ADSL & kabelTV's forbindelse på samme PC (~
Fra : Andersen

Dato : 15-01-05 13:14

Er det muligt at køre 2 forbindelser på samme PC?
Altså i hvert sit netværkskort så man kan hente ned fra nettet fra begge
forbindelser på samme tid

Hvis ja! Hvordan gør man??

Jeg har nemlig skiftet fra Cybercity til min lokale kabelTV....
Men jeg har cybercity i en måned endnu og vil godt kunne nyde begge
forbindelser mens.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-01-05 14:50

Andersen wrote:

> Er det muligt at køre 2 forbindelser på samme PC?
> Altså i hvert sit netværkskort så man kan hente ned fra nettet fra begge
> forbindelser på samme tid

Ja, det kan godt lade sig gøre. Og i nogle tilfælde vil man
endda kunne gøre det med samme netkort. Faktisk ser jeg
ingen hindring for at køre en ADSL forbindelse uden router,
en kabeltv forbindelse med f.eks. et surfboard kabelmodem
og et lokalnet på et enkelt netkort.

Fra et sikkerhedssynspunkt er det nok bedst at adskille sit
lokalnet fra det eksterne net. Og da et ekstra netkort er
billigere end en switch kan man lige så godt købe et netkort
til hver forbindelse, hvis man da har plads i maskinen.

> Hvis ja! Hvordan gør man??

Det afhænger af dit OS. Prøv at spørge i en OS specifik
gruppe. Vær opmærksom på, at en etableret TCP forbindelse
er nødt til at blive ved med at benytte samme udbyder under
hele overførslen, men du kan sagtens have to samtidige
forbindelser åbne via hver sin udbyder. I hvilken udstrækning
du kan udnytte de to forbindelser er meget afhængig af den
software du anvender, og de muligheder for routning, der
ligger i dit OS.

> Jeg har nemlig skiftet fra Cybercity til min lokale kabelTV....
> Men jeg har cybercity i en måned endnu og vil godt kunne nyde begge
> forbindelser mens.

Så skal du nok overveje, hvor meget tid du gider bruge på at
prøve at sætte det op. Jeg tror ikke det er nemt at få til
at virke rigtigt.

--
Kasper Dupont

Fra : Jens

Dato : 19-01-05 07:55

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigere end en switch kan man lige så godt købe et netkort
> til hver forbindelse, hvis man da har plads i maskinen.

I dette tilfælde er der tale om 2 netforbindelser, ikke et lokalnet........

En pc kan mih bekendt kun køre ordentligt med en gateway, dvs en
netforbindelse.
Man kan få routere der kan dele trafik mellem to forbindelser, men såvidt
vides er det stadig en forbindelse der bruges ad gangen.

Mvh Jens

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-01-05 09:29

Jens wrote:

> I dette tilfælde er der tale om 2 netforbindelser, ikke et lokalnet........

Det kan godt være. Hvad jeg skrev skulle gerne give
mening uanset om der er et lokalnet eller ej. Men hvis
man har et lokalnet ville det nok være nemmere at
udnytte sine to opkoblinger ved at sætte to forskellige
computere på hver sin opkobling.

Så bør man også lige huske at angive hver maskines
interne IP som gateway til dens eksterne IP. Og så lade
den ene af dem være default gateway. (Hvis man har mere
end to computere).

Hvis der kun er en enkelt computer giver ovenstående
selvfølgelig ingen mening.

> En pc kan mih bekendt kun køre ordentligt med en gateway, dvs en
> netforbindelse.

Det er ene og alene et spørgsmål om den anvendte software.

> Man kan få routere der kan dele trafik mellem to forbindelser, men såvidt
> vides er det stadig en forbindelse der bruges ad gangen.

Jeg ved ikke hvad sådan en router gør. Men der er ingen
tvivl om, at det også kan gøres af software på PCen.

Det kan sagtens lade sig gøre at bruge begge på en
gang. Men du har to forskellige IP adresser på de
to forbindelser, med hvad det har af konsekvenser.

--
Kasper Dupont

Fra : Jens

Dato : 19-01-05 23:54

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ene og alene et spørgsmål om den anvendte software.

Jeg ved ikke hvilken software du mener, men spørgeren sender fra en outlook
express 5.5...., hvilken software mon han bruger ?

Mvh Jens

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-01-05 11:40

Jens wrote:

> Jeg ved ikke hvilken software du mener, men spørgeren sender fra en outlook
> express 5.5...., hvilken software mon han bruger ?

Jeg kigger stort set aldrig på headerne (udover dem
min klient viser som default). Og desuden hænder det
jo tit at spørgsmål drejer sig om et andet system end
det som indlæget bliver sendt fra.

Men lad os så antage, at der anvendes en eller anden
version af Windows. Så må jeg for det første konstatere,
at jeg aner intet om opsætning af routning i Windows.
Jeg ved at Windows kan route pakker mellem to netværk
(en af mine venner har en maskine, der gør det), og jeg
har også set en Windows maskine køre to netsegmenter
på samme fysiske netkort, hvor det ene var ppp over
ethernet og det andet var IP direkte på ethernet. Og
den kunne route pakker mellem dem.

Har man mere avancerede krav til sin routning, så ved
jeg ikke, hvordan det konfigureres under Windows. Det
var netop derfor jeg foreslog at spørge i en OS specifik
gruppe.

Din udtalelse om, at det ikke kan lade sig gøre med en
PC er stadig forkert. Giv mig en PC to netforbindelser
og et par timer, så skal jeg nok finde noget software,
der kan klare opgaven.

--
Kasper Dupont

Fra : Jens

Dato : 20-01-05 12:02

> [...]

> min klient viser som default). Og desuden hænder det
> jo tit at spørgsmål drejer sig om et andet system end

Rigtigt.....

> Din udtalelse om, at det ikke kan lade sig gøre med en
> PC er stadig forkert. Giv mig en PC to netforbindelser
> og et par timer, så skal jeg nok finde noget software,
> der kan klare opgaven.

Sikkert, men som du har jeg den opfattelse at det ikke er noget man bare
lige gør.
Jeg fik det indtryk at det skulle være "simpelt", og det er det ikke, uanset
hvilket OS der er tale om.., (jeg kender intet til *nix OSèr)

Og jeg havde jo satset på at der kom nogle forslag til software under
windåser...... )

Mvh jens

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-01-05 16:05

Jens wrote:

> [...]
> Jeg fik det indtryk at det skulle være "simpelt", og det er det ikke, uanset
> hvilket OS der er tale om.., (jeg kender intet til *nix OSèr)

Nej, simpelt er det ikke. At konfigurere en maskine
til at køre DHCP på to netkort burde ikke være noget
problem. Jeg har dog aldrig prøvet det med andet end
Linux, og det var med to netkort på samme switch, så
jeg gad ikke engang ofre nogen kræfter på at udnytte
de sidste 100mbit/s.

Man skal så lige tænke på, at begge DHCP servere kan
give dig hostnavn, default gateway, liste af DNS
servere, liste af NTP servere, etc. Og hvis du ikke
selv gør noget for at vælge mellem dem, så er det
ret arbitrært hvad udfaldet bliver.

> Og jeg havde jo satset på at der kom nogle forslag til software under
> windåser...... )

Det kan jeg så ikke hjælpe med. Jeg kan komme med
gode idéer til, hvordan man bør sætte sin routing op,
men i sidste ende vil det altid afhænge af hvilke
protokoller man vil køre.

For det første bør man nok sikre sig, at alt der skal
sendes til adresser hos en af dine udbydere sendes
direkte til en af dine udbydere. For adresser udenfor
vil man nok være interesseret i at fordele dem
forholdsvist ligeligt mellem de to opkoblinger.

Hvis routning kan foretages på de mindst betydende
bits af IP adressen vil det nok være den nemmeste
måde at opnå en jævn fordeling. Altså alle modtagere
hvor den mindste bit er 0 sendes over det første
interface, og alle hvor den mindste bit er 1 sendes
over det andet interface. Hvis ikke softwaren tillader
routning på den måde kan man alternativt lave et par
hundrede router, en for hver "klasse A".

Det største problem er nok, at forbindelser etableret
udefra nødvendigvis skal routes over det interface
forbindelsen blev etableret til.

En protokol som f.eks. bittorrent, der åbner mange
TCP forbindelser vil være velegnet til at fordele
over to udbydere. Men da den også opretter indgående
forbindelser kan de måske være lidt tricky at få til
at fungere rigtigt.

--
Kasper Dupont

Fra : Jens

Dato : 20-01-05 18:56

> [...]

> over to udbydere. Men da den også opretter indgående
> forbindelser kan de måske være lidt tricky at få til

Nu var det ikke mig der havde problemet, jeg har nemlig løst det........

Mvh Jens