Microsoft anti spyware beta version
Fra : Erik P.

Dato : 07-01-05 17:49

Microsoft har lanceret deres anti spyware program som en Beta version.
Læs artikel fra 7 januar 2005 her:

Programmet nedtages her;

http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

Jeg har i forvejen Ad-aware og Spybot, og inden installeringen af
Microsoft anti spyware programmet kørte jeg komplette skanninger, så
min Pc`er var 100% ren,- troede jeg.

Microsoft antispyware blev installeret og en fuld skanning blev igen
gennemført.

Til min store overraskelse blev 4 (fire) Spywareprogrammer fundet,
heraf to i kategorien Høj Risiko! "CommonSearch VCatch Spyware" og
"Comet Systems Adware"

De to andre var "Girafa Spyware" og "Kazaa" .Kazaa`s website har jeg
besøgt men aldrig brugt aktivt.

Ialt 40 filer blev registreret som inficeret.

Giver Ad-avare og Spybot falsk sikkerhed?

Fra : Nicolai

Dato : 07-01-05 17:57

> Ialt 40 filer blev registreret som inficeret.
>
> Giver Ad-avare og Spybot falsk sikkerhed?

Ja, hvis du forventer de tager det hele.

Tror de begge tager 2/3 (anslået ;)

Fra : Martin Poulsen

Dato : 07-01-05 20:05

Erik P. wrote:

> Jeg har i forvejen Ad-aware og Spybot, og inden installeringen af
> Microsoft anti spyware programmet kørte jeg komplette skanninger, så
> min Pc`er var 100% ren,- troede jeg.

Jeg bruger ikke spywarescannere, og vil aldrig komme til det (det samme
gør sig gældende for antivirus og personlige firewalls). Af ukendte
årsager kunne jeg alligevel ikke lade være med at prøve Microsoft
Antispyware, og det skulle vise sig at blive en hovedrystende oplevelse.

> Microsoft antispyware blev installeret og en fuld skanning blev igen
> gennemført.

Det samme her. Jeg ventede naturligvis, at den ikke ville finde noget,
men pludselig dukkede der en besked op om at den havde fundet en
inficeret fil. Det drejede sig om tapicfg.exe i C:\Windows\system32\
der skulle indeholde CoolWebSearch. Jeg var 99.9% sikker på, at den tog
fejl. Jeg kopierede filen over i min %USERPROFILE% og kørte en fuld scan
igen. Men hov, denne gang fandt den kun den inficerede fil i
C:\Windows\System32\ selvom den samme fil lå to steder på harddisken?

For nu at bevise at filen var harmløs, hev jeg min Windows-CD frem og
extractede tapicfg.exe fra skiven, lavede en md5-checksum af denne og
sammenlignede den tilsvarende sum med tapicfg.exe fra
C:\Windows\system32\. De var ens.

Alt i alt bekræftede det blot min tro på, at disse programmer er
overflødige, men alligevel tankevækkende, at dem der sværger til den
slags software, angiveligt havde fuldt anvisningerne og slettet filen.

Det gør de allesammen. Læs evt. http://sikkerhed-faq.dk

--
Martin

Fra : Soren Rathje

Dato : 08-01-05 19:44

> Til min store overraskelse blev 4 (fire) Spywareprogrammer fundet,
> heraf to i kategorien Høj Risiko! "CommonSearch VCatch Spyware" og
> "Comet Systems Adware"

Har prøvet den, og smidt den ud med det samme. De har INGEN ide om hvad
de laver, programmet fandt ting og sager som ikke eksisterede...
Advarede bl.a. om RealVNC og WinPcap med en notits om at "det så ud som
om de var installeret af en autoriseret person"... Nemlig !!!

Sågar Microsoft's TCPIP LSP 2.0 blev markeret som "Trediepartsprodukt"
og man anbefalede at man sendte .dll filerne til analyse... DOH! Det er
en del af W2K.

/Søren
PS. Jeg undskylder for "vådeskuddet" tidligere...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-05 07:49

Soren Rathje <soren%lolle.org@spam.me> writes:
>Advarede bl.a. om RealVNC og WinPcap med en notits om at "det så ud som
>om de var installeret af en autoriseret person"... Nemlig !!!

Det er ikke det, der står. Prøv at læse igen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Soren Rathje

Dato : 10-01-05 13:37

Klaus Ellegaard wrote:

> Det er ikke det, der står. Prøv at læse igen.
>
> Mvh.
> Klaus.

Du har ret, det var skrevet på engelsk men meningen var den samme.

Programmet er afinstalleret og skrottet så det kan ikke lade sig gøre,
måske om 6 måneder når MS har fået lidt mere styr på sagerne. Som det er
i dag kan jeg ikke bruge det til noget fornuftigt. Det er kun min
mening, andre har ret (og pligt) til selv at danne deres egne meninger
ud fra deres egne erfaringer.

/Søren

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-05 13:40

Soren Rathje <soren%lolle.org@spam.me> writes:

>Du har ret, det var skrevet på engelsk men meningen var den samme.

Nej, du har læst forkert.

Der står, at RealVNC *kan* bruges af tredjepart. Og hvis man ikke
selv har installeret det, må dets eksistens betragtes som en risiko.
Har man derimod selv installeret det, er alting i skønneste orden.

Hvad mener du, der er galt i den formulering?

Mvh.
   Klaus.

Fra : kk

Dato : 10-01-05 10:00

"Erik P." <biva@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> besøgt men aldrig brugt aktivt.
>
> Ialt 40 filer blev registreret som inficeret.
>
> Giver Ad-avare og Spybot falsk sikkerhed?

Hej,
Forinden I brokker jer helt vildt og praler for meget med at I ikke
behøver den slags, så vær lige opmærksom på at det er en BETA 1.
mvh
kk

Fra : Troels Arvin

Dato : 10-01-05 10:30

On Mon, 10 Jan 2005 10:00:27 +0100, kk wrote:

> Forinden I brokker jer helt vildt og praler for meget med at I ikke
> behøver den slags, så vær lige opmærksom på at det er en BETA 1.

Ja? Det fremgår jo ligesom af trådens subject.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-01-05 10:35

On 7 Jan 2005 08:48:35 -0800, biva@tele2adsl.dk (Erik P.) wrote:

>Microsoft har lanceret deres anti spyware program som en Beta version.
> [...]

Jeg prøvede den også, men hvergang vi skulle skifte bruger her på
pc'en (winxp) - skrev den at Internet Explorer's startside var ved at
blive ændret og man kunne blokere eller anullere, dette var lidt for
irriterende til at den ikke røg ud igen.

/jesper