Opsætning af hjemme netværk
Fra : Brian k. lauritzen

Dato : 23-01-05 15:11

Hej i gruppen,

Jeg har meget besvær med at få mit hjemme netværk til at virke.

Det består af 3 maskiner ( 2 x WinXP Pro, 1 X WinXP Home, alle med SP2 )

De er forbundet til en 5 ports switch, der er også er forbundet til en adsl
forbindelse.

De kan alle komme på nettet, men ikke se hinanden i netværket når jeg
forbinder adsl forbindelsen til switchen og genstarter maskinerne, fjerner
jeg adsl forbindelsen og genstarter igen virker netværket fint, jeg har
disablet winxp´s firewall og kører kun med nortons internet worm protection.

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

Vh

Brian k lauritzen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-01-05 15:48

Brian k. lauritzen wrote:
> De er forbundet til en 5 ports switch, der er også er forbundet til
> en adsl forbindelse.

I den situation vil dine maskiner få tildelt IP-adresser fra din udbyder
via DHCP. Det kan betyde, at de får adresser i forskellige segmenter
og dermed ikke kan se hinanden på lokalnettet.

> [...]
> fjerner jeg adsl forbindelsen og genstarter igen virker netværket
> fint, jeg har disablet winxp´s firewall og kører kun med nortons

Når du fjerner ADSL-forbindelsen er der ingen DHCP-server og Windows
vil selv tildele IP-adresser. Disse ligger i samme segment og herved kan
maskinerne se hinanden.

> Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

Den bedste løsning er at anskaffe er router.

Hvis du vil lave fil- og printerdeling mellem maskinerne uden router, så
kan det gøres ved at installere Neubeui protokollen og køre fil- og
printerdeling via den (og kun den, så man ikke åbner for uautoriseret
adgang udefra).

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : John Smith

Dato : 23-01-05 16:19

Per H. Nielsen wrote:

> Den bedste løsning er at anskaffe er router.

Helt enig.

> [...]
> kan det gøres ved at installere Neubeui protokollen og køre fil- og
> printerdeling via den (og kun den, så man ikke åbner for uautoriseret

Er du sikker på at NetBEUI er sikkeri forbindelse med internettet?

Mvh
John Smith

Fra : Brian k. lauritzen

Dato : 23-01-05 16:35

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig.

> Er du sikker på at NetBEUI er sikkeri forbindelse med internettet?
>
> Mvh
> John Smith

Tak for svarene,

Jeg har installeret netbeui, men hvordan skal jeg så sætte det op derfra?

Hvilken router vil i anbefale?

Vh

Brian k lauritzen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-01-05 17:04

Brian k. lauritzen wrote:
> Jeg har installeret netbeui, men hvordan skal jeg så sætte det op
> derfra?

Fra kontrolpanelet vælger du Netværksforbindelser og markerer LAN-forbindelse.
I menuen vælger du Avanceret->Avancerede indstillinger.

Under Bindinger for LAN-forbindelse finder du Fil- og udskriftsdeling til
Microsoft-netværk og sætter kryds ud for NetBEUI-protokol og fjerner samtidig
krydset ud for Internetprotokol (TCP/IP).

> Hvilken router vil i anbefale?

Du går formentlig ikke galt i byen ved at købe en Linksys.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Brian k. lauritzen

Dato : 23-01-05 18:08

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
> My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
> To reply to this change .dkx to .dk in my address.

Det har jeg prøvet nu, men der er ikke hul igennem, og jeg kan ikke se "min
computer" under netværket.

Vh

Brian k lauritzen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-01-05 16:55

John Smith wrote:
> Er du sikker på at NetBEUI er sikkeri forbindelse med internettet?

Ja. Netbeui kan ikke routes.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : John Smith