Problemer i mellemstort netværk
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-02-05 09:01

Hej alle

Vi har i mange år haft tiltagende problemer i vores netværk og det er nu ved
at være rimelig uholdbart.

Vi har 7 rimelig nye ibm servere der kører windows 2000 server og windows
2003 server.

Vi har ca. 50 pc'ere der kører windows 2000 og xp prof

Vi har ca. 5 citrix klienter

Vi har 2 trådløse netværk

Vi kører med faste IP'ere.

Alle brugerne er oprettet i AD med loginscripts.

Problemerne :

Vores mailsweeper fanger ca. 1000 mails om dagen som ryger i diverse spam
filtre. Dem tjekker jeg da der ofte ryger en valid mail igennem som skal
frigives. Hvis jeg f.eks. markere 10 mails som skal slettes så tager det ca.
3-4 minutter. Så kan I selv regne ud hvor lang tid det tager at gennemgå
1000 mails.

Når jeg vil kalde citrix (nfuse) op så får jeg 3-4 forbindelser at vælge
imellem (ligesom om de ikke er lukket ned), når jeg vælger en så står den og
logger på i ca. 2 timer før jeg slukker.

Når min kollega kalder citrix op hjemmefra så kommer han fint ind, efter ca.
40 sekunder bliver han smidt af.

Vores trådløse forbindelse ryger ca. 1-2 gange om måneden, hvorefter der
skal slukkes og tændes for modtager/sender før det virker igen.

Vi har en fiber opkobling til vores fabrik, der bliver netværksforbindelsen
smidt ca. 1 gang om måneden.

Vi har på kontoret 2-3 klienter der skal være oprettet som administrator for
at kunne køre internet. Alle de andre som er opsat på samme måde er alm.
brugere. Det der sker er at siden loades med 1-2 billeder, så hænger
explorer og man må lukke ned.

Vi har en håndterminal som er koblet op til en trådløs forbindelse, den
mister forbindelsen ca. 3-4 gange om ugen og der må genstartes.

Når jeg f.eks. sender en intern mail til 2 kollegaer så modtager den ene
mailen med det samme, den anden modtager først mailen 5 timer senere.

Jeg har ikke selv sat noget af vores net op, det har vores IT leverandør.

Er der nogen der har et bud på hvad problemet kunne være?

Jeg er selv sikker på at det er i vores krydsfelt den er gal, da det må være
vores netværk der simpelthen er så ustabilt.

Nogen bud?

Venligst

Bo

Fra : Klaus Larsen

Dato : 09-02-05 11:35

> [...]
>
> Jeg er selv sikker på at det er i vores krydsfelt den er gal, da det må være
> vores netværk der simpelthen er så ustabilt.

Jeg ville først og fremmest lave en slavisk gennemgang af alle enheder
og checke for at alle opdateringer er lagt ind. Dvs windows update etc
på serverne (derunder selvfølgelig Citrix opdateringer), firmware
opdateringer på switche og trådløse enheder, samt opdateringer af
klientmaskiner (bortset fra jeg ville reinstallere de 3 problem-maskiner).

Og derefter ville jeg splitte problemerne op og angive dem lidt mere
detaljeret her såfremt der stadig er problemer.

Vh

Klaus

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-02-05 11:46

On Wed, 9 Feb 2005 09:00:51 +0100, Rabbit_HGC in newsgroup
dk.edb.netvaerk wrote:

> Hej alle
>
> Vi har i mange år haft tiltagende problemer i vores netværk og det er nu ved
> at være rimelig uholdbart.

Hvem står for den daglige vedligeholdelse at jeres servere og intranet ?

[Snip]

> [...]
> 3-4 minutter. Så kan I selv regne ud hvor lang tid det tager at gennemgå

Arbejder du der direkte på mailserveren eller ligger spam filtrering på
en anden boks ? Hvis det første kunne jeres mail server være
overbelastet hvis det sidste kunne jeres netværk være overbelastet eller
og det er nok også et godt bud .. jeres spam filtrering er meget
dårligt integreret i jeres mailserver.

En anden ting er at jeres spam filter ikke burde have nævneværdigt med
falsk positive .. få det lige gennemgået og sat opdentligt op.

> Når jeg vil kalde citrix (nfuse) op så får jeg 3-4 forbindelser at vælge
> imellem (ligesom om de ikke er lukket ned), når jeg vælger en så står den og
> logger på i ca. 2 timer før jeg slukker.

Der er nogle seriøse problemer med jeres citrix og formentligt med jeres
DNS .. måske også med en firewall der blokerer trafikken på intranettet.

> [...]
>
> Vores trådløse forbindelse ryger ca. 1-2 gange om måneden, hvorefter der
> skal slukkes og tændes for modtager/sender før det virker igen.

Hvilket udstyr ? Læg ud med at få opdateret firmware.

> [...]
> at kunne køre internet. Alle de andre som er opsat på samme måde er alm.
> brugere. Det der sker er at siden loades med 1-2 billeder, så hænger

Få de klienter reinstalleret det er ikke holdbart at brugere kører med
administrator rettigheder og slet ikke hvis de rettigheder rækker
længere end deres egen arbejdsstation.

> Vi har en håndterminal som er koblet op til en trådløs forbindelse, den
> mister forbindelsen ca. 3-4 gange om ugen og der må genstartes.

Igen .. få opdateret firmware på jeres trådløse udstyr og brug så lidt
tid på google og google groups for at se om der skulle være
kompatibilitets problemer med udstyret.

> [...]
>
> Jeg har ikke selv sat noget af vores net op, det har vores IT leverandør.
>
> Er der nogen der har et bud på hvad problemet kunne være?

En af 2 ting ville være mit første træk .. få leverandøren til at tjekke
op på det hele .. hvis de ikke magter opgaven så fyr dem og find en der
kan. Sørg for at systemerne bliver passet og plejet især i et så mixet
setup som i lever med ..

Du skriver ikke rigtigt noget om hvornår og hvordan systemerne bliver
tilset men det lyder for mig som om det hele sejler og har gjort det
længe så forbered dig på en grundig oprydning og formentlig udskiftning
af enkelte ting der ikke er kompatible med andre.

> Jeg er selv sikker på at det er i vores krydsfelt den er gal, da det må være
> vores netværk der simpelthen er så ustabilt.

Det tror jeg ikke .. jeg tror alt andet end jeres krydsfelt er ustabilt
og lider under manglende vedligeholdelse. Personligt ville jeg ikke
overtage driften af sådan en system før en anden end den oprindelige
leverandør havde ryddet op i det hele.

--
Regards J.K.Arning :: 09-02-2005 11:29:51 :: http://arning.dk
Og husk nu "Din tisser er dit tempel - Pas godt på den"

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-02-05 11:54

On Wed, 9 Feb 2005 09:00:51 +0100, Rabbit_HGC in newsgroup
dk.edb.netvaerk wrote:

[Snip]

> Nogen bud?

Også glemte jeg næsten det vigtigste .. gennemgå logfiler på især jeres
DC grundigt .. men generelt alle servere incl citix boksen og
mailserveren de indeholder værdifuld info som i ikke kommer langt med
uden at have analyseret.

--
Regards J.K.Arning :: 09-02-2005 11:51:17 :: http://arning.dk

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-02-05 12:31

Takker for svaret, det er blevet en uholdbar situation for os, og det
eneste jeg får at vide er at "jamen det kører hos alle andre", og det kan
jeg sku ikke bruge til noget.

Tak

Bo

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-02-05 12:42

On Wed, 9 Feb 2005 12:31:08 +0100, Rabbit_HGC in newsgroup
dk.edb.netvaerk wrote:

> Takker for svaret, det er blevet en uholdbar situation for os, og det
> eneste jeg får at vide er at "jamen det kører hos alle andre", og det kan
> jeg sku ikke bruge til noget.

Er det leverandøren der siger det ?

Hvis det er så find en anden asap.

--
Regards J.K.Arning :: 09-02-2005 12:40:49 :: http://arning.dk

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-02-05 12:47

dk.edb.netvaerk wrote:

> Takker for svaret, det er blevet en uholdbar situation for os, og det
> eneste jeg får at vide er at "jamen det kører hos alle andre", og det kan
> jeg sku ikke bruge til noget.

Jeg har det med at glemme idag ..

Sig til ledelsen (da de sikkert sidder på pengene som alle andre) at et
totalt nedbrud vil koste dem rigtigt mange penge og gør dem klart at det
totale nedbrud kommer før eller siden .. det erikke et spørgsmål om
hvorvidt det sker men hvornår.

Forklar dem ligeledes at det koster firmaet penge hver gang f.eks.
firber forbindelsen går ned .. en elelr anden skal bruge tid på at få
det op at køre igen og hele "fabrikken" bliver i et eller andet omfang
også ramt af nedbrudet .. folk sidder med hænderne i skødet og venter på
at kunne komme vider eme ddagens arbejde.

En ledelse forstår typisk kun en ting og det er ordet "tab" .. brug det
ofte!

--
Regards J.K.Arning :: 09-02-2005 12:43:04 :: http://arning.dk

Fra : Anders Hansen

Dato : 09-02-05 12:54

Har du undersøgt belastningen på netværket ?

Hvad med ping-tider fra klienter til servere ? hvordan ser de ud ?

Mvh

Anders Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 21:47

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Vi har i mange år haft tiltagende problemer i vores netværk og det er nu
> ved at være rimelig uholdbart.

<SNIP>
> Nogen bud?
>
> Venligst
>
> Bo

Hej Bo,

Først vil jeg lige spørge, hvordan det kan være at det har fået lov til at
udvikle sig så længe?

