IP adresser og netværksprinter - HURTIG hj~
Fra : Fortz@

Dato : 10-01-05 20:54

Hej.

Jeg har en Samsung netværksprinter som jeg skal have installeret korrekt -
har set en anden gøre det på et netværk, og der tildelte han en IP adresse
på printeren (ikke noget problem der), men hvordan ser jeg hvilken IP resten
af netværket har...?

På vores LILLE hjemme netværk er der 2 stationær sat på en switch, og
ligeledes et accespoint i switchen så jeg er "rigtig" mobil med min
notebook.

Printer software er installeret på alle printere, også netsoftware - er der
nogle GODE hoveder som lige kan hjælpe mig......og da jeg IKKE er en nethaj,
så må du gerne skrive dine svar i pkt. form.....)

Håber på HURTIG hjælp.

Hilsen, Fortza

Fra : Neil Southwood

Dato : 10-01-05 21:58

In news:crum9t$1mjh$1@news.cybercity.dk,
Fortz@ <fortza@despammed.com> typed:

> [...]
> han en IP adresse på printeren (ikke noget problem der), men hvordan
> ser jeg hvilken IP resten af netværket har...?

Da du ikke besværer dig med at meddele hvilket styresystem du har på dine
maskiner går jeg ud fra at du holder dig til dansk standard som i
virkeligheden er amerikansk: Windows (XP).

Find Kontrolpanel, åbn Netværksforbindelser og klik på en der er aktiv. Vælg
Vis status for denne forbindelse og klik på fanebladet Understøttelse. Her
kan du se IP nummer for maskinen. Til din printer vælger du et andet nummer
på samme net fx: 192.168.1.5 hvis du skulle have 192.168.1.4.

--
Neil Southwood

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-01-05 22:49

"Fortz@" <fortza@despammed.com> wrote:

> [...]
>på printeren (ikke noget problem der), men hvordan ser jeg hvilken IP resten

Du kører IPCONFIG /ALL på en kommandolinie på alle maskiner...

>På vores LILLE hjemme netværk er der 2 stationær sat på en switch, og
>ligeledes et accespoint i switchen så jeg er "rigtig" mobil med min
>notebook.

Hvis du virkelig mener switch og ikke routere har du et problem....

Er det en switch får maskinerne nemlig ip-adresse fra din
internetudbyder. Maskinerne får næppe samme ip-adresse hver gang de
starter op, og måske får de ikke engang ip-adresse i samme segment. Det
gang gøre det vanskeligt at opsætte din printer på en fornuftig måde.

Har du en router er det den der uddeler IP-adresse, gør det tingene
meget nemmere....

>Printer software er installeret på alle printere, også netsoftware - er der
>nogle GODE hoveder som lige kan hjælpe mig......og da jeg IKKE er en nethaj,
>så må du gerne skrive dine svar i pkt. form.....)

Vend tilbage hertil med oplysning hvilke ip-adresser dine maskiner har,
så skal vi forsøge at hjælpe...

<mlr>

Fra : Jørgen Lerche Nielse~

Dato : 15-01-05 23:53

Hej
Jeg har også købt Samsung CLP-500N, me kan ikke få den til at fungere med
ethernet driveren - kun med USB. Jeg håber nogen kan hjælpe. Jeg har den
stående ved min PC og forbundet både med ethernetkabel mellem printer og og
router og med usb mellem printer og min PC med XP Home. Jeg kan ikke få den
til at fungere fra min kones PC i den anden ende af vores hus, som også via
ethernetkabel har forbindelse til routeren - og ellers kører fint med ADSL
forbindelse. Hun har også XP Home.

Jeg har installeret drivere fra begge medfølgende CD-rom på begge PC og har
konfigureret printeren via menu som beskrevet i manual.

Men der er ingen ønsket aktivitet

Jeg har i forvejen problemer med at få fildeling til at fungere, så der er
noget med netværksopstillingen vil jeg tro.

VH
Jørgen

---

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-05 12:36

"Jørgen Lerche Nielsen" <jln@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har også købt Samsung CLP-500N, me kan ikke få den til at fungere med
>ethernet driveren - kun med USB.

Du får den korte version som jeg har gjort...

Installer printerdriver og Syncthru (compact mode) på alle maskiner.

Så skal du vide lidt om dit netværk: Hvilket segment ligger det i, og
hvilke adresser uddeler routeren. Mit er f.eks 192.168.1.x og routeren
uddeler 192.168.1.100-199.

Printeren er i udgangspunkt opsat til automatisk ip-adresse, men du vil
gerne køre med fast ip-adresse !!

Find printerens aktuelle ip-adresse (enten i routerns status sider eller
på printerens lille menu). Start Internet Explorer og hop ind i routerns
web-opsætning med adresse http://192.168.1.y eller hva' pokker
printerens adresse nu er.

Vælg 'Network Admin' -> 'TCP/IP* og på denne side opsætter du printeren
til 'Static' IP Address Assigment Method. Jeg har f.eks opsat min til IP
192.168.1.10 med Subnet Mask 255.255.255.0 og Gateway / DNS sat til
routens adresse 192.168.1.1. Tryk 'Apply' og printeren genstarter med ny
fast ip-adresse.

Herefter åbner du 'Start' -> 'Printere og Faxenheder'. Højreklik på en
Samsung CLP-500 printer. Vælg 'Egenskaber' -> 'Porte' - 'Tilføj port' ->
'Samsung Network Printer Port' .

Du opsætter printer porten til printerens IP-adresse og sikrer dig at
printeren bruger denne port.

Og voila, nu kan du printe over netværk !!!

<mlr>

Fra : Jørgen Lerche Nielse~

Dato : 16-01-05 18:57

Hej Michal Tak for svaret - jeg prøver mig frem

Jørgen

---