Forskellige spørgsmål om trådløs router.
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 16-01-05 11:02

Hej NG.

Jeg skal have investeret i en trådløs router til et kontor, og er i
den forbindelse kommet frem til 2 Linksys modeller.

1)Linksys Wireless-G Broadband Router (WRT54G)
2)Linksys Wireless-G Broadband Router With SpeedBooster (WRT54GS)

Forskellen er altså "Speedbooster" og ca. 120,-

Om "Speedbooster" skriver Linksys følgende:

"SpeedBooster technology is a compatible add-on to standard
Wireless-G, which increases "real-world" wireless network performance
by up to 35%. Unlike other speed-enhancing technologies, SpeedBooster
is fully 802.11 compliant, and a "good neighbor" to other wireless
devices and technologies, using a single 2.4GHz channel as specified
by the official wireless standard. And, unlike other technologies,
with SpeedBooster you'll see an overall speed improvement even when
running a mixed network of SpeedBooster and regular Wireless-G
devices."

Det lyder jo vældig rart. Er der eventuelt nogen her i NG der kan
bekræfte nyttigheden af "Speedbooster"?

Nåh...men når jeg så har købt routeren, så vil jeg gerne have den
afprøvet hjemme ved mig selv først - inden jeg sætter den op på
kontoret.
Jeg har i forvejen en Cisco 677 og en switch stående.
Skal jeg sætte den nye router op i stedet for min Cisco, eller kan jeg
koble den på indersiden (altså på switchen)?

På forhånd tak.

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : SpookiePower

Dato : 16-01-05 11:16

"Simon Walther-Larsen" <swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse

> 2)Linksys Wireless-G Broadband Router With SpeedBooster (WRT54GS)

Har jeg også lige købt.

> Det lyder jo vældig rart. Er der eventuelt nogen her i NG der kan
> bekræfte nyttigheden af "Speedbooster"?

Ikke endnu, da den stadig er helt ny for mig, men skal snart have afprøvet det.

> Jeg har i forvejen en Cisco 677 og en switch stående.

Det samme her.

> Skal jeg sætte den nye router op i stedet for min Cisco, eller kan jeg
> koble den på indersiden (altså på switchen)?

Jeg har ladet mig høre, at du godt kan sætte den op istedet for din Cisco,
men har endnu ikke fået afprøvet dette. Men har det stående på flg.
måde - Cisco -> Switch -> WRT54GS og det køre fint. Men som sagt
burde du godt kunne fjerne de to første led. Dog kan jeg kun komme
ind i min WRT54GS, fra den stationær computer, hvis jeg er koblet
på WRT54GS'en, og ikke hvis jeg er koblet på switchen.

Jeg havde dog lidt start problemer mht til rækkevidden på min WRT54GS,
men efter at have opdateret til den seneste firmware, har det afhjulpet
problemet en smule.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 16-01-05 11:59

> Jeg havde dog lidt start problemer mht til rækkevidden på min WRT54GS,
> men efter at have opdateret til den seneste firmware, har det afhjulpet
> problemet en smule.

Takker. Så ved jeg det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-05 11:51

Simon Walther-Larsen wrote:

> Det lyder jo vældig rart. Er der eventuelt nogen her i NG der kan
> bekræfte nyttigheden af "Speedbooster"?

Jeg vil tro at der er større gevinst i dk.edb.netvaerk.traadloest

> Jeg har i forvejen en Cisco 677 og en switch stående.
> Skal jeg sætte den nye router op i stedet for min Cisco, eller kan jeg
> koble den på indersiden (altså på switchen)?

Den skal på Cisco'en og smid derefter switch'en væk. Cisco'en sættes
derefter op til at forward'e alle porte til Linksys'en.

Jesper G. Poulsen

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 16-01-05 11:58

> Jeg vil tro at der er større gevinst i dk.edb.netvaerk.traadloest

Doh! Jeg opdaterer lige min grouplist...

> Den skal på Cisco'en og smid derefter switch'en væk. Cisco'en sættes
> derefter op til at forward'e alle porte til Linksys'en.

Fino.

Fra : Jens G

Dato : 16-01-05 16:17

On Sun, 16 Jan 2005 11:01:51 +0100, Simon Walther-Larsen
<swalther_@_larsen.dk> wrote:

> [...]
>2)Linksys Wireless-G Broadband Router With SpeedBooster (WRT54GS)
>
>Forskellen er altså "Speedbooster" og ca. 120,-

Derudover har GS modellen 8MB flash hukommelse og 32MB RAM, hvor G
modellen kun har 4MB flsah og 16MB RAM.
Det har måske ikke nogen betydning lige her og nu, men kunne måske
betyde noget ved senere firmwareopdateringer.
Kilde til hardwareoplysninger:

http://makeashorterlink.com/?Y2D821F3A nederst

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-01-05 14:27

Jens G wrote:

> Derudover har GS modellen 8MB flash hukommelse og 32MB RAM, hvor G
> modellen kun har 4MB flsah og 16MB RAM.

En af mine venner fortalte mig, at nogle af dem, der
ifølge specifikationerne kun har 16MB RAM faktisk
rent fysisk er udstyret med 32MB RAM, de er bare
konfigureret til at kun bruge de 16. Vi har en mistanke
om at det ikke mere kan betale sig at producere de små
moduler.

> Det har måske ikke nogen betydning lige her og nu, men kunne måske
> betyde noget ved senere firmwareopdateringer.

Jeg spekulerede på, om der er nogen forskel på
hardwaren i de to modeller. Hvis det kun er firmwaren,
der er ændret, så kan man måske opgradere den billige
model.

--
Kasper Dupont