Og med de problemer I har, så undrer jeg mig over, at I har fået installeret
nye servere? Uden at få rettet de eksisterende problemer? Eller det var
måske som et forsøg på at få dem fjernet?

Nå, men jeg vil give J.K. Arning ret:
[...]

Der kan være mange eller få ting som giver jer problemer. Rimelig svært at
give et bud på her i gruppen, uden at have set på jeres installation i
virkeligheden. Men forbered dig i hvert fald på at der muligvis kan blive
brug for en lidt større oprydning/omlægning. Start med at finde en
kompentent leverandør, som I føler kan overskue jeres problemer og som kan
hjælpe jer med at få ryddet op, hvis ikke jeres nuværende leverandør
kan/vil...

/Stoltze

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 10-02-05 08:34

Vores servere bliver faktisk tilset rimelig ofte, og så løser det også et
problem, men lige med et, så kommer problemet igen. Udskiftning af servere
har været bl.a. været et forsøg på at løse problemerne.

Vores leverandør vil nu sætte en ny 48 ports gigabit switch op, og vores
el mand sætter en måler op på hele netværket, så må vi se om det skulle give
et hint på hvor vi har flaskehalsen.

Vi kører SUS så alle klienterne er i hverfald opdateret. Og når
teknikkeren er oppe plejer han at opdatere serverne med de ting der nu er
nødvendigt.

Jeg takker Jer alle for Jeres svar, det har været kanon.

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 11:44

> [...]
> har været bl.a. været et forsøg på at løse problemerne.
>
> Vores leverandør vil nu sætte en ny 48 ports gigabit switch op,

Så har man da for mange penge hvis man investerer i en sådan inden man
kender belastningen på det gamle udstyr.

At lave Gbit til klienterne virker lidt voldsomt. Især med tanke på at der
er flere der klarer sig med trådløst.
Hvis klienterne vitterligt har brug for Gbit, så husk at have flere Gbit i
serverne.

Det lyder som en inkompetent sælger der ikke aner hvad der er galt men bare
bruger større udstyr hvis/når noget ikke er sat ordentligt op.

Rune

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 10-02-05 11:59

> Så har man da for mange penge hvis man investerer i en sådan inden man
> kender belastningen på det gamle udstyr.

Skal dog lige sige at vi låner den i en måned for at tjekke om det skulle
løse vores problemer....

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 01:47

> Skal dog lige sige at vi låner den i en måned for at tjekke om det
skulle
> løse vores problemer....

Find nu ud af årsagen før i kører det store skyts i stilling!
Det der undrer mig lidt er at problemet rammer så bredt.
Hvordan er det sat op på nuværende tidspunkt?
Er det en stor switch eller flere mindre?
Er alt i samme segment eller opdelt?

Jeg havde en installation hvor det hele pludselig en dag kørte rigtig
dårligt.
De ringer til mig med meldinger om at de jævnligt bliver smidt af serveren
og des lige.
Når jeg via fjernopkobling kigger på serveren er der øjensynligt intet galt.
Jeg kan dog se i logfilerne at folk taber forbindelsen.
Jeg når da også at konkludere at det er switchen der driller.
(til mit forsvar skal siges at den tidligere har mistet 4 porte og har nogen
år på bagen)

Inden jeg ville skaffe en ny switch ville jeg dog lige lave lidt nødløsning
(der samtidig kunne bekræfte min mistanke)
så jeg tager derhen for at sætte en lille Gbit-switch op mellem den store
switch og serveren hvorpå jeg også kunne koble de tungeste brugere.

Men for endelig at komme til konklusionen på min historie... Så skyldtes det
hele et defekt netkort der spam'ede
netværket på broadcast adressen.

Jeg ville anbefale jeg at måle trafikken på jeres netværk for at finde ud af
hvor flaskehalsen er (hvis der er nogen)
og hvad den skyldes.

Og til slut MÅ jeg lige komme med en bil-analogi...
Forestil dig du kommer op til bilforhandleren og brokker dig over hvor
langsom din bil er.
Bilforhandleren tilbyder dig en større motor (som du også gerne må prøve
først)
....i stedet for at finde ud af at du kører med håndbremsen trukket.

Rune

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 11-02-05 08:52

> [...]
> først)
> ...i stedet for at finde ud af at du kører med håndbremsen trukket.

Haha, den var sku go. Altså vi har i dag en 48 ports cisco switch som har
en del år på bagen, og så har vi en rimelig ny 48 ports 3 com switch. 2 af
serverne kører gigabit.

Vi har midlertidig fået løst vores meget langsomme Mailsweeper problem. Vi
slog rapportering fra, og nu sprøjter det bare derud af.

Jeg vil prøve at gennemgå logfilerne idag for at se om jeg evt. kan
gennemskue noget.

Hygge og ha en go weekend.

Bo