af typen og opstillingen, du har nævnt
end ingen router. Hvis samme bagdørsprogram ellers ikke snyder
en evt. firewall, burde en sådan vel stoppe dets requests.

2. Det skal være en router af typen, som du nævner. Fx opdagede jeg
i sommer, at ZyXel 650 (vist aktuel standardrouter hos både Tiscali
og CyberCity), at den ikke have nogen speciel intern IP-adresse, som
"uopfordrede request routes til".

Det var Michael U. Hove, der rettede mig i det vildfarelsesgæt (jeg
troede, de havde) - se evt. sidst i hans
(eller - hvis serveren ikke har det liggende længere -
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.sikkerhed/msg/dba0309d2b472d65?dmode=source>)

Men har man fx en Cisco 677 eller 827 (eller... etc.), der jo
har en sådan "bitspand", som Michael meget betegnende kaldte den
(altså hvor uopfordrede pakker routes til fra WAN til LAN-siden),
er sagen en anden.

Så kan jeg som nævnt heller ikke se nogen øget sikkerhed ved firewall
udover det nævnte under punkt 1 [1].

Så god ide at tage det op, da nogen her måske vil sætte det
på plads.

[1] Faktisk kan der - omend vel rimelig esoterisk - være direkte
ulemper ved firewalls.
Andreas Plesner Jacobsen engang sidste år et humoristisk indlæg
her i gruppen. Det vedrørte en angivelig uheldig firewallkode,
som kunne udnyttes, så programmet blev en fin bagdør

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John

Dato : 21-01-05 05:04

"Rudi Stegen" skrev i en meddelelse

> Det vedrørte en angivelig uheldig firewallkode,
> som kunne udnyttes, så programmet blev en fin bagdør

Hehe... vi går i fare, hvor vi end går :)

Mvh John

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 21-01-05 17:05

On Fri, 21 Jan 2005 03:48:49 +0100, Rudi Stegen wrote:

> [...]
> her i gruppen. Det vedrørte en angivelig uheldig firewallkode,
> som kunne udnyttes, så programmet blev en fin bagdør

Ja, der var Witty for et års tid siden.

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.witty.worm.html

Mindst et par stykker på mit kollegienetværk blev ramt af den.

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/