I see - but I dont?!
Fra : anden

Dato : 11-02-05 02:31

Hej,
jeg har pillet rundt i indstilligerne på mine pcér på et DHCP-netværk, og
ødelagt intranettet mellem dem.

Jeg kan hverken pinge, se eller lignende - men jeg kan gå på nettet fra dem
alle (alle sat til hub der fødes fra en dhcp-switch)

Inden jeg pillede kunne jeg sagtens logge ind på de forskellige pcer, nogle
som har en ide om hvad det kan skyldes?

Jeg har prøvet noget lignende før, men kan ikke huske hvad det endte med :)

mvh.
Anders

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 08:14

"anden" <anden112@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg kan hverken pinge, se eller lignende - men jeg kan gå på nettet
> fra dem alle (alle sat til hub der fødes fra en dhcp-switch)

Arj vel, har ikke hørt om en DHCP switch før

> Inden jeg pillede kunne jeg sagtens logge ind på de forskellige pcer,
> nogle som har en ide om hvad det kan skyldes?

Du sidder på en TDC linje og mon ikke du kører samme setup som Mette og
dermed er dit problem det samme som hendes?!

At det har virket før skyldes sikkert blot dine maskiner begge har haft ip-
adresser fra TDC som var i samme subnet.

--
Bjarke Andersen

Fra : anden

Dato : 11-02-05 12:23

Ja, det kunne være problemet, men jeg mente vi har en router på der
efterfølgende deler ud.
Så det er ikke der problemet er, vi deler i øvrigt net med
5 andre computere.

Men det er et eller andet jeg har pillet ved, har prøvet standard at
afinstallere og reinstallere uden held.

Ved en "net view", får jeg heller intet resultat på de 2 computere, men uden
problemer på den ene.

Nu kan jeg så pinge alle pcére på nettet, men den går så i står ved "net
view".
Så hvad dævlens det lige er jeg har pillet ved, ved jeg ikke

Nogle som har en ide?

mvh.
Anders

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 14:01

> Ja, det kunne være problemet, men jeg mente vi har en router på der
> efterfølgende deler ud.
> Så det er ikke der problemet er, vi deler i øvrigt net med
> 5 andre computere.

Det skrev du jo intet om, du nævnte jo en "dhcp-switch".

> Men det er et eller andet jeg har pillet ved, har prøvet standard at
> afinstallere og reinstallere uden held.

Disablet NetBIOS i TCP/IP indstillingerne. Du må jo kunne fortælle hvor du
har leget.

> Nu kan jeg så pinge alle pcére på nettet, men den går så i står ved
> "net view".
> Så hvad dævlens det lige er jeg har pillet ved, ved jeg ikke
>
> Nogle som har en ide?

Hvilke ip-adresser får maskinerne tildelt?

--
Bjarke Andersen

Fra : anden

Dato : 11-02-05 14:18

> Disablet NetBIOS i TCP/IP indstillingerne. Du må jo kunne fortælle hvor du
> har leget.

NetBios er ikke installeret, har aldrig været nødvendigt.
Ingen af computerene på netværket har denne protokol installeret.

Jeg tror egentlig ikke jeg har "leget" et sted, da jeg nu får samme fejl i
windows 98 på en af de to
computere.

> Hvilke ip-adresser får maskinerne tildelt?

uddeling er sat til 192.168.123.(100-199)
I dette interval - de 2 omtale pcere har hendholdvis
181 og 187.

Jeg har været vidt omkring efterhånden, måske er switchen den er gal med,
men alligevel ikke når de får tildelt
ip og har forbindelse til nettet.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 14:38

> NetBios er ikke installeret, har aldrig været nødvendigt.
> Ingen af computerene på netværket har denne protokol installeret.

NetBios gør du kan tilgå maskinerne via deres computernavn fremfor ip-
adresser, men fair nok, hvis du ikke skal bruge den.

Hvad sker hvis du tilgår maskiner ved \\IP-adresse\ShareNavn eller hvad det
nu er du vil opnå af løsning på dit problem.

--
Bjarke Andersen

Fra : anden

Dato : 11-02-05 14:57

NetBios gør du kan tilgå maskinerne via deres computernavn fremfor ip-
> adresser, men fair nok, hvis du ikke skal bruge den.

Jeg kan uden netbios skriver f.eks. \\server\ og se alt share - umiddelbart
uden netbios installeret.

> Hvad sker hvis du tilgår maskiner ved \\IP-adresse\ShareNavn eller hvad
> det
> nu er du vil opnå af løsning på dit problem.

Intet - får fejl.
netview intet resultat
jeg kan pinge alle computere samt router.

Fra : anden

Dato : 11-02-05 15:23

Når jeg åbner arbejdsgruppen jer nu er i:
"workgroup" så får jeg følgenden svar:
"workgroup ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tillandelse til at bruge
denne netværksressource. bla bla.."

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 11-02-05 15:29

"anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> NetBios gør du kan tilgå maskinerne via deres computernavn fremfor ip-
>
> Jeg kan uden netbios skriver f.eks. \\server\ og se alt share -
umiddelbart
> uden netbios installeret.

Det tror jeg ikke, men jeg tror derimod at du kan det uden netbeui.
Du blander tingene lidt :)

/Brian

Fra : anden

Dato : 11-02-05 16:28

oki sikkert, jeg er ikke en stor haj på området.

Det med sharen kan jeg se på den pc, som virker.

Men har du en ide om hvad det er?
Jeg har teste kabler, router etc. og det er de enkelte pcér der er
problemet.

problemet er også at den ene er en bærbar uden flytbare medier, så jeg kan
ikke komme på den uden netværk :)
ret irriterende da jeg skal have den med til udlandet i morgen.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 11-02-05 16:53

> oki sikkert, jeg er ikke en stor haj på området.
>
> Det med sharen kan jeg se på den pc, som virker.
>
> Men har du en ide om hvad det er?

Ja, du har disablet netbios :)

Højreklik netværksteder vælg egenskaber
Højreklik på din lan-forbindelse, vælg egenskaber
Marker internetprotokol (tcp/ip) og tryk på knappen egenskaber
Vælg avanceret og fanebladet wins
Sæt hak i "aktiver netbios".....

Sådan cirka, efter hukommelsen.

/Brian

Fra : anden

Dato : 11-02-05 18:10

> [...]
> Højreklik på din lan-forbindelse, vælg egenskaber
> Marker internetprotokol (tcp/ip) og tryk på knappen egenskaber

Den er aktiveret, jeg har heller ikke ændret noget derinde.

den står ens på alle computerne, og de 2 virker stadig ikke... sgu
mærkeligt.
-har prøvet at kikke i routeren hvis den blokerede noget - heller intet.
Det mærkelige er jo at de har virket, og så pludselig ikke mere.. (og jeg
har ikke ændret nogle netværks-indstillinger)

Fra : anden

Dato : 11-02-05 16:53

jeg får nu:
"systemfejlen 53 opstod"