XP Firewall - UPnP Struktur ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-05 15:41

Jeg sidder og undersøger XP firewall'en og ser der er noget
som kaldes UPnP-Struktur. Jeg kan se at det betyder
Universal Plug And Play. Men hvad bruges denne funktion til
inden jeg slår den fra ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-01-05 15:46

"SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> crashed Echelon writing

> Jeg sidder og undersøger XP firewall'en og ser der er noget
> som kaldes UPnP-Struktur. Jeg kan se at det betyder
> Universal Plug And Play. Men hvad bruges denne funktion til
> inden jeg slår den fra ?

Anvendes mellem klienter og router (som osse skal være UPnP kompatible) til
forhandling af porte. En løsning som kunne lette og nemme NAT
administration, da en computer kunne bede om åbning af NAT for en service
når den skulle bruges, fx. flere maskiner bag router/firewall som vil
modtage filoverførsler via MSN.

Desværre er den dog mere en risiko end gavn, da maskinerne så står åben
overfor internet set udefra.

--
Bjarke Andersen

Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-05 15:50

> [...]
> modtage filoverførsler via MSN.
>
> Desværre er den dog mere en risiko end gavn, da maskinerne så står åben

Vil det sige at den kan åbne en port når den skal bruges, og så lukke den
igen bagefter ? I stedet for at skulle sidde og tilføje og slette NAT's manuelt
i routeren ?

Jeg har kun en enkelt computer på mit netværk...indtil videre, så den
burde jeg vel godt kunne slå fra ? Jeg har en Cisco 677 router, og ved
ikke om den er UPnP kompatible ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-01-05 16:13

On Mon, 3 Jan 2005 15:50:26 +0100, "SpookiePower"
<boxjunk2600@yahoo.com> wrote:

> Vil det sige at den kan åbne en port når den skal bruges, og så lukke den
> igen bagefter ?

Ja, man kan sige, at du giver din pc ret til at justere på config af
dit netværksudstyr. Tænk én gang til over, om du virkelig ønsker det.
Tænk fx over, hvor mange sikkerhedsfejl, der er fundet i henholdsvis
pc'ens og routerens software.

> Jeg har kun en enkelt computer på mit netværk...indtil videre, så den
> burde jeg vel godt kunne slå fra ? Jeg har en Cisco 677 router, og ved
> ikke om den er UPnP kompatible ?

En 677'er kan ikke snakke UPnP. Det er der vist ikke noget af Ciscos
udstyr, der kan. (Jo, Linksys, men ikke 'rigtigt' Cisco).

-A

Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-05 16:18

Mange tak for hjælpen.