lettest installation over netværk
Fra : Ole Steiness

Dato : 22-01-05 14:52

Hej gruppe

Jeg skriver på vegne af et software-hold, der laver undervisningsspil til
skolebrug. Det kan vi godt finde ud af Til gengæld har vi ikke meget
forstand på netværks-installationer, og da de fleste (alle) skoler i DK
kører en eller anden form for netværk, er mit spørgsmål derfor til gruppen:

Er der noget særligt, vi kan tage hensyn til, når it-vejlederne så nemt som
muligt skal installere vores produkt?

Vi bruger InstallShield X Express som installations-program. Selve produktet
er et cd rom-produkt, men hele programmet (ca. 250 mb) kan køres fra
harddisken, så det ikke er nødvendigt at have cd rommen siddende i drevet.
Til gengæld er det et tungere program, så det vil sandsynligvis ikke kunne
afvikles alene fra en bunke tynde klienter (som trækker oplysninger fra en
server-installation).

Som sagt skal hele programmet altså installeres på hver pc - men kan vi
letteregøre denne proces for vores kunder?

På forhånd tak,

og beklager, hvis noget af ovenstående er noget rod... som sagt ved jeg
ikke så meget om netværks-installationer...

Venlig hilsen Ole Steiness, Bitfrost Interactive
www.bitfrost.dk

Fra : Calle.

Dato : 22-01-05 17:45

Ole Steiness wrote:
> [...]
> jeg ikke så meget om netværks-installationer...
>
> Venlig hilsen Ole Steiness, Bitfrost Interactive

Jeres kunder kan vel bare lægge jeres CD på serveren, og så lave et script
til hver PC, så de henter programmet fra serveren og installerer det lokalt
på PCerne
--
Calle.

Fra : Ole Steiness

Dato : 22-01-05 21:26

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Jeres kunder kan vel bare lægge jeres CD på serveren, og så lave et script
> til hver PC, så de henter programmet fra serveren og installerer det
lokalt
> på PCerne

Hej igen

Kan jeg gå ud fra, at skolernes it-vejledere ved, hvordan man laver sådan et
script? Jeg er selv ret blank, så jeg ville ikke kunne rådgive dem...

VH Ole

Fra : John Smith

Dato : 22-01-05 22:42

Ole Steiness wrote:

> og beklager, hvis noget af ovenstående er noget rod... som sagt ved jeg
> ikke så meget om netværks-installationer...

Det lyder nu meget fornuftigt.
En af de metoder jeg ved bliver brugt, er at sysoppen har en maskine som
installationerne køres ind på og derefter bliver ghosted ud til alle
maskiner over natten.
Det betyder at hvis jeres antipirat system checker dele af den computer
der er installeret på unikt, vil det kunne give problemer med
kopieringen. Det er altså en ting at tage i betragtning. Hvordan i laver
en kopibeskyttelse der tillader at man kloner programmet til flere
maskiener og samtidigt beskytter imod misbrug.
Løsningen kunne evt. være en kodeserver eller en online registrering.

Mvh
John Smith