LAN over internet
Fra : Allan Møller

Dato : 21-01-05 20:39

Jeg kunne godt tænke mig at lave en netværk over internet.
Altså noget som virkede som et lokalt netværk men over internettet.
Grunden til det er at jeg vil spille nogle ældre spil som kun kan spille
over lan.

Kan man det og hvad skal jeg bruge ?

Evt. hvad kan man gøre hvis sikkerheden ikke spiller den store rolle.

Mvh. Allan

Fra : Allan Møller

Dato : 21-01-05 20:45

Måske jeg lige skylder at fortælle vi kører med Windows XP

Mvh. Allan

Fra : ///M

Dato : 21-01-05 21:08

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote in message
> [...]
> over lan.
>
> Kan man det og hvad skal jeg bruge ?
>
> Evt. hvad kan man gøre hvis sikkerheden ikke spiller den store rolle.

For mig at se er den eneste måde, hvorpå du kan få to maskiner der er
adskildt af internettet til at lægge på samme ip-område, ved at lave en
VPN-forbindelse imellem dem. Det kan f.eks. gøres med en Windows Server som
står i den ene ene, og den anden pc forbinder sig så til den (og kan derved
se netværket indenfor). Dette kan samtidig konfigureres i rimeligt sikkert
setup (selvom du ikke efterlyser det).

--
///M

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-05 21:19

> [...]

>Altså noget som virkede som et lokalt netværk men over internettet.
>Grunden til det er at jeg vil spille nogle ældre spil som kun kan spille

For at svare på det må vi have lidt flere oplysninger: Hvad er det for
spil, og hvilke netværksprotocoller anvender de ?

Hvis spillene bruger TCP/IP er det ikke så vanskeligt, men er det andre
protocoller bliver det tricky...

<mlr>

Fra : Allan Møller

Dato : 21-01-05 21:32

> Hvis spillene bruger TCP/IP er det ikke så vanskeligt, men er det andre
> protocoller bliver det tricky...

Det er TCP/IP

Men skal det være over VPN ?

Mvh. Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-05 21:49

>Det er TCP/IP

Ok, så er det ikke vanskeligt..

Principielt er det vel bare at hoppe ind i routerens opsætning og åbne
(definere virtuelle servere) for de porte spillet anvender...

>Men skal det være over VPN ?

Ikke nødvendigvis - Der er selvfølgelig en lille risiko for
ubehageligheder men den er ikke ret stor. Slet ikke hvis du kan bestemme
hvilke porte spillet skal anvende.

Kender ikke noget til VPN så der kan jeg ikke hjælpe, men ønsker du 100%
sikkerhed er SSH med port forwarding i krypterede tunneler en oplagt
mulighed...

<mlr>

Fra : ///M

Dato : 22-01-05 01:46

> Det er TCP/IP

Hmm - gamle spil plejer ikke at køre TCP/IP...
Hvilke spil taler vi om?

--
///M

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 01:49

> Hmm - gamle spil plejer ikke at køre TCP/IP...
> Hvilke spil taler vi om?

Command & Conquer serien.

Mvh. Allan

Fra : Steen Suder

Dato : 21-01-05 23:56

Allan Møller wrote:

> [...]
> over lan.
>
> Kan man det og hvad skal jeg bruge ?
>
> Evt. hvad kan man gøre hvis sikkerheden ikke spiller den store rolle.

Jeg mener at det nemmeste du kan gøre er at lave en dial-up server, der
server PPtP.
Vi har gjort det med en Linuxboks og PoPToP (PPtPserver til Linux)...
simpelt og meget effektivt. Virker fint med diverse spil.
Du kan gøre det samme med en Windowsserver.

Du behøver ikke kryptere trafikken, men det virker effektivt under alle
omstændigheder.

--
Steen Suder

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 00:29

> [...]
> simpelt og meget effektivt. Virker fint med diverse spil.
> Du kan gøre det samme med en Windowsserver.

Kender du et sted hvor jeg kan læse lidt mere om det - evt hvordan med
installation.
Windowsserver ? Skal det være en serverversion af windows ?

Mvh. Allan

Fra : Allan Møller

Dato : 22-01-05 00:38

Nu har jeg læst lidt på net-faq.dk om VPN og det lyder helt håbløst for
en amatør som mig.
Min opstilling nu er :
1 PC med Windows 2000 kører Apache som webserver.
Fungerer vel også som router da jeg har 2 netkort i og den anden PC
(Workstation)
får forbindelse til nettet via PC'en med windows 2000.

Er det noget som jeg kan arbejde videre på og lave et VPN eller skal jeg
igang
med noget helt andet ?

Ingen Linux her tak !

Mvh. Allan