Samling af rj45 vægdåse.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-05 13:03

Hejsa..
Jeg har opgivet , at få konens trådlåse net til at virke
Så jeg har trasket ned til vores lokale it biks , og nasset mig til noget
Cat6 kabel.

Nu har jeg så trukket kablet over vores loft , fra mit kontor til konens ,
og monteret rj45 vægdåser i begge ender - Men jeg kan ikke få det til at
virke.

Dåserne er samlet ens dvs. stik 1 blå osv.
Jeg har målt stikkene igennem , og der er fint forbindelse mellem kabel og
dåse.

Jeg bruger et almindelig Cat 5e mellem pc og vægdåse , og mellem vægdåse og
switch.
Cat5e kablerne er nogle der er købt færdigproduceret.

Min skræk er , at da kablet er stift , at det så har knækket en leder :-/

Men ville lige høre ad , om der er nogen herinde , der har en ide om , hvad
der evt. kan være galt.

Hygge
MJ

Fra : CV

Dato : 29-01-05 13:29

> Dåserne er samlet ens dvs. stik 1 blå osv.

Det er nok fordi de ikke er samlet efter den standart som sådane stik skal
samles. Tjek lige denne link og prøv så igen.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/rj45_konnektor.php

Idet hele taget er der mange gode tips at hente hos cubus-adsl.dk

CV

Fra : Villy Jensen

Dato : 29-01-05 13:39

> [...]
> dåse.

> Cat5e kablerne er nogle der er købt færdigproduceret.

Der skal ihvertfald ikke blå til ben 1...

Du skal montere lderne som vist i figur 1 på
http://www.brinck.dk/patch.asp
(i begge dåser)

Du skal bruge lige-igennem-kabel fra switch til vægdåse og fra vægdåse2 til
PCnetkort

Cat5e er OK

Har du prøvet at få konens PC til at funke med et (afprøvet) kabel, direkte
fra switch til PC'en?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-05 14:42

Jeg har flyttet om på lederne , så farverne passer.

Det hjalp dog ikke :-/

Der er nok ikke andet for , at jeg må pille kablet ned , og så måle det
igennem

Æv æv

Det er nok derfor at jeg fik kabelrulen gratis *lol*

hygge
MJ

Fra : Calle.

Dato : 29-01-05 17:01

Martin Jørgensen wrote:
> Jeg har flyttet om på lederne , så farverne passer.
>
> Det hjalp dog ikke :-/
>
> Der er nok ikke andet for , at jeg må pille kablet ned , og så måle
> det igennem

hvorfor ikke bare luse dem 2 & 2 i den ene ende, og så måle i den anden. Så
måler du 2 ledere på en gang, uden at pille lortet ned

--
Automatik-Mekaniker
Calle..

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-01-05 11:09

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> hvorfor ikke bare luse dem 2 & 2 i den ene ende, og så måle i den anden.
> Så måler du 2 ledere på en gang, uden at pille lortet ned

> [...]

Det var sq da en god ide

Det er også pisse koldt oppe på det loft he he

Hygge
MJ

Fra : Calle.

Dato : 30-01-05 11:19

Martin Jørgensen wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Det var sq da en god ide

Ja, tror du vi dagligt går og hiver alle kabler ud af de megastore
produktionsmaskiner, for at måle en leder i begge ender når der er
problemer. Nej vel, det ville nok give endnu flere problemer

> Det er også pisse koldt oppe på det loft he he

Hvad skal jeg så sige, jeg har ryddet overetagen, så der er åbent ud til
tagstenen. Jeg vil da give dig ret, det er sku ikke nogen lun fornemmelse at
arbejde der ;-(
--
Calle.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-01-05 13:08

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Hvad skal jeg så sige, jeg har ryddet overetagen, så der er åbent ud til
> tagstenen. Jeg vil da give dig ret, det er sku ikke nogen lun fornemmelse
> at arbejde der ;-(

i det hele taget er det ikke særligt lunt at arbejde udendørs for tiden..
Men det har jeg nu gjort det sidste 2 månedere... bare man sådan har det
rigtige tøj går det nogenlunde.. men tær og fingre har det nu værst når man
fx skal sidde på knæ og montere antenneskabe ol ;-/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-05 11:34

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i

> Jeg har flyttet om på lederne , så farverne passer.
> Det hjalp dog ikke :-/
> Der er nok ikke andet for , at jeg må pille kablet ned , og så måle det
> igennem

Er du opmærksom på, at det er spejlvendt?

Når du står og kigger lige på dåsen med dåsens front vendt mod dig selv, så
skal rækkefølgen på farverne set fra *venstre* være som følgende:

1= orange-hvid
2= orange
3= grøn-hvid
4= blå
5= blå-hvid
6= grøn
7= brun-hvid
8= brun

Set bagfra er det naturligvis fra højre mod venstre

Begge dåser skal være ens, forudsat der er tale om et lige kabel. Men jeg
vil anbefale dig altid at montere kablet som lige, og så istedet bruger et
løst, krydset kabel - *hvis* din opsætning altså kræver et krydset kabel.
Hvis du monterer krydset, fordi det er det, du skal bruge nu, så kan du ikke
senere bruge kablet sammen med en switch.

Det er afhængigt af, hvilken router, du bruger. Det er ikke alle routere,
som kræver krydset kabel direkte til PC. F.eks. bruger Aethra Starvoice et
lige kabel.

Hvis du bor i nærheden af 2700 må du gerne låne min netkabeltester...

Claus

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-01-05 15:01

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote in

> [...]
> vægdåse og switch.
> Cat5e kablerne er nogle der er købt færdigproduceret.

10 mod 1 på at de to par, som Ethernet bruger, er forbundet forkert.

Det er ikke nok at farverne sidder ens i begge ender.

F.eks. skal "blå" og "blå-hvid" være sat til lige præcis de to rigtige
steder i stikket.

Hvorfor?

Ethernet kører ved høje frekvenser. Ved høje frekvenser har et nogle
fordele, at signalet går via et kabel, der er snoet - disse fordele
udnyttes ved ethernet.

Der anvendes to ledere snoet sammen til eet par til den ene retning
(sende)

Der anvendes to andre ledere, også snoet sammen (men ikke med de andre
ledere!) til den anden retning (modtage).

Se grundigt efter i stikdåsen, der skal være en eller anden markering,
der viser hvilke forbindelser, der skal forbindes til hvilke farver i
kablet.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-05 11:17

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2004@tisDYTcali.dk> skrev

> Se grundigt efter i stikdåsen, der skal være en eller anden markering,
> der viser hvilke forbindelser, der skal forbindes til hvilke farver i
> kablet.

Det er der ikke i en stikdåse, fordi det er noget, man selv bestemmer
afhængigt af temperament, kabel og anvendelse..

Jeg tror mere på, at det er en dårlig forbindelse i monteringen af kablet i
dåsen. Disse dåser kan være noget bras at montere, hvis man ikke er
omhyggelig og har det rigtige værktøj til at klemme med. der skal ikke meget
til, før man ikke kan køre fulde 100mbit.

Claus

Fra : CV

Dato : 30-01-05 11:43

> Det er der ikke i en stikdåse, fordi det er noget, man selv bestemmer
> afhængigt af temperament, kabel og anvendelse..

Det er noget vrøvl. Når der er tale om nætværk skal man følge standarden, og
der er farvemærkning i de gode stik. Hvis man ikke monterer fuldstændigt
efter normen vil det give fejl ved test med LAN-tester.

> [...]
meget
> til, før man ikke kan køre fulde 100mbit.

De fleste anvender den type at stik hvor der ikke skal anvendes værktøj.
Tjek evt. bare LK

CV

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-05 12:06

"CV" <virker@ikke.dk> skrev

> [...]
> der er farvemærkning i de gode stik. Hvis man ikke monterer fuldstændigt
> efter normen vil det give fejl ved test med LAN-tester.

Det er da noget vrøvl, du selv skriver!

Det er flintrende ligegyldigt for forbindelsen, hvilke farvekombinationer
man bruger, forudsat det er ens i begge ender.

Om ben et er blå, grøn eller orange, har absolut INGEN betydning for
forbindelsen - sålænge man bruger samme princip alle vegne. Du går
automatisk ud fra, at alle kabler har samme farver, og det har de altså ikke

Jeg har i denne måned monteret 51 vægstik i en boligforening, og der var
*ingen* farvemærkning i et eneste af disse stik, og det er ikke usædvanligt.

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-01-05 13:05

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "CV" <virker@ikke.dk> skrev

> og
>
> Det er da noget vrøvl, du selv skriver!

Og sådan kan du blive ved?

> Det er flintrende ligegyldigt for forbindelsen, hvilke farvekombinationer
> man bruger, forudsat det er ens i begge ender.

Nej det du siger er ikke rigtigt.

> Om ben et er blå, grøn eller orange, har absolut INGEN betydning for
> forbindelsen - sålænge man bruger samme princip alle vegne.

Nej det er ikke signalanlæg du bygger.

> Du går
> automatisk ud fra, at alle kabler har samme farver, og det har de altså
> ikke

Jo det har det hvis man ikke benytter noget mærkeligt marteriel fra en
mystisk fejlbehæftet produktion i østen.

> Jeg har i denne måned monteret 51 vægstik i en boligforening, og der var
> *ingen* farvemærkning i et eneste af disse stik, og det er ikke
> usædvanligt.

Du må være den ultimative klamhugger af hvad man ellers lige kan læse ud fra
det.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-05 14:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> Du må være den ultimative klamhugger af hvad man ellers lige kan læse ud
fra
> det.

Du kalder altså folk for klamhuggere, fordi de bruger stikdåser, hvor der
ikke er printet farvekoder??

Du er da en klaphat...

Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-01-05 17:38

On Sun, 30 Jan 2005 14:13:03 +0100, "Claus Tersgov"
> [...]

>fra
>
>Du kalder altså folk for klamhuggere, fordi de bruger stikdåser, hvor der

Pas nu på.
Var det ikke bedre at finde ud af hvilken standard det er man skal/bør
følge ?
Og når det er besvaret kan vi jo så prøve at finde ud af hvordan det
er man skal/bør gøre arbejdet ?

Jeg har i sidste uge kasseret en elektrikkers EDB installation, og han
kan/vil ikke forstå at det ikke er "godt nok", at "det virker", "der
er ingen grund til at kontrolmåle på netværket, fordi PCerne kan jo
godt logge på".

/Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-05 15:36

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev

> Var det ikke bedre at finde ud af hvilken standard det er man skal/bør
> følge ?
> Og når det er besvaret kan vi jo så prøve at finde ud af hvordan det
> er man skal/bør gøre arbejdet ?

Det er lige præcis det!

Problemet er, at folk tilsyneladende tager for givet, at *alle* kabler er
lavet efter eksempelvis ISO / EC 11801 eller en given IEEE standard, og det
er ikke altid tilfældet. Man kan snildt finde kabler i discountbutikker, som
f.eks. ikke har samme farvekode i de enkelt par, og så nytter det ikke, at
man blindt stoler på farvekoderne.

Lige som så mange andre ting, så bliver der også sprøjtet massevis af
billige UTP kabler ud på markedet.

Det nytter jo ikke noget, at man monterer efter T568 A eller B, hvis kablet
man bruger ikke følger den samme standard. Der er oveni købet kabler som er
optimeret til montering efter T568A, men som ikke nødvendigvis også er
optimale til T568B montering. Den problematik har man diskuteret i snart 20
år...

Claus

Fra : Arne Keller

Dato : 31-01-05 20:11

Claus Tersgov wrote:
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev

> Det er lige præcis det!
>
> Problemet er, at folk tilsyneladende tager for givet, at *alle* kabler er
> lavet efter eksempelvis ISO / EC 11801

Det bør de være hvis man vil lave struktureret kabling.

> eller en given IEEE standard,

IEEE skriver ikke standarder for kabling.

> [...]
> f.eks. ikke har samme farvekode i de enkelt par, og så nytter det ikke, at

Hvis kablet ikke har den rigtige farvekode har det sikkert heller ikke
de rigtige elektriske egenskaber.

> Lige som så mange andre ting, så bliver der også sprøjtet massevis af
> billige UTP kabler ud på markedet.

Ja, de fleste er noget L...

> Det nytter jo ikke noget, at man monterer efter T568 A eller B, hvis kablet
> man bruger ikke følger den samme standard.

Så har man kombineret 2 forkerte produkter.

> [...]
> optimale til T568B montering. Den problematik har man diskuteret i snart 20

Kan du så ikke henvise til et par links ?
Jeg har været med i mere end 20 år og har aldrig mødt kabler som ikke
kan monteres efter begge standarder.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-05 18:29

On Sun, 30 Jan 2005 12:05:52 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Det er flintrende ligegyldigt for forbindelsen, hvilke farvekombinationer
> man bruger, forudsat det er ens i begge ender.

Nej, det er ikke ligegyldigt for kablets egenskaber, om det forbindes
korrekt. Du ved ikke, hvad du taler om.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 30-01-05 21:20

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Det er flintrende ligegyldigt for forbindelsen, hvilke
> farvekombinationer man bruger, forudsat det er ens i begge ender.

Ved lave frekvenser, ja, ved høje frekvenser, nej. Gæt selv om et gigabit
netværk anvender lave eller høje frekvenser.

Du ville heller ikke samle antennekabler med samlemuffer, vel? Hvis der
kommer skygger på TV-billedet, så hjælper det ikke at stramme skruerne.

> [...]
> forbindelsen - sålænge man bruger samme princip alle vegne. Du går
> automatisk ud fra, at alle kabler har samme farver, og det har de

Nix. Det gør jeg ikke. Jeg går ud fra at kablets farver viser hvilke par,
der er snoet sammen.

> Jeg har i denne måned monteret 51 vægstik i en boligforening, og der
> var *ingen* farvemærkning i et eneste af disse stik, og det er ikke
> usædvanligt.

Tja, du kan være heldig eller uheldig. Hvis du ikke har styr på hvilke
ledere, der er snoet i par, så bliver netværket ikke optimalt.

Pardannelse er vigtigt. Også i netværk

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-05 15:45

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2004@tisDYTcali.dk> skrev

> Nix. Det gør jeg ikke. Jeg går ud fra at kablets farver viser hvilke par,
> der er snoet sammen.

Det er jo lige præcis det, man ikke automatisk kan gå ud fra. Der er kabler
på markedet, som ikke følger de mest udbredte standarder, og navnlig
discountkabler fra eksempelvis Kina, og så nytter det ikke noget, at man
slavisk kun kigger på farvekoderne. Farvekoderne kan man følge slavisk, hvis
man kender den standard, kablet er lavet efter.

> Tja, du kan være heldig eller uheldig. Hvis du ikke har styr på hvilke
> ledere, der er snoet i par, så bliver netværket ikke optimalt.

Jeg har helt styr på de enkelt par, og hvilket par, der bruges til
henholdsvis TX og RX, (og skulle noget byttes rundt, så skal min ny
Fluketester nok fortælle mig det ) men det hjælper ikke at opgive
farvekoderne, når man ikke også kender kablets norm.

Claus

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 01-02-05 20:52

> [...]
> noget, at man slavisk kun kigger på farvekoderne. Farvekoderne kan man
> følge slavisk, hvis man kender den standard, kablet er lavet efter.

Takker - nu da jeg forstår hvad du mener lærte jeg også noget nyt.

mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-01-05 13:21

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

EHm Hmmm *rømme* *rømme*

Ehe det virker nu.

Jeg har ikke pillet ved noget siden igår - Men nu virker det

Jeg tror måske jeg har en ide om , hvad der gik galt Ehe

Da jeg tilsluttede hele svineriet , så kiggede jeg på switchen , og kunne se
, at der umiddelbart ikke var noget der lyste op.
Nu ville jeg så til at rode med det igen , og kan nu se at der er aktivitet
på port 8 i switchen.
Det er en 8 ports switch , og de 4 første er brugt , så da jeg satte kablet
i igår , så har jeg sat det i port 8 , og jeg troede nok , at det var port
5.

Anyway - jeg kravler under bordet nu , og skammer mig resten af dagen

I skal alle have tak for hjælpen.

Mvh
MJ

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 30-01-05 21:09

> [...]
> Det er en 8 ports switch , og de 4 første er brugt , så da jeg satte
> kablet i igår , så har jeg sat det i port 8 , og jeg troede nok , at

Mener du at det er den type switch, der har "to stik til nummer 8" hvor det
ene er krydset og det andet ikke er krydset?

I så fald tabte jeg 10 mod 1

--
DYT ikke ved E-mail...