lan netwærk -> wan -> lan netværk
Fra : brian

Dato : 12-02-05 23:57

Hvad er det vi overser?

Vi har leget med at lave simpelt netværk over internet

hvis vi gør følgende så virker det, en computer (serveren med fildeling på
avanceret xp fildeling med bruger og pass) står på lan bag ved en router med
åbne porte (nattet porte) 137,138,139 og 445 både udp og tcp
når vi så forsøger at connecte til serveren fra en gammel dialin via analog
modem så kan vi komme igennem og læse og kopiere filer mellem computerne.
Når vi så forsøger at konecte fra computer bag router via wan til server
(altså pc -> router -> wan -> router -> server) så får vi 0 respons?

Hvad er det for porte der skal åbnes mere i clientens router eller
serverens router for at vi kan komme igennem?

Vi kan pinge serveren og vi kan fjern administrere hinandens routere på port
som vi selv har sat til evt. 1024 eller 8080.

med ønske om hjælp

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-05 02:10

brian wrote:

> bag ved en router med åbne porte (nattet porte) 137,138,139 og 445

Av-av-av... I åbner en ladeport af et sikkerhedshul...

Kig på VPN istedet

Fra : brian

Dato : 13-02-05 07:44

> Av-av-av... I åbner en ladeport af et sikkerhedshul...

Jamen livet skal jo være spændende pt er det kun windows sikkerhed med
brugernavn og pass der holder uudbudne gæster ude. (Så må man jo se om man
som sædvanligt kan stole på Bill) (Ps de pågælende pc'er indeholder ikke
stats hemmeligheder)

> Kig på VPN istedet

Ville jeg også gerne men kræver det ikke en eller noget server software.
Hvis man kan finde det free eller næsten free høre jeg gerne. Og ja jeg ved
at linux kan det (jeg kan bare ikke linux endnu og med en datter på 14 mdr
er coimputer tiden begrænset)

Men sikkerheden i win xp (altid fuldt opdateret) burgde den ikke kunne holde
ubudne gæster ude. hvis man lige husker at deaktivere den skide gæstkonto
der får auto læse retigheder når man deler noget?

Men enig VPN ville være dejligt pt ved jeg blot ikke hvor at starte.

Hilsen

Brian