Findes der flere tykkelser på netværkskabl~
Fra : Preben Kristensen

Dato : 06-02-05 22:09

Hej

Her gik man i sin enfoldighed og troede at alt netværkskabel
havde samme dimension, og at der kun findes rj45 stik til den
ene dimension, men det passer åbenbart ikke.

Har lavet masser af netværkskabler uden problemer. I dag var jeg
så ude ved en ven, han havde trukket kabler som han havde fået
af en ven der er elektriker. Undertegnede skulle så monter stik
på kablerne og teste dem, men uanset hvad jeg gjorde var der
flere ledere der enten manglede forbindelsen eller den var dårlig.

Han ringede så til elektrikeren der sagde at han godt viste at det
ikke var netværkskabel af den type som de fleste bruger, men
at han ville komme forbi med stik i næste uge.

Nu er mit spørgsmål. Hvor mange typer rj45 stik findes der,
og hvor mange dimensioner i netværkskabel findes der.
Det vil da være mere end almindelig træls at få købt 200 meter kabel
og 100 stik som ikke passer sammen.

På forhånd tak for svar.

Preben Kristensen

Fra : Mikkel

Dato : 07-02-05 00:21

Hej

Der findes et utal af kabler og stik som mere eller mindre kan bruges
sammen.

--
Hilsen
Mikkel Rømer Jespersen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 07-02-05 09:15

Her kan du se noget om emnet:

http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Kim

Dato : 07-02-05 09:24

<mail1@hyggesiden.dk> wrote:

> [...]

>Nu er mit spørgsmål. Hvor mange typer rj45 stik findes der,
>og hvor mange dimensioner i netværkskabel findes der.

Der findes mange, bl.a. skærmet, uskærmet,
til flertrådet ( blødt patch kabel ),
til enkelttrådet ( stift inst. kabel ) m.fl.

--
Kim

Fra : Preben Kristensen

Dato : 07-02-05 10:40

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
> On Sun, 6 Feb 2005 22:08:56 +0100, "Preben Kristensen"
> <mail1@hyggesiden.dk> wrote:
>
> Der findes mange, bl.a. skærmet, uskærmet,
> til flertrådet ( blødt patch kabel ),
> til enkelttrådet ( stift inst. kabel ) m.fl.

Ja, men findes der også flere inden for uskærmet enkelttrådet?

Det kabel jeg selv bruger er uskærmet enkelttrådet og der har jeg aldrig
haft problemer med dårlig forbindelse i de stik jeg har monteret.

Det var også uskærmet enkelttrådet jeg havde problemer med, men det
var af en anden fabrikat.

Så spørgsmålet er om den enkelte tråd i kablet kan ha' været af en mindre
dimension, og det kan være årsag til de dårlige forbindelser.

Preben Kristensen

Fra : Preben Kristensen

Dato : 07-02-05 10:59

"Preben Kristensen" <mail1@hyggesiden.dk> skrev i en meddelelse

> Så spørgsmålet er om den enkelte tråd i kablet kan ha' været af en mindre
> dimension, og det kan være årsag til de dårlige forbindelser.

Fandt vist selv svaret på
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Og netværkskabel af den mindre bøjelige type beregnet for fast installation
og afslutning i vægudtag:
a.. UTP Netværkskabel CAT5e "SOLID - STIV"
b.. UTP 4x2x0,24 cat.5E
c.. UTP-kabel Cat.5E 4 pars snoet (4*2*0,5)
De to nederste indiker jo at der både findes en der er 0,24 mm tyk og en der
er 0,5 mm tyk.

Preben Kristensen

Fra : Arne Keller

Dato : 07-02-05 14:19

Preben Kristensen wrote:

> Fandt vist selv svaret på
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Jeg tror det ikke

> Og netværkskabel af den mindre bøjelige type beregnet for fast installation
> og afslutning i vægudtag:
> a.. UTP Netværkskabel CAT5e "SOLID - STIV"
> b.. UTP 4x2x0,24 cat.5E

er med stor sikkerhed AWG 24

> c.. UTP-kabel Cat.5E 4 pars snoet (4*2*0,5)

0,5 er diameteren og det er igen så vidt jeg husker ca AWG 24

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Arne Keller

Dato : 07-02-05 14:10

Preben Kristensen wrote:
> [...]
>
> Så spørgsmålet er om den enkelte tråd i kablet kan ha' været af en mindre
> dimension, og det kan være årsag til de dårlige forbindelser.

de plejer at være AWG 23 eller 24 det burde ikke give dig problemer,
tykkelsen står ofte på kablet.

Er udtag du anvender ? (dette er det rigtige at gøre)
eller han stik ? (det er lidt noget fusk og kan give problemer med stive
ledere)

Fra : Preben Kristensen

Dato : 08-02-05 10:56

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> Er udtag du anvender ? (dette er det rigtige at gøre)
> eller han stik ? (det er lidt noget fusk og kan give problemer med stive
> ledere)
Så er jeg en "fusker"
For det er kabel med stive ledere og hanstik jeg bruger.
Hvilke problemer mener du det kan give?

Dårlige forbindelser?
Knækkede kabler?

Har ikke oplevet problemer i de kabler jeg har lavet. Hverken med
dårlige forbindelser eller at kablet er knækket på et senere tidspunkt.
Nogle af kablerne er 3-4 år.
De fejl jeg har oplevet er typiske "fejl 40" hvor ham der sidder i enden
af tangen har byttet rundt på to ledere.

Preben Kristensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-02-05 11:31

On Tue, 8 Feb 2005 10:56:01 +0100, "Preben Kristensen"
<mail1@hyggesiden.dk> wrote:

> [...]
>SÃ¥ er jeg en "fusker"
>For det er kabel med stive ledere og hanstik jeg bruger.

Ja.

>Knækkede kabler?
Knækkede leder, Ja.

Det giver erfaringsmessigt flere driftsproblemer/forstyrrelser end at
gøre det på den rigtige måde.
Det er jo ofte at de folk der laver den slags installationer benytter
stik/værktøj der ikke er egnet til formålet.
Stikkene fåes bla. til flad/rund kabel og stiv/blød leder.
Fordi der sælges stik til stiv leder er jo ikke enesbetydende med at
det er en stabil/fornuftig løsning.

Helt galt går det når der benyttes forkert kabel samtidig med.
Tængerne der sælges til formålet er ikke altid istand til at klare en
kalibrering (Dur ikke til at påsætte stik) klemmer skævt/for hårdt/for
svagt.

>Har ikke oplevet problemer i de kabler jeg har lavet. Hverken med
>dårlige forbindelser eller at kablet er knækket på et senere tidspunkt.
>Nogle af kablerne er 3-4 år.
Selv folk der kalder sig selv for "Din professionelle EDB installatør"
laver installationer på denne måde.
Når man så er så formastelig at spørge til hvorfor de ikke laver det
"rigtigt", er svaret ofte "Det virker jo, så hvad er problemet ?"

Dem der skal betale for installationen kigger desværre ofte på prisen
og vælger derefter.

>De fejl jeg har oplevet er typiske "fejl 40" hvor ham der sidder i enden
>af tangen har byttet rundt på to ledere.
Så har du ikke oplevet nok, for så ville du også havde opdaget
kortslutninger og afbrydelser, og periodiske ditto.

/Hans