Audio/Video og netværkskabel?
Fra : Thomas Tolborg

Dato : 01-02-05 10:27

Hejsa

Jeg har rodet lidt rundt på MadNats side http://www.madnat.com for at
forsøge at finde ud af om jeg kan bruge deres produkter til overførsel
af TV/Audio signal over netværkskabel.

Men er der ikke nogen, som kan hjælpe mig med et par afklarende spørgsmål.

Jeg er i færd med at installere et kat5e netværk i tomrørene i mit nye
hus. Jeg regner med at bruge LK 50x75 dåser med to RJ45 konnektorer -
een til telefon og een til netværk.

Men på madnat's hjemmeside ser det ud til at jeg kan bruge den til
netværk til også at overføre TV/Audio signal.

CATV Balun: Den kan konvertere TV signal til og fra ét twisted pair -
pins 7&8 ser det ud til. Men - hvad med denne "tilt" amplification? -
skal jeg bruge det?

S-Video/Audio Balun: Denne er måske mere interessant i forbindelse med
output fra en PC til TV. Men den skal bruge 4 twisted pairs. Så betyder
det vel at jeg _ska_ have et dedikeret tele kabel i stedet for at bruge
et par til tele fra mit netværkskabel??

Hvad med kvaliteten af signalerne?
Jeg talte med en medarbejde hos LK, som siger at kvaliteten i deres IHC
Net kun er god fordi de bruger specielle balancerede kabler og fordi de
har forstærkere rundt omkring i installationen. Hvad hulan er
balancerede kabler?

Tak for svar

Mvh,
Thomas

Fra : Thomas Tolborg

Dato : 01-02-05 10:34

Jeg kan se at LK anvender S/STP installationskabel til deres IHC Net.
Burde jeg også lave min installation til S/STP i stedet for UTP som jeg
først havde valgt?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-05 21:02

"Thomas Tolborg" <news@tolborg.dk> wrote in message
> Jeg kan se at LK anvender S/STP installationskabel til deres IHC Net.
> Burde jeg også lave min installation til S/STP i stedet for UTP som jeg
> først havde valgt?

De kabler som Lk bruger er nu også cat7 kabel, og der er skærm mellem hvert
par.. Det er et tæmmeligt tykt kabel. Jeg tror ikke du kan få et godt
resultat af baluns på et cat5e system.

Fra : Arne Keller

Dato : 02-02-05 20:36

Thomas Tolborg wrote:
> Jeg kan se at LK anvender S/STP installationskabel til deres IHC Net.
> Burde jeg også lave min installation til S/STP i stedet for UTP som jeg
> først havde valgt?

Nej bestemt ikke.

92% af verdens kabling udføres med UTP, heriblandt de bedste systemer på
markedet, UTP er samtidigt også er nemmest at installere.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : JH

Dato : 03-02-05 12:27

Arne Keller wrote:
> 92% af verdens kabling udføres med UTP, heriblandt de bedste systemer på
> markedet, UTP er samtidigt også er nemmest at installere.

Hvornår skal man bruge STP frem for UTP?

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-02-05 13:08

On Thu, 03 Feb 2005 12:26:57 +0100, JH <spam@spam.com> wrote:

> Hvornår skal man bruge STP frem for UTP?

Ikke.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-05 12:20

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ikke.

Enig

Fra : Arne Keller

Dato : 02-02-05 20:46

Thomas Tolborg wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har rodet lidt rundt på MadNats side http://www.madnat.com for at
> forsøge at finde ud af om jeg kan bruge deres produkter til overførsel
> af TV/Audio signal over netværkskabel.

Det kan man og der findes en del produkter på markedet.
Kvaliteten er svingende og prisen er ret høj.

> [...]
>
> Jeg er i færd med at installere et kat5e netværk i tomrørene i mit nye
> hus. Jeg regner med at bruge LK 50x75 dåser med to RJ45 konnektorer -

Lyder fornuftigt, jeg ville dog beskrive det således jeg regner med at
installere dobbeltudtag som f.eks kan anvendes til telefoni og netværk.
Hele ideen i et struktureret netværk er at du først vælger anvendelse
når du forbinder en tjeneste.

> Men på madnat's hjemmeside ser det ud til at jeg kan bruge den til
> netværk til også at overføre TV/Audio signal.

Jeg vil kraftigt fraråde at gøre det.
Vi har netop afsluttet arbejdet med Hjemme kabling standarden den
foreskriver at man bør installere Cat6 og Coax samt minimum Cat5E til
bygnings styring.

Vi forsøgte at definere anvendelsen af Baluns men måtte opgive da vi
ikke kunne finde Baluns på markedet som kunne fungere med
tilfredsstillende kvalitet selv om vi gik helt op og anvendte 1-1.2Ghz
kabelsystem.

> CATV Balun: Den kan konvertere TV signal til og fra ét twisted pair -
> pins 7&8 ser det ud til. Men - hvad med denne "tilt" amplification? -
> skal jeg bruge det?

Tilt anvendes til at justere forstærkningen mellem de høje og lave
frekvenser, dette kan være nødvendigt da høje frekvenser dæmpes mere end
lave, så jo længere kabel jo mere tilt.

> [...]
> output fra en PC til TV. Men den skal bruge 4 twisted pairs. Så betyder
> det vel at jeg _ska_ have et dedikeret tele kabel i stedet for at bruge

Denne type baluns derimod kan fungere meget udemærket (jeg anvender
lignende selv)
Det er altid en god ide med rigeligt med kabler.

> Hvad med kvaliteten af signalerne?

Det har jeg beskrevet ovenfor.

> Jeg talte med en medarbejde hos LK, som siger at kvaliteten i deres IHC
> Net kun er god fordi de bruger specielle balancerede kabler og fordi de
> har forstærkere rundt omkring i installationen.

Ingen kommentar.

> Hvad hulan er
> balancerede kabler?

Det er f.eks parsnoede datakabler som du anvender til Cat5E og Cat6
installationer.
Ethernet er f.eks en balanceret applikation.