Netkort med crossover kontakt
Fra : Gnistn

Dato : 08-02-05 00:44

Hej, findes der netkort med en crossover kontakt, således at man kan
forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel og er fri for bøvlet med at
finde et krydskabel? eller skal jeg selv igang med loddekolben?

Findes der netkort hvor man via driveren kan flippe en elektronisk kontakt
så man kan forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel , er det overhovedet
tekniskt muligt?

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-05 10:23

"Gnistn" <email@com.invalid> skrev

> Hej, findes der netkort med en crossover kontakt, således at man kan
> forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel og er fri for bøvlet med at
> finde et krydskabel? eller skal jeg selv igang med loddekolben?

Der er da ikke mere bøvl i at finde et krydskabel end det er at lodde i
netkablet?!

Find et krydskabel, et ligekabel samt en kabelsamler (een af de der
plastikdimser med to rj45 hunstik, kan købes billigt hos zitech) og sæt dem
sammen. Når du så skal fjerne krydskablet, så er det bare at koble det ud af
samledåsen.

Nemmere kan det ikke gøres...

Claus

Fra : Gnistn

Dato : 08-02-05 14:27

Claus Tersgov wrote:

> Der er da ikke mere bøvl i at finde et krydskabel end det er at lodde
> i netkablet?!

Nej selfølgelig ikke , det jeg mente var at hvis jeg vil have et sådan
kort er jeg så nødt til selv at lodde en crossover kontakt på et netkort
idet ingen producerer et sådan netkort.

Jeg synes det er smartere med en sådan kontakt på netkortet frem for
forskelligt monteret kabler.

Jeg så nu helst at man kan få færdige kort med en sådan kontakt påmonteret,
da jeg ikke rigtigt gider at lave noget fusk selv. Jeg synes sgu alle
netkort skulle have en sådan crossover kontakt, så kan man glemme alt om
krydskabel eller krydsadaptor, og nøjes med at producere ligekabler.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Peter

Dato : 09-02-05 06:47

Nok mest til Gnistn....

Claus Tersgov wrote:

> Find et krydskabel, et ligekabel samt en kabelsamler (een af de der
> plastikdimser med to rj45 hunstik, kan købes billigt hos zitech) og sæt dem
> sammen.

Jeg har været igang med lodekloben og ombygget en håndfuld af de
kabelsamler så de krydser. Så funger de som en "mini hub" med to
tilslutninger og så benytter jeg kun alm. patch kaber, har ingen kryds
kabler - jeg har ikke lyst til at stå og bøvle med et forkert kabel

De krydsenede kabelsamler har fået rød tape rundt omkring sig så de kan
kendes fra de andre.

Bare et løsnings forslag der har virket for mig.

Mvh Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-02-05 14:59

Gnistn wrote:
> Hej, findes der netkort med en crossover kontakt, således at man kan
> forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel og er fri for bøvlet med
> at finde et krydskabel? eller skal jeg selv igang med loddekolben?

Det har jeg ike set - men derfor kan det jo godt findes

Men mulighede findes på de fleste switche og hub'er - der kan den ene port
normalt skifte - enten manuelt eller automatisk.....

Porten vil normalt hedde uplink, cascade eller lign. - og på mange nyere,
der kan alle porte selv finde ud af om kablet er krydset eller ej

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Gnistn

Dato : 08-02-05 15:51

Jan Vestergaard wrote:
> Men mulighede findes på de fleste switche og hub'er - der kan den ene
> port normalt skifte - enten manuelt eller automatisk.....

Ja, men nogen gange når jeg tager min PC med til familiebesøg er jeg så
"genial" at glemme at få enten switch eller krydskabel med og alt
vedkommende jeg besøger har, er et patchkabel. I den situation kunne det
være skide smart hvis jeg lige kunne skifte en krydskontakt på netkortet i
min PC, så er vi kørende, og jeg er fri for at køre hjem igen for at hente
switch eller krydskabel.

Tak for dit svar
--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : John Smith

Dato : 08-02-05 15:14

Gnistn wrote:
> [...]
> så man kan forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel , er det overhovedet

Sikkert, men hvorfor døje med det?
Et kabel kan fås fra 20,-Kr.
Jeg har købt mine krydskabler i en anden farve end patchkablerne, så er
det nemt at se forskel på dem.
Jeg ved at du kan få en konverter til at sætte på enden af et patchkabel
der krydser det. Det virker bare ikke særligt godt til høje hastigheder,
i hvert fald ikke den dims jeg har liggende...

John Smith

Fra : Gnistn

Dato : 08-02-05 16:08

John Smith wrote:

> Sikkert, men hvorfor døje med det?
> Et kabel kan fås fra 20,-Kr.

Patchkabler kan man finde i de fleste steder, men det kniber ofte med et
krydskabel.

Jeg så et 5m krydskabel i Bilka til 90 kr. det synes jeg er lidt i
overkanten jeg vil max give 50 kr. for 5m.

Harald-Nyborg er billige men de har kun patchkabler pt

Jeg ved godt at der er mange online butikker hvor krydskabler er billige men
det kan jo ikke betale sig kun at bestille et par kabler, så må man vente
til man f.eks.skal have en ny HD og så lige bestille småtterier med man
måtte mangle.

I alle butikkerne i mit nærområde har de enten kun patchkabler eller også
koster krydskablerne mere end jeg vil betale.

> Jeg har købt mine krydskabler i en anden farve end patchkablerne, så
> er det nemt at se forskel på dem.

Jeg har et enkelt krydskabel det ligner mine andre kabler så jeg har viklet
et stykke sort isoleringstape om enderne så jeg hurtigt kan kende det fra de
andre og ikke behøver at studere farvekoderne på lederne i kablerne.

Tak for dit svar
--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-05 02:41

"Gnistn" <email@com.invalid> skrev

> Jeg så et 5m krydskabel i Bilka til 90 kr. det synes jeg er lidt i
> overkanten jeg vil max give 50 kr. for 5m.

Hvis du lægger en slat til, så bare send en mail...

Claus

Fra : Gnistn

Dato : 09-02-05 10:06

Claus Tersgov wrote:
> "Gnistn" <email@com.invalid> skrev

> Hvis du lægger en slat til, så bare send en mail...

Tak for tilbudet, men jeg tror jeg vil købe et netkort som Rune Friis
Jørgensen giver eksempler på i sit indlæg, hvor der er flere stik på som
fungerer som switch. Dette netkort vil jeg så sætte i den PC jeg slæber med
rundt. Min far har et gammelt 10Mbit netkort, så han kan jo passende arve
det 100Mbit netkort jeg får i overskud.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Mads Bahrt

Dato : 08-02-05 17:22

Gnistn wrote:
> [...]
> så man kan forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel , er det overhovedet

Jeg ved ikke om auto MDI/MDI-X også forekommer på netkort eller om det
kun er på switche/hubs. I så fald skulle det kunne gøre netop det du
leder efter. (Uden behov for manuel kontakt)

MVH
Mads

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 02:28

"Gnistn" <email@com.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der netkort hvor man via driveren kan flippe en elektronisk kontakt
> så man kan forbinde 2 PC'ere direkte med et patchkabel , er det

Gigabit netkort vælger automatisk. Her kan du bruge samme kabel både til
switch og andre netkort.

Da jeg ikke ved om dette gælder når kortene kører 100 Mbit må du bare få
alle i familien til at køre Gbit

Ellers findes der netkort med "indbygget" switch.
Ikke som multiport netkort, men hvor der er 4 stik på kortet der fungerer
som switch.

I stil med:
http://www.trendnet.com/po/products/TE100-S4PCI.htm
http://longshin.com.tw/com/prod/8038-SW400.htm
http://www.pcloft.com/asinrocapcie.html

Ellers påstår Trendnet faktisk at deres billige TN100 PCIWN er N-way.
http://www.trendnet.com/products/TE100-PCIWN.htm

Rune

Fra : Gnistn

Dato : 09-02-05 08:36

Rune Friis Jørgensen wrote:

> Gigabit netkort vælger automatisk. Her kan du bruge samme kabel både
> til switch og andre netkort.

Interessant, det var jeg ikke klar over. Jeg har faktiskt et Gbit onboard i
min nye PC.

> Da jeg ikke ved om dette gælder når kortene kører 100 Mbit må du bare
> få alle i familien til at køre Gbit

Det virker i hvert fald ikke mellem min nye PC med Gbit og den gamle med 100
Mbit (billigt Realtek) når jeg bruger patchkabel, begge er sat til auto
forhandling. Hvis jeg bruger krydskabel mellem dem så er der hul igennem.

Det går lige op for mig at jeg måske misforstår dig, mener du at du ikke ved
om man kan bruge patchkabel mellem 2 stk. Gbit kort hvis man har sat dem til
at køre 100 Mbit?

> [...]
> http://www.pcloft.com/asinrocapcie.html
>
> Ellers påstår Trendnet faktisk at deres billige TN100 PCIWN er N-way.

Perfekt, så findes det jo. Tusinde tak for info

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 11:26

> [...]
ved
> om man kan bruge patchkabel mellem 2 stk. Gbit kort hvis man har sat dem

Jeg mente det på en måde så jeg nu er blevet klogere af dit eksperiment...
Jeg ved at man kan køre mellem to Gbit netkort hvis de kører gigabit men om
de kan hvis man ændrer til 100 Mbit vides ikke.
Men jeg tolker dit eksperiment som at det ikke virker. Jeg har svært ved at
tro det ville ændre noget at begge kort kunne krydse.

Det var så lidt.

Rune

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 09-02-05 23:58

> Gigabit netkort vælger automatisk. Her kan du bruge samme kabel både til
> switch og andre netkort.

Er det ikke bare et spørgsmål om at kortet skal have en MDI/MDI-X por,
ligesom Mads Bahrt påpeger, eller er det virkelig en del af
gigabit-standarden?

Og er der nogen der ved om der findes 10/100-NIC's med MDI / MDI-X?

MVH

Martin Sjøberg

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 11:28

"Martin Sjøberg" <none.of.your@business.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gigabit-standarden?
>
> Og er der nogen der ved om der findes 10/100-NIC's med MDI / MDI-X?

Jeg troede jeg havde fundet et da det hed "N-way" som jeg har set på switche
der virkede med begge typer kabler, men hvad betyder N-way så?

Og hvorfor er alle netkort ikke lavet med automatisk krydsfunktion?

Rune