DHCP problem af den svært forklarlige slag~
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 28-01-05 17:30

Jeg rendte i et for mig ukendt problem med Microsofts DHCP server forleden.

Setup'et er som følgende - en w2k server (kører DHCP server) deler
adresser (ip/sub/gw) ud til en række w2k og 98 klienter.

Klienterne erstates med nye XP maskiner (uden at der først releases DHCP
leases - yderligere slettes alle DHCP leases på serveren, sidstnævnte
var nødvendiget da scope't var så lille at det ikke kunne dække både de
gamle og de nye klienter.

Og nu kommer det som jeg simpelthen ikke fatter !

9/10 af de nye xp klienter kan ikke få kontakt til (og ikke mindst
igennem) gateway'en !!! - De kan pinge hinanden, serveren og alt andet
på lokalnettet men ikke gateway'en.

Gateway'en kan pinges fra serveren og andre enheder på lokalnettet.

Fint tænkte jeg - så dropper vi DHCP'en og giver dem faste IP - MEN det
gav SAMME problem..... indtil jeg forsøgte mig med IP adresser uden for
det (nu ikke længere eksisterende) DHCP scope (og nej der var intet IP
overlap med andre enheder) Det virkede !!!

Nogen der tør komme med et bud på hvad det er der går galt ?

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Alberich

Dato : 28-01-05 17:43

Uffe S. Callesen wrote:

> [...]
> overlap med andre enheder) Det virkede !!!
>
> Nogen der tør komme med et bud på hvad det er der går galt ?

Uden at være ekspert kunne det lyde som noget rod i ARP cachen i din
router/gateway måske.
Hvis den stadig associerer MAC adresser til de gamle IP numre.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-01-05 17:59

On Fri, 28 Jan 2005 17:29:43 +0100, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> [...]
>leases - yderligere slettes alle DHCP leases på serveren, sidstnævnte
>var nødvendiget da scope't var så lille at det ikke kunne dække både de
Scopet ændret ? skal det forståes som "subnet mask" ?
Kører du AD ?
Har du også ændret opsætning på din gateway ?
Kan du lave DNS opslag fra klienterne ?

/Hans

Fra : Alberich

Dato : 28-01-05 18:24

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]

Lige en tilføjelse: Som jeg forstår dit indlæg så er al hardware stadig
det samme. I så fald skulle det ikke være nødvendigt at slette leases på
DHCP serveren da den holder styr på IP adresser udfra PCernes MAC
adresser. Så en nyinstalleret WinXP maskine vil få samme IP adresse som
den fik da den kørte Win98.

> Scopet ændret ? skal det forståes som "subnet mask" ?

Han skriver da ikke noget om at scopet er ændret? Bare at de
eksisterende leases er slettet fra DHCP serveren.
IP range, subnet og gateway er stadig de samme som før. Eneste ændring
er OS på PC'erne og slettede leases på DHCP serveren.

> Kører du AD ?

Hvordan skulle det have indflydelse på hvorvidt PCerne kan se gateway'en?
Medmindre serveren agere gateway. Men siden PCerne sagtens kan pinge
andre PCere og ikke mindst serveren så er det vel underforstået serveren
IKKE leger gateway.
I så fald ville gatewayen jo også kunne pinges :)

> Har du også ændret opsætning på din gateway ?

Hvorfor? IP setup er stadig det samme som før.

> Kan du lave DNS opslag fra klienterne ?

Hvis PCerne ikke kan komme gennem gateway'en kan det være svært at lave
DNS opslag. Medmindre serveren kører DNS men i så fald er DNS opslag
ligegyldige da vi har konstateret der er kontakt mellem PCere og server.

> /Hans

Du må skam ikke opfatte mine spørgsmål/kommentarer nedladende eller
noget i den stil (kan være svært at sætte tonefald på tekst). Jeg undrer
mig blot over hvor du vil henaf.
Som tidligere nævnt er jeg ikke ekspert, men undrede mig bare lidt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-01-05 21:28

On Fri, 28 Jan 2005 18:23:53 +0100, Alberich <your@email.here> wrote:

> [...]
..................klip............
> [...]
>DHCP serveren da den holder styr på IP adresser udfra PCernes MAC
>adresser. Så en nyinstalleret WinXP maskine vil få samme IP adresse som

Helt enig, hvis det bare er PCer der har fået XP isteder for w98,
burde det bare spille.

> [...]
>IP range, subnet og gateway er stadig de samme som før. Eneste ændring
>er OS på PC'erne og slettede leases på DHCP serveren.
Jeg læser det som om at man har pillet i scopet, men jeg kan tage
fejl. Derfor spørger jeg til det, det kunne afklare spørgsmålet.

> [...]
>IKKE leger gateway.
>I så fald ville gatewayen jo også kunne pinges :)

>Hvorfor? IP setup er stadig det samme som før.
Sådan forstår jeg det ikke, men igen, jeg kan tage fejl,
derfor........

> [...]
>mig blot over hvor du vil henaf.
>Som tidligere nævnt er jeg ikke ekspert, men undrede mig bare lidt
Helt ok, jeg spørger bare for at få flere informationer, om mine
spørgsmål er 100% relevante vil jeg lade andre om at bedømme.

/Hans