TDC bredbånd og lokalt netværk
Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-05 12:48

Hej NG

En af mine venner har for nylig fået bredbånd fra TDC. Han har 5
maskiner i et netværk, og før, da han havde ISDN, kunne alle maskinerne
se hinanden. Nu er de desværre indbyrdes "usynlige" og kan heller ikke
pinges.

Problemet er nok at TDC giver 2 dynamiske IP-adresser, og disse er
desværre ikke i samme scope. Den ene er 83.91.xx.xx og den anden
83.88.xx.xx.

Det er for så vidt i orden at kun 2 af maskiner kan se internettet,
problemet er at de ikke kan se hinanden.

Hvad der yderligere gør det hele meget underligt er, at selv hvis man
kobler internet/kabelmodem fra, kan maskiner stadig ikke se hinanden. De
får tildelt automatiske private IP-adresser, men desværre ikke i samme
scope. Det er altså som om hele systemet er sat i en underlig tilstand
efter installationen af TDC bredbånd.

Her er lidt baggrundsinfo:

- De kører XP
- Det er et speedstream 5100 kabelmodem
- Modemet er forbundet med en 8 ports switch
- Der er som sagt ikke hul igennem indbyrdes
- Men udefra kan jeg fx sagtens styre hans maskine med VNC!

Jeg har rodet med de i flere timer uden held. Selv har jeg ADSL fra
Cybercity med én fast IP og router/switch, og er derfor forskånet for
den slags problemer.

Men der må da være en løsning?
Kan en router tilsluttes TDC bredbånd og kan det i så fald være løsningen?
Kan man have flere IP-adresser på maskinerne, således at der er den
dynamiske udadtil, samt en privat - selvvalgt - indadtil, alle i samme
scope?

Jeg håber på nogle gode råd, da jeg er et stort spørgsmålstegn. Har
ellers aldrig haft problemer med opsætning af kablet netværk!

Hilsen og tak på forhånd
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-01-05 13:02

Martin Larsen wrote:

> Kan en router tilsluttes TDC bredbånd og kan det i så fald være
> løsningen?

Ja det vil klart være den bedste løsning. Med 5 maskiner vil jeg endda sige,
at det er den eneste rigtige løsning.

> Kan man have flere IP-adresser på maskinerne, således at
> der er den dynamiske udadtil, samt en privat - selvvalgt - indadtil,
> alle i samme scope?

Ja det kan man godt, men det er bøvlet at administrere, så routerløsningen
er klart at foretrække.
Der kan også være en sikkerhedsrisiko ved at køre fil- og printerdeling via
TCP/IP på maskiner, der sidder direkte på nettet, hvilket igen er et godt
argument for at anvende en router.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-05 13:20

Tak for jeres svar!

Per H. Nielsen wrote:

> Ja det vil klart være den bedste løsning. Med 5 maskiner vil jeg endda sige,
> at det er den eneste rigtige løsning.

Nu må jeg så lige for en sikkerheds skyld spørge: Min router, Cisco 677,
er en ADSL router. Men i forbindelse med TDC's bredbånd og kabelmodem
skal man vel bare have en simpel router der så indsættes mellem
kabelmodemet og switchen?

Hilsen
Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 13:44

Martin Larsen wrote:

> 677, er en ADSL router. Men i forbindelse med TDC's bredbånd og
> kabelmodem skal man vel bare have en simpel router der så indsættes

Jo, en ethernet-ethernet-router er rigeligt. De fås fra 350,-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-01-05 13:45

Martin Larsen wrote:
> [...]
> 677, er en ADSL router. Men i forbindelse med TDC's bredbånd og
> kabelmodem skal man vel bare have en simpel router der så indsættes

Ups - ja - du skrev kabelmodem - så glem at jeg i de andet svar skrev 2, 4
eller 6 Ip - men ja du skal have en ethernet-router - og så sætte din switch
til - routere kan købes til under 500 kr.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 13:05

Martin Larsen wrote:

> Men der må da være en løsning?

Ja, der er mange...

> Kan en router tilsluttes TDC bredbånd og kan det i så fald være

Ja.

> løsningen? Kan man have flere IP-adresser på maskinerne, således at
> der er den dynamiske udadtil, samt en privat - selvvalgt - indadtil,
> alle i samme scope?

Ja, men det slår ikke router-løsningen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-01-05 13:34

Martin Larsen wrote:
> Problemet er nok at TDC giver 2 dynamiske IP-adresser, og disse er
> desværre ikke i samme scope. Den ene er 83.91.xx.xx og den anden
> 83.88.xx.xx.

Du kan ændre det til 6 dynamiske IP - man kan få 2, 4 eller 6 - men de kan
stadig blive tildelt forskelligt, så alle kan komme på internettet - men
ikke se hinanden.

Det kan så løses ved at køre lokalnet på en alternativ protokol f.x.
Netbeui - den routes ikke ud på internettet, og kan kun bruges til
lokalnettet.

Hvis det er Windows XP kan du også give hvert netkort 2 IP'er - den
dynamiske, som internettet bruger og en fast, som så bruges på lokalnettet -
jeg er ikke sikker på, at de tidligere Windows-versioner kunne klare det ?

Den løsning kræver dog, at man ar lidt styr på hvad man laver og holder
tungen lige i munden, så man får lukket de sikkerhedshuller, som løsningen
kan give, hvis man ikke får sat firewall o.s.v. på alle PC'er.

Den bedste løsning er en router - de billige har som regel 4-ports switch
indbygget, men da du har en switch i forvejen, så kan du få den femte på
også.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-01-05 13:47

Jan Vestergaard wrote:
> Du kan ændre det til 6 dynamiske IP - man kan få 2, 4 eller 6 - men
> de kan stadig blive tildelt forskelligt, så alle kan komme på
> internettet - men ikke se hinanden.

Ups - jeg glemte, at det var kabelmodem - så kan du vist ikke få mere end 2
IP'er ?

Men ellers holder det jeg skrev vist ok ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-05 16:31

Jan Vestergaard wrote:

> Men ellers holder det jeg skrev vist ok ?

Ja. Og tak for svarene alle sammen.

En router ser ud til at være løsningen

Martin

Fra : Lars

Dato : 30-01-05 20:08

On Thu, 27 Jan 2005 13:33:53 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>jeg er ikke sikker på, at de tidligere Windows-versioner kunne klare det ?

2000 & 98SE kunne i hvert fald.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>