Stjålet ThinkPad
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-05 14:07

Hej Gruppe
Jeg har desværre fået stjålet min IBM-T41. Jeg har serienummer og ikke
mindst MAC numre til både WLAN og NIC. Er her nogen her i gruppen der har
erfaringer med at finde IP ud fra MAC - er det overhovedet muligt?

Både mig og en del forsikringsselskaber vil blive glade for denne mulighed
tror jeg.

Vemlig hilsen
Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-01-05 14:15

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> mindst MAC numre til både WLAN og NIC. Er her nogen her i gruppen der har
> erfaringer med at finde IP ud fra MAC - er det overhovedet muligt?

Det kan du kun hvis maskinen er lokal. Altså hvis den stjålne maskine
sidder på det samme netværk som dig selv, uden en router imellem.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-05 14:33

Ja, klart, men det kunne være at der fandtes noget suspekt net "sniffer"
software som kunne scanne et netvært (gennem routere mv.). Her vil det bare
ikke blive anvent med destruktiv hensigt...

/MR

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 16:17

On Sun, 9 Jan 2005 14:07:09 +0100, "Michael Rasmussen" <mr@psdk.dk>
wrote:

> Jeg har desværre fået stjålet min IBM-T41. Jeg har serienummer og ikke
> mindst MAC numre til både WLAN og NIC. Er her nogen her i gruppen der har
> erfaringer med at finde IP ud fra MAC - er det overhovedet muligt?

Nej, det er ikke muligt at finde en tilfældig MAC-adresse via
Internet, for MAC-adresser routes ikke; det gør kun IP-adresserne.
(Sådan populært sagt).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 14:30

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> erfaringer med at finde IP ud fra MAC - er det overhovedet muligt?
>
> Både mig og en del forsikringsselskaber vil blive glade for denne mulighed

Som hovedregel kan det ikke lade sig gøre. Jeg kender ingen
systemer hvor der gøres brug af afbildning fra MAC adresse
til IP adresse. I nogle tilfælde er det muligt at finde MAC
adressen udfra IP adressen, f.eks. hvis du sidder på samme
netværk. I sådan et tilfælde kunne man løbe alle IP adresser
på netværket igennem for at lede efter adressen. Man kunne
også sniffe på netværket, men igen virker det kun lokalt.
Selv hvis du havde mulighed for at sniffe på et backbone
ville det ikke hjælpe dig, for MAC adresser bruges kun
indenfor det enkelt segment. Når en pakke routes over på et
andet segment ændres MAC adresserne, mens IP adresserne
forbliver de samme.

Når alt det er sagt, så skal det lige siges, at du kan være
heldig at maskinen bliver koblet direkte op hos en udbyder,
der gør deres kunders MAC adresser synlige (f.eks. webspeed).
Det hjælper selvfølgelig kun hvis maskinen kobles direkte på
nettet uden router, og der ikke er gjort noget for at spoofe
MAC adressen. Du kan da også prøve at søge på google.com og
groups.google.com bare for at se om den skulle dukke op. Men
chancen er ikke god.

--
Kasper Dupont

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-01-05 16:00

On 2005-01-10, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Som hovedregel kan det ikke lade sig gøre. Jeg kender ingen
> systemer hvor der gøