Router-firewall tilstrækkelig?
Fra : Boje

Dato : 10-01-05 20:25

Hej.

Har koblet en gammel P-133 med Win95 på en Netgear MR814v2 router (TDC
standard) via kabel. Kører fint på nettet og det lokale hjemmenetværk, som
foruden ovennævnte oldsag også frekventeres af en nyere bærbar med Win XP
home koblet op via trådløst PC-card. Efterfølgende har jeg på den gamle
Win95 maskine installeret ZoneAlarm og AVG. Og så går det altså bare rigtig
sløvt! I flg. TDC har bemeldte router indbygget firewall, men dette til
trods anbefaler de separat firewall på hver enkelt tilkoblet PC.

Jeg kan så nogenlunde godt se vitsen betræffende trådløst opkoblede, men er
det virkelig nødvendigt på en kablet?

Mvh
Boje

Fra : TBC

Dato : 10-01-05 20:46

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan så nogenlunde godt se vitsen betræffende trådløst opkoblede, men
> er det virkelig nødvendigt på en kablet?

Man kan vel kalde det livrem og seler. Bruger du en Softwarefirewall i
tilgift, kan den beskytte dig mere imod nogle ting som hardwarefirewallen i
sig selv ikke kan (f.eks som trojaner og spyware, programspecifikke
blokeringer hhv. tilladelser) og tilsammen med et antivirus program er du
indlysende endnu bedre beskyttet.

Men "nødvendigt" hvad angår softwarefirewall "på kablet" i tilgift til
hardware firewall, er vel mest af alt en temperements sag om hvilket
sikkerhedsniveau man finder påkrævet.

TBC