Giga fart på cat 5e
Fra : Soeren

Dato : 18-01-05 23:39

Hej, jeg vil opgradere mit netvært til 1 gigabit båndbrede.

Jeg har forsøgt at søge lidt på det udstyr jeg har tænkt mig at købe, men
finder ikke rigtigt nogen tests, som man jo nærmest falder over mht. andet
hardware.
Det jeg skal bruge er en 8 port soho switch, der er masser af dem på
markedet, fra pris ca. 6-700,-
men hvad katten skal jeg købe??
Router sådan en alt, eller router den kun de protocols den kender til?
Jeg er stødt på jumbo packets, noget med at gøre pakkestørelsen større, fra
1500 bytes til 9000 bytes, skal jeg købe en router der kan det, eller kan de
alle route jumbo packets?
SMC routere praler af at kunne route jumbo packets, jeg har ikke set de
andre prale med det, er det vigtigt for hastigheden?. Jeg er klar over at
også netkortene skal understøtte jumbo packets for at det kan lade sig gøre.

Jeg er også stødt på Qos, dette er taget fra 3com's officeConnect's specs,

"Traffic prioritization ensures that real-time programs such as video and
audio applications take priority so they can run effectively"

IEEE 802.1p, er det vigtigt i en switch???

Mon min cybercity zyxel 650r router kan det??, ellers er det vel lige fedt??
Voip bliver jo nok snart interessant.

Nogle switche har 256KB ram, andre har 1MB, er stort =bedst?
Som med al mulig anden hardware kan det vel ikke være helt ligemeget hvad
man køber, noget er vel både hurtigere og fungerer mere stabilt end andet.
Jeg prioriterer at udstyret ikke larmer(blæser).

Sidst men ikke mindst har jeg 3com's onboard giga (940) netkort på mit
bundkort, er det ok?

Hvad skal jeg gå efter når jeg køber et par
netkort til et par andre maskiner jeg har??

Jeg synes det er svært at finde noget om det her på nettet.
Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer med mig.
Evt. henvise til nogle tests eller lignende på nettet.
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Søren