Routere
Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 29-01-05 09:10

Hej,

De routere som TDC stiller til rådighed for en ADSL forbindelse har vi et
problem med.

Jeg har prøvet at logge på den med 192.168.1.1 og flere andre muligheder.
Hvis jeg laver en IPconfig /all på den pågældende maskine kan jeg se
standardgateway ( husker ikke lige nu hvad den var ) IP addressen som svarer
til den adresse man logger ind med. På min router svarer den til ovenstående
og jeg får logind billede. Men på TDC routeren kommer der intet logind
billede og man kan ikke komme i kontakt med routeren.

Er der en har der har en ide om hvad problemet kan være?. Jeg har også hørt
om problemet for en billig router købt i en EDB butik, men fik der aldrig
en tilbagemelling fra min kollega der havde problemet.

Formålet med at komme ind i routeren er at lave nogle port forward regler
til Skype og et par andre gode programmer.

Hilsen
Nic.

Fra : Calle.

Dato : 29-01-05 09:26

Nicolaj Larsen wrote:
> [...]
>
> Formålet med at komme ind i routeren er at lave nogle port forward
> regler til Skype og et par andre gode programmer.

TDC routere er vistnok låste. Men hvorfor vil du forwarde til Skype? Det er
da ikke nødvendigt.
--
Calle.

Fra : ///M

Dato : 29-01-05 11:13

"Nicolaj Larsen" <NSL@sol.dk> wrote in message
> [...]
> om problemet for en billig router købt i en EDB butik, men fik der aldrig
> en tilbagemelling fra min kollega der havde problemet.

Hvis du som udgangspunkt skrev hvad routeren hed, og hvilken model var det
nok nemmere at sige hvad du kunne gøre :)
Du skriver "logge på den" - hvilket program forsøger du med? Som
udgangspunkt findes der to metoder at koble sig på en router: Web-interface
via en browser eller telnet. Det skulle være mærkeligt om ikke en af dem
svarede.
Webmæssigt kan der være forskellige adresser/porte (derfor rart at vide din
router-model), men fx. http://192.168.1.1:8080 eller https://10.0.0.1 eller
noget helt tredje.
Telnet-mæssigt, skriver du bare "telnet 192.168.1.1" (erstat IP med
routerens IP-adresse). Den bør altid virke. Men om du kan komme ind i den,
afhænger af om den er låst. Afhængig af model findes der nogle sæt
brugernavn/kodeord som routeren er indstillet til fra fabrikken (see my
point? :)).

PS. Din standard gateway er højst sandsynligt ip-adressen på din router.
PPS. TDC har et gratis-nummer hvor de ret hurtigt vil kunne oplyse dig om du
overhovedet må omkonfigurere den, for som en anden har nævnt, kan de godt
være låste, men som regel kan man også få dem låst op.

--
///M

Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 31-01-05 18:43

> Hvis du som udgangspunkt skrev hvad routeren hed, og hvilken model var det
> nok nemmere at sige hvad du kunne gøre :)

Ja, det har du ret i, men da det ikke er min egen havde jeg ikke lige navnet
ved hånden, og tog
chancen.

> [...]
Web-interface
> via en browser eller telnet. Det skulle være mærkeligt om ikke en af dem

Jeg bruger web-interface, da jeg ikke er så øvet i telnet komandoer. Men vil
da
se om jeg kan komme igennem af den vej.

> [...]
> afhænger af om den er låst. Afhængig af model findes der nogle sæt
> brugernavn/kodeord som routeren er indstillet til fra fabrikken (see my

Ja det er lidt forskelligt, somme tider 1234 andre gange admin, og sikkert
også
andre i den retning.

> [...]
> overhovedet må omkonfigurere den, for som en anden har nævnt, kan de godt
> være låste, men som regel kan man også få dem låst op.

Til Calle, Skype kan genkende port forwarding og fordwarder du den port
Skype har valgt får du en direkte forbindelse (hvis modparten også
har gjordt det), som især er godt når man overfører filer.

Men du har ret i at Skype fungerer uden du ændre noget, men på grund
af NAT funktionen er man nød til at kører over et relæ, hvis du forstår.

Hilsen
Nic.

Fra : Calle.

Dato : 31-01-05 21:43

Nicolaj Larsen wrote:

> [...]
>
> Men du har ret i at Skype fungerer uden du ændre noget, men på grund
> af NAT funktionen er man nød til at kører over et relæ, hvis du

Ikke forstået, hele omgangskredsen kører da med skype og routere, og alt
vikker som det skal uden at pille i routeren. Hvorfor vil du over et relæ
--
Calle.

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 01-02-05 19:43

> [...]
>
> Formålet med at komme ind i routeren er at lave nogle port forward regler
> til Skype og et par andre gode programmer.

Havde en SpeedStream router fra tdc den var også låst. Var i forbindele med
noget firmainternet.

Der var simpelhen ikke adgang for mig ;)

vh
jeppe