Kan ikke se PC via netværksnavn (kun IP) p~
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 08-02-05 00:41

Hvad kan være årsagen til, at jeg på et VPN udelukkende kan se en fremmed PC
på dens lokale IP og ikke dens netværksnavn?

Kan det have noget at gøre med, at de 2 PC's i hver sin ende af
VPN-tunnellen også af og til er tilsluttet samme lokale LAN og begge har
samme workgroupnavn?

Den fremmede PC optræder endvidere ikke automatisk under Netværkssteder
ligesom den heller ikke optræder under sit workgroupnavn, der jo altså er
identisk med workgroupnavn for den lokale PC. Jeg er manuelt nødt til at
søge på dens IP og herefter mappe drev via IP. Nok lidt uhensigtsmæssigt,
hvis nu der på LAN'et optræder en lokal PC med samme IP!? Ville vel være
bedst at mappe på dens (forhåbentligt) entydige navn?

/Anders

Fra : ///M

Dato : 08-02-05 08:01

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> wrote in message
> Hvad kan være årsagen til, at jeg på et VPN udelukkende kan se en fremmed
> PC på dens lokale IP og ikke dens netværksnavn?

Du mangler DNS... *)

> Kan det have noget at gøre med, at de 2 PC's i hver sin ende af
> VPN-tunnellen også af og til er tilsluttet samme lokale LAN og begge har
> samme workgroupnavn?

Nej

> Den fremmede PC optræder endvidere ikke automatisk under Netværkssteder

Du mangler DNS...
*) Du må skrive noget mere om hvem/hvad/hvordan din VPN-forbindelse
etableres. Styrer du det selv?

> [...]
> hvis nu der på LAN'et optræder en lokal PC med samme IP!? Ville vel være
> bedst at mappe på dens (forhåbentligt) entydige navn?

Normalt vil "man" sørge for at ens VPN-netværk er forskellige fra ens eget
IP-område - kan dog ikke altid lade sig gøre, og så kan man komme ud for det
du beskriver.

--
///M

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 09-02-05 11:22

Der er blot én PC i hver ende af tunnellen. Det ene endpoint er en Zyxel
Prestigev653HWI med statisk IP og det andet endpoint er en Safenet
VPN-klient (dynamisk IP). Tunnellen etableres derfor selvfølgelig fra
SW-klienten. Der etableres en ESP 3DES SHA1 tunnel og jeg styrer det helt
selv.

Med netværksnavn mener jeg blot, det navn som hver enkelt PC gives i WinXP,
når man efter installation af WinXP kører Network Setup Wizard - altså det
navn der efterfølgende optræder under My Computer ... Properties ...
Computer Name ... Full Computer Name. Søger jeg på IP efter en PC i den
anden ende på IP dukker Computer Description op, men ikke Full Computer
Name - ligesom jeg ikke kan søge på hverken Full Computer Name eller
Computer Description.

Iøvrigt er de lokale IP's som VPN'et har adgang til i endpointet med
routeren 192.168.1.100-192.168.1.110 og den lokale IP i endpointet med
SW-klienten er typisk 192.168.10.21, men ellers dynamisk på 192.168.10.*.

/Anders