Installere netværksprinter
Fra : rondo

Dato : 19-01-05 19:23

Hejsa,

jeg sidder på mit firmas kontor i Aalborg, hvor jeg har sat en Cisco
800 router op til at fungere som DHCP server. Nu skal jeg så
installere en HP LaserJet 4250 TN netværksprinter, der er sat op til
at køre DHCP. Da jeg ikke kan reservere et scope til denne på selve
routeren, vil jeg gøre det på vores Windows 2000 server i Odense. Jeg
har sat reservationen op med den ønskede IP-adresse samt MAC adresse.
Men når jeg prøver at installere printeren som en lokal printer på
serveren i Odense, fejler den. Kan dette skyldes, at den først får
tildelt en ip-adresse fra routeren, hvorefter serveren i Odense ikke
kan overskrive disse settings? Hvordan kan jeg installere printeren som
netværksprinter uden om routeren?

Mvh
Ronnie

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-01-05 00:08

rondo wrote:

Jeg antager at du har IP-konnektivitet mellem Odense og Aalborg (i.e.
klienter der har fået en IP-adresse i Aalborg kan pinge serveren i
Odense og omvendt).

Generelt har du tre muligheder:

1. Definer en fast IP-adresse til printeren og brug den.

Hvis du har behov for at exclude dine fast allokerede IP-adresser fra
ranget - så se på:

<URL:http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/software/ios120/120newft/120t/120t1/easyip2.htm#21020>

2. Reserver en fast IP-adresse til printeren i routerens DHCP-server og
brug den.

Se
<URL:http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/software/ios120/120newft/120t/120t1/easyip2.htm#24774>

3. Brug DHCP relay og få IP-adressen fra serveren i Odense.
Se
<URL:http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps380/products_configuration_guide_chapter09186a008014db79.html#1016614>

Personligt ville jeg vælge 1 eller 2, men smag og behag er jo forskellig.

> [...]
> at køre DHCP. Da jeg ikke kan reservere et scope til denne på selve
> routeren, vil jeg gøre det på vores Windows 2000 server i Odense.

Hvorfor kan du ikke gøre det på routeren? Snakker den ikke IOS?

> Kan dette skyldes, at den først får
> tildelt en ip-adresse fra routeren, hvorefter serveren i Odense ikke
> kan overskrive disse settings? Hvordan kan jeg installere printeren som
> netværksprinter uden om routeren?

En maskine beder om en IP-adresse via DHCP og får en lease som er
gyldigt et vist stykke tid. Serveren i Odense kan ikke overtrumfe
DHCP-serveren på routeren i Aalborg.

Knus
Regnar