To router i forlængelse af hinanden.
Fra : Søren Blom

Dato : 05-02-05 17:34

Er der nogen problemer i at sætte to routere i forlængelse af hinanden?

Situationen er den, at på en Stofanet forbindelse, hvor Kabelmodem og router
plus WLAN er en og samme boks. På Stofanet tingesten er der udtag til
tilslutte en computer via kabel.

For at gøre det kort, så har jeg brug for to udtag, spørgsmålet er så, kan
jeg med et kabel fra Stofanet kabelmodem/router slutte en router mere til, i
dette tilfælde en Zyxel Prestige 304, så jeg kan tilslutte de enheder som
jeg har brug for?

Det skal vel være et krydset kabel imellem routerene ?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-02-05 20:56

Søren Blom wrote:

> Er der nogen problemer i at sætte to routere i forlængelse af
> hinanden?

Ja.

> For at gøre det kort, så har jeg brug for to udtag, spørgsmålet er

Så er det fjollet med en ekstra router.

> router mere til, i dette tilfælde en Zyxel Prestige 304, så jeg kan
> tilslutte de enheder som jeg har brug for?

Du kan godt, men brug hellere en switch. De koster ikke meget idag og
giver mindre risiko for fejlkonfigurationer

Fra : Calle.

Dato : 05-02-05 21:15

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja.

> Så er det fjollet med en ekstra router.

ikke hvis han kun får 1 IP adresse tildelt

Kommer an på antallet af IP fra udbyder

--
Calle.

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 05-02-05 22:27

Jo... altså det kan lade sig gøre, men kan give lidt problemer afhængig af,
hvad du skal have bag routerene og om det er ordenligt sat op.

> ikke hvis han kun får 1 IP adresse tildelt

Jo, for har han en router adskiller han jo netop internettet fra sit eget
netværk. Så kan han bruge ligeså mange LAN-IP'er som han vil. Specielt hvis
stofa-modem/router/AP'et har en DHCP-server (´hvilket den nok har), så er
opsætningen superlet.

> Kommer an på antallet af IP fra udbyder

Nej, ikke hvis der er en router i stofaboksen.

MVH
Martin Sjøberg

Fra : Søren Blom

Dato : 06-02-05 00:03

"Martin Sjøberg" <none.of.your@business.com> skrev

> [...]
> så er opsætningen superlet.
>

> Nej, ikke hvis der er en router i stofaboksen.

Stofa boksen er både kabelmodem og router med WLan. Problemet er, at det er
lidt overkill syndes jeg, at lave en familie opkobling (Stofanet) til en
enelig pige der har brug for 3 tilslutninger i alt. Én Computer med kabel
udtræk, en bærbar på WLan og så en IP telefon, så jeg tænkte at det kunne
være løsningen, hvis hun får den router der er i overskud her i hytten til
at sætte efter Stofa boksen og så lade den DHCP tildele IP adresser til IP
telefon og computeren der har kabel tilslutning.
Men nu prøver jeg, så må vi se hvordan det kommer til at gå.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 01:11

Søren Blom wrote:

> så jeg tænkte at det kunne være løsningen, hvis hun får den router
> der er i overskud her i hytten til at sætte efter Stofa boksen og så

Hvorfor det?

Stofa-boksen kan vel det samme. Smid en _billig_ switch efter
Stofa-boksen.

> har kabel tilslutning. Men nu prøver jeg, så må vi se hvordan det
> kommer til at gå.

Som jeg skrev tidligere, så er der større risici for fejl, hvis man
begynder at koble routere sammen.

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 06-02-05 10:42

> Men nu prøver jeg, så må vi se hvordan det kommer til at gå.

Hvis du forsøger med to routere, så gør følgende:

INET - stofabox(router1) - router2 - Pc'er

Router 1:
WAN IP: Fås fra STOFA
LAN IP: Fast IP (eks: 10.0.0.1)
DHCP-server: OFF
Sørg for at alle firewall funktioner er slået fra og i øvrigt at alle porte
er åbne. Det er specielt IP-telefonen, der kan give problemer her.

Router 2:
WAN IP: fast IP (eks: 10.0.0.2)
LAN IP: fast ip (eks: 192.168.0.1)
DHCP: ON (tildeler i 192.168.0.20 - 192.168.0.40)
Pga. af ip-telefonen er jeg ikke helt sikker på om du skal have en router
der understøtter SIP-protokollen... men det er et forsøg værd.

PC'er:
Skal naturligvis hente dynamiske ip-adresser.

MVH
Martin Sjøberg

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 06-02-05 20:10

"Martin Sjøberg" <none.of.your@business.com> skrev i en meddelelse

> Router 2:
> WAN IP: fast IP (eks: 10.0.0.2)
> LAN IP: fast ip (eks: 192.168.0.1)
> DHCP: ON (tildeler i 192.168.0.20 - 192.168.0.40)

+ default gateway på wan-nic
+ DNS opsætning

/Brian

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 08-02-05 00:02

> + default gateway på wan-nic
> + DNS opsætning

Nå ja for faen... god idé med det også

/Martin Sjøberg

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 02:13

> [...]
porte
> er åbne. Det er specielt IP-telefonen, der kan give problemer her.

Lyder bøvlet og farligt for den WLAN tilsluttede bærbare...

> [...]
> der understøtter SIP-protokollen... men det er et forsøg værd.
>
> PC'er:
> Skal naturligvis hente dynamiske ip-adresser.

Hvad med om man bare lukkede DHCP funktionen i Router2 og brugte LAN portene
som almindelig switch.
Der er typisk 4 porte i routere, her skal blot bruges 3.

Det vil være markant meget lettere at sætte op, og så kan stationær og
bærbar også tale sammen.
Jeg bruger med succes denne løsning med en 3Com router med indbygget
accesspoint hvor jeg bare skulle bruge et accesspoint.

En gratis router kan således fungere ligeså godt som en billig switch

Rune

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 06-02-05 00:32

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev et indlæg
<4204f562$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> [...]
>jeg har brug for?
>
>Det skal vel være et krydset kabel imellem routerene ?

Har selv lige sat en router til Stofas kabelmodem (som mig bekendt
ikke er en router) for at have lidt adskillelse mellem sønnikes pc og
nettet og så for at have noget legetøj.. Virker fint - og vist nok
også med et ikke-krydset kabel (regner jeg med et er).

Du skal muligvis lige ind på Stofas hjemmeside - så vidt jeg husker
var der noget med at MAC-adressen (for pc'en) skulle frigøres således
at routeren kunne få lov til at hoppe på. Kan ikke lige huske hvor
jeg fandt det - og er ikke på Stofanet lige for tiden så jeg kan se om
jeg kan finde det. Kan også være jeg husker forkert, så prøv først om
det bare virker - hvis ikke så har du fået et vink

En almindelig Stofa-forbindelse er kun med én IP og der må kun
tilkobles én computer. Hvis du skal have to på skal du have en
Familieopkobling. Det virker vist udmærket med flere computere (og en
router) uden familieopkobling - men er i strid med aftalevilkårene som
jeg kender dem.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 01:13

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> Har selv lige sat en router til Stofas kabelmodem (som mig bekendt
> ikke er en router) for at have lidt adskillelse mellem sønnikes pc og

Læg mærke til følgende fra Sørens indlæg: