hjemmenetværk
Fra : Kell Larsen

Dato : 20-01-05 06:20

Jeg har tænkt at sætte en ældre (linux)maskine som printserver, filserver
og firewall sammen med to PCér, en trådløs bærbar og en printer med
netkort.
Er det rigtigt forstået at jeg fysisk forbinder en switch til routeren og
derefter de andre enheder (PCér, accesspoint og printer ) til switchen?

Er det i det hele taget en god idé?
Er der gode råd, som vil gøre systemet lettere eller sikrere?
Konfigurationen af serveren spørger jeg om i en servergruppe.

Venlig hilsen

Kell Larsen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-01-05 09:55

> [...]
> Er det rigtigt forstået at jeg fysisk forbinder en switch til routeren og
> derefter de andre enheder (PCér, accesspoint og printer ) til switchen?

Ja. Alle enheder forbindes til switchen.

> Er det i det hele taget en god idé?

Måske. Umiddelbart vil jeg gætte på at hvis du er i tvivl om hvordan man
forbinder en switch, så er det en meget stor mundfuld at sætte linuxmaskinen
op som firewall. Overvej at nøjes med NAT-beskyttelsen i routeren og brug
evt serveren som proxycache. Hjemme har jeg en lignende opsætning. Min
linuxserver er dog ikke firewall.

> Er der gode råd, som vil gøre systemet lettere eller sikrere?

Hvis du ikke har købt udstyret endnu, så kan du købe et kombineret
accesspoint/router/switch istedet.
Hvis du opretter en proxycache på serveren, så kan du i princippet lukke for
alle udgående porte fra PCerne. Det vil øge sikkerheden en del, men det er
ikke noget jeg selv ville gøre.
Hvis du insisterer på at serveren skal være firewall, så kan den også være
router samtidigt.

Niels Dybdahl

Fra : Klaus Larsen

Dato : 20-01-05 10:24

Kell Larsen wrote:
> [...]
> Er det rigtigt forstået at jeg fysisk forbinder en switch til routeren og
> derefter de andre enheder (PCér, accesspoint og printer ) til switchen?

Kast et blik på http://contribs.org/modules/news/

Det er en Linux server, der fungerer som Firewall, mailserver, web
server, sambaserver etc

Udstyrer du den gamle PC, der skal være Linux server, med et ekstra
netkort kan du lave fx følgende setup:

router<-->Linux Firewall<-->Switch<-->Lokalnetsenheder såsom PC'ere etc

Faktisk kan du afhængig af dit fysiske setup muligvis undvære routeren.

Jeg har selv et lignende setup kørende på en pentiumII med 256 mb ram og
det fungerer fint.

Vh

Klaus