Kun 60 % af 100 Mbps
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-05 13:58

Min PC med WinXP PRO SP2 og min Mac med OS X 10.3.7 er koblet
på en Linksys BEFSR41-router, så der er mulighed for at udveksle
filer imellem dem over netværket.

I Windows-computeren sidder der et Realtek RTL8139-netkort, som
burde kunne køre 100 Mbps, hvilket WinXP også viser mig, at det
kan.

Routeren har indbygget 10/100 4-ports switch, så den burde også
kunne klare det og ditto for netkortet i Mac'en, som vist endda
kan overføre op til 1 Gbps.

Problemet er bare, at overførslen kun foregår med ca. 60 % af
de 100 Mbps og jeg har ingen anelse om, hvor det går galt henne.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/network_utilization.png>.

Kan det være kablerne? Jeg ved stort set intet om netværkskabler,
men der er vel forskellige typer, er der ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-02-05 14:14

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Problemet er bare, at overførslen kun foregår med ca. 60 % af
>de 100 Mbps og jeg har ingen anelse om, hvor det går galt henne.
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/network_utilization.png>.

Du skriver ikke hvad og hvordan du overfører...

Men jeg formoder dit netværk kører ok. Det er formentligt computerne /
harddiskene der ikke kan udnytte den fulde kapacitet i netværket

<mlr>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-05 14:58

Michael Rasmussen skrev:

> Du skriver ikke hvad og hvordan du overfører...

Nå nej. Det glemte jeg.
På Windows-computeren har jeg nogle delte mapper, som jeg så
opretter forbindelse til fra Mac'en vha. SMB-protokollen.
På den måde kan jeg bare trække og slippe filer ud fra, eller
ind i de delte mapper, og på den måde dele filer imellem de
to computere.

> Men jeg formoder dit netværk kører ok.

Ja, det kører meget fint og stabilt.

> Det er formentligt computerne / harddiskene der ikke kan
> udnytte den fulde kapacitet i netværket

Det lyder egentlig meget sandsynligt. Jeg havde ikke lige tænkt
på, at man var oppe i så høje hastigheder, at harddiskene kunne
være en flaskehals.
De 60 % er målt på et tidspunkt, hvor jeg på Mac'en hentede en
fil fra en ekstern Maxtor OneTouch 2 USB2-harddisk koblet til
WinXP-computeren.

Har også prøvet at oprette forbindelsen til Mac'en fra Windows
vha. Network Places på skrivebordet, men den vej går det ikke
ret godt, hvis jeg f.eks. tager en fil fra Mac'ens delte mappe
og trækker den ind på Windows-skrivebordet, så cykler det op
og ned, for at sige det mildt.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/mac_til_win.png>,
den vej går jeg stort set aldrig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mikkel

Dato : 05-02-05 14:21

Hej

Det er ganske flot for en sådan forbindelse.

--
Hilsen
Mikkel Rømer Jespersen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-05 15:05

Mikkel skrev:

> Det er ganske flot for en sådan forbindelse.

Ok. Så er jeg mere rolig. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-02-05 15:14

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Ok. Så er jeg mere rolig. :)

ja det er vist meget normalt.. Men ser man på dit CPU forbrug kan man
hurtigt mistænke dit realtec netkort.... De gange jeg har været til netværk
har det altid kørt dårligt fra en maskine med realtec.. Mens man med et
Intel 10/100 kort kunne nå ca. 85% mens 98% med et 1000mbit intel kort kørt
som 100. altså når man henter fra flere maskiner med realtec netkort eller
tilsvarende dårlige netkort.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-05 15:28

Bjarke Hansen skrev:

> Men ser man på dit CPU forbrug kan man hurtigt mistænke dit
> realtec netkort....

Jeg har godt nok hørt mange nævne, at Realtek-kort ikke er meget
bevendt, men stort set har det nu kørt fint her, selvom jeg godt
ved, at det ikke er toppen af poppen.

> [...]
> 100. altså når man henter fra flere maskiner med realtec
> netkort eller tilsvarende dårlige netkort.

Måske skulle man prøve et Intel-kort så. Det koster vel ikke
alverden og bestiller man det på nettet, og det ikke gør det
bedre end Realtek-kortet, kan man jo altid sende det retur igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-02-05 13:34

"Thomas G. Madsen" wrote:

> Min PC med WinXP PRO SP2 og min Mac med OS X 10.3.7 er koblet
> på en Linksys BEFSR41-router, så der er mulighed for at udveksle
> filer imellem dem over netværket.

Så spiller det nok en stor rolle hvilken protokol
der anvendes. F.eks. burde http eller ftp give den
bedste performance. Til gengæld har jeg vist aldrig
fået NFS til at udnytte mere end 50% af netværks
kapaciteten.

> I Windows-computeren sidder der et Realtek RTL8139-netkort, som
> burde kunne køre 100 Mbps, hvilket WinXP også viser mig, at det
> kan.

Mine erfaringer siger, at man har brug for en CPU i
størrelsesordenen 2GHz for at nå op på de hastigheder
med et Realtek netkort.

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-02-05 17:45

Kasper Dupont skrev:

> Så spiller det nok en stor rolle hvilken protokol der
> anvendes. F.eks. burde http eller ftp give den bedste
> performance.

HTTP eller FTP, har jeg ikke målt på endnu, men det skal prøves
lige så snart jeg får en anden router hjem. Min Linksys er nemlig
stået af (news:ctg0fn.31k.1@tgm.dyndns.dk).

> Mine erfaringer siger, at man har brug for en CPU i
> størrelsesordenen 2GHz for at nå op på de hastigheder med et
> Realtek netkort.

Mac'en er på 2 x 1.8 Ghz, men PC'en er kun på 2 x 866 Mhz, og det
er i PC'en at Realtek-kortet sidder.
Jeg kunne faktisk godt finde på at investere i et Intel-kort eller
lignende til PC'en for at se om det gør nogen forskel overhovedet.
Det koster jo trods alt ikke alverden.

--
Hilsen
Madsen