Wirus
Fra : Henning Madsen

Dato : 06-01-05 21:23

Min Windows XP er ramt af en virus men hvilken? Er det i det hele tagen en
Wirus???
Når internet kablet er demonteret er der ikke nogle fejl.
Men små fem minutter efter kablet er isat fremkommer der en beskad der lyder
nogenlunde således

LSA Shell (Export Version) har fundet en fejl og afsluttes
Vi beklager ulejligheden.
Hvis du var midt i noget, har du mugligvis
mistet de oplysninger du arbejder med.

Informer Microsoft om fejlen
o.s.v.

Et minut eller to herefter kommer denne meddelelse
Systemet er ved at lukke. Gem alt igangværende arbejde og log af.
Tid tilbage inden der lukkes .....

En god ven mente det er ormen Sasser??
På nettet fandt jeg et program som skulle kunne fjerne Sasser men det fandt
entet.

Er der en der kan hjælpe mig så jeg kan komme tilbage til min XP'er igen.
Dette er skrevet med en 75Mhz Windovs 98.
På forhånd tak hvis der er en der hvel hjælpe mig.

Med venlig hilsen Henning.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-01-05 21:34

Henning Madsen wrote:
> Min Windows XP er ramt af en virus men hvilken? Er det i det hele tagen en
> Wirus???

Hvad siger event loggen?

Hvad siger Microsoft, har du prøvet at ringe til deres support?
(Jeg er blot interesseret i at vide om de kan/gider hjælpe).

Har du installeret noget for nyligt, eller opdateret noget?

Jeg gætter på det nemmeste her og nu er at slå LSASS fra:

My Computer>properties;
- Hardware>Device Manager>View>Show Hidden Devices;
- Non-Plug and Play Drivers>NetBios over Tcpip>(RC)properties;
- Device Usage: Do not use this device (disable);
- Press OK and reboot as indicated:

Men om et evt. angrebet har installeret noget ved jeg ikke.

Denne stakkel har også et ligende problem:

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&threadm=6e1501c42f03%2423047ac0%24a001280a%40phx.gbl

Alle forslag om at scanne maskinen hjælper ham ikke.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-05 21:38

Den 06-01-05 21.34 skrev Christian E. Lysel følgende:

> Jeg gætter på det nemmeste her og nu er at slå LSASS fra:

Og så straks installere alle sikkerhedsopdateringer fra Windows Update.

> Denne stakkel har også et ligende problem:
>
> Alle forslag om at scanne maskinen hjælper ham ikke.

Hvis jeg ikke husker helt galt, lukkes maskinen ned blot en anden
computer kontakter XP'en for at smitte. Der er ikke nødvendig virus på
maskinen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-01-05 13:20

Christian E. Lysel skrev:

> Hvad siger Microsoft, har du prøvet at ringe til deres support?
> (Jeg er blot interesseret i at vide om de kan/gider hjælpe).

Jeg har ikke selv prøvet at ringe til Microsoft på det nedennævnte
telefonnummer, men ifølge denne webside:

http://www.microsoft.com/danmark/security/virussupport/default.asp

kan man modtage gratis support hvis man er ramt af virus eller har
brug for hjælp til at beskytte sig imod virus:

"Microsoft tilbyder gratis support på virusrelaterede spørgsmål og
problemer

Microsoft Support tilbyder nu gratis support til:

Kunder og hjemmebrugere som mistænker, at deres pc er ramt af virus

Kunder og hjemmebrugere som vil beskytte deres computermiljø imod
virusangreb

Uanset hvilken licensaftale eller gældende supportaftale du som kunde
har med Microsoft, kan du få gratis support af Microsofts
professionelle supportteknikere, når det gælder virusrelaterede
spørgsmål.

Kunder og hjemmebrugere som vil beskytte deres computermiljø imud
virusangreb kan få hjælp fra Microsofts supportteknikere med hensyn
til:

Rådgivning om sikkerhedsindstillinger og sikkerhedsforanstaltninger

Rådgivning om de nyeste Service Packs og sikkerhedsbulletiner

Kunder og hjemmebrugere som mistænker, at deres pc er blevet angrebet
af virus, kan få hjælp fra Microsofts supportteknikere med hensyn til:

Rådgivning i hvordan man mindsker de problemer, som virusen medfører

Rådgivning i hvordan man kan forhindre spredning af virus

Henvisning til information og opdateringer fra leverandører af anti-
virusprogrammer

I virusrelaterede spørgsmål hjælper vi altid med at isolere problemet
for at kunne anbefale sikkerhedsforanstaltninger. Hvis problemet ikke
er forårsaget af virus, har du mulighed for at købe support for fortsat
fejlsøgning.

Har du virusrelaterede problemer kan du ringe til Microsoft Support på
telefon 44 89 01 11.

Åbningstider mandag til fredag 09.00 - 17.00."

Ovennævnte webside er 2 klik fra www.microsoft.dk (linket "Læs mere om
sikkerhed" (under feltet "hjemmebrugeren") | linket "Dansk support til
virusrelaterede spørgsmål og problemer" (under feltet "Gode links").

Jeg vil gætte på at supporten stort set består af højtlæsning af hvad
der står på Microsofts danske websider om emnet, på ca. samme niveau
som 1. niveau telefonsupport hos en internetudbyder.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-01-05 14:03

Den 23-01-05 13.19 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen følgende:

> Jeg har ikke selv prøvet at ringe til Microsoft på det nedennævnte
> telefonnummer, men ifølge denne webside:
>
> http://www.microsoft.com/danmark/security/virussupport/default.asp

Smukt! Nogen der ved, hvornår det tiltag blev startet?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-01-05 15:16

Kim Ludvigsen skrev:

> Smukt! Nogen der ved, hvornår det tiltag blev startet?

Wayback Machine påstår den har set websiden første gang den 6. december
2003:

http://web.archive.org/web/*/http://www.microsoft.com/danmark/security/virussupport/default.asp

Det er lige før man kan få den mistanke at websiden er blevet glemt, da
det er meget sjældent at links overlever så lang tid på Microsofts web-
sider.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-01-05 18:07

Den 23-01-05 15.15 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen følgende:

> [...]
>
> Det er lige før man kan få den mistanke at websiden er blevet glemt, da
> det er meget sjældent at links overlever så lang tid på Microsofts web-

Jeg må nok hellere lige tjekke, om tilbuddet stadig står ved magt. Jeg
mindes ikke nogensinde at have læst om det tidligere, selvom det ellers
er et tilbud, de burde slå på tromme for. Men måske jeg har overset det,
fordi det ikke er relevant for mig selv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark og mærk historiens vingesus

Fra : Hans

Dato : 08-01-05 02:52

Henning Madsen wrote:
> [...]
>
> Et minut eller to herefter kommer denne meddelelse
> Systemet er ved at lukke. Gem alt igangværende arbejde og log af.

Det er formodentlig en orm som driller dig. Prøv følgende:

Start maskinen med netværkskablet isat.

Lige efter opstart, gå ned i startmenuen, vælg "kør" og skriv "shutdown -a"
(uden "") i feltet og tryk enter.

Nu vil systemet ikke lukke ned selv om ormen bliver aktiveret.

Jeg går ud fra at din firewall i XP er aktiv. Ellers er du lige vidt når du
starter igen.

Gå derefter ind i kontrolpanelet og dobbeltklik på System ikonen. Vælg fanen
Systemgendannelse og sæt et flueben i Deaktiver systemgendannelse på alle
drev og tryk OK. Luk alle vinduer igen.

Brug dette link og vælg Åbn, ikke download:

Kør programmet og det vil forhåbentlig finde synderen. Det er muligt at du
skal genstarte maskinen for at afslutte scanningen, men i såfald gør du bare
det.

Så skal du igen aktivere systemgendannelse ved at fjerne det flueben du
satte inden scanningen.

Prøv om ovenstående ikke hjælper, men du kan ikke forvente at køre direkte
på internettet uden nogen form for sikkerhed, enten med firewall og/eller
router, og ikke mindst en god portion sund fornuft og omtanke.

Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-05 02:59

Den 08-01-05 02.51 skrev Hans følgende:

> Det er formodentlig en orm som driller dig. Prøv følgende:
>
> Start maskinen med netværkskablet isat.

Jeg ville nu netop starte uden netværkskabel. Det er for øvrigt også,
hvad Microsoft foreslår:
http://www.microsoft.com/danmark/non_cms_files/security/printarticles/sasser_printxp.asp

Fra : Hans

Dato : 08-01-05 03:05

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg ville nu netop starte uden netværkskabel. Det er for øvrigt også,
> hvad Microsoft foreslår:

http://www.microsoft.com/danmark/non_cms_files/security/printarticles/sasser_printxp.asp

Det er for at undgå han måske ender uden en IP, men nu er rådet da givet
videre.

Hans

Fra : Lars Møller

Dato : 24-01-05 02:47

Hans wrote:
> Kim Ludvigsen wrote:

osv. osv.

Hvorfor er der ikke nogen der siger til den stakkels mand, at han ikke
har lagt de sidste service packs og rettelser på windows, og derfor
bliver angrebet af en orm gennemsnitligt hvert 10. minut.

En installation fra en gammel windows CD, er jo det samme som at bede om
at få sin maskine inficeret.

Så vidt jeg husker... Sasser er jo efterhånden en gammel sag... Så et
det en programmeringsfejl, hvor ormen ikke detektere W2K og XP korrekt
der frembringer denne fejl.

Så hvis vi ellers er her for at rådgive...?

Så anskaf dig en nyere installations CD med service pack 2
inkluderet.... den kan sikkert købes ved M$

eller...

Installer igen. Sæt din maskine bag en ordentlig firewall og kør
Windowsupdate indtil den siger, at der ikke er flere rettelser. Sæt så
maskinen op efter de anbefalinger Service pack 2 giver dig....

eller..... (jeg kan ikke lade være)

Overvej om Windows XP er operativsystemet for dig. Alt den gode tid, man
kan benytte på at lære spændende IT, går med virusbeskyttelse,
opdateringer, Spyware o.s.v. så man får aldrig tid til at interessere
sig for det der måske var årsagen til at man købte sig en computer i
første omgang.

Med venlig hilsen

Lars P. Møller

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 03:32

Den 24-01-05 02.47 skrev Lars Møller følgende:

> Hvorfor er der ikke nogen der siger til den stakkels mand, at han ikke
> har lagt de sidste service packs og rettelser på windows, og derfor
> bliver angrebet af en orm gennemsnitligt hvert 10. minut.

Hvorfor læser du ikke bare tilbage til starten af tråden

Christian Lysel: Jeg gætter på det nemmeste her og nu er at slå LSASS fra

Undertegnede: Og så straks installere alle sikkerhedsopdateringer fra
Windows Update.

Ovenstående respons fik han henholdsvis 11 og 15 minutter efter at have
skrevet sit nødråb (selvom det var i en forkert gruppe). At vi så er
gået videre til at debatere Microsofts support på virus er kun et bevis
på at trådene i nyhedsgrupperne konstant udvikles.

> Overvej om Windows XP er operativsystemet for dig.

Uha, du har vist ikke læst tråden "Ny PC og forebyggelse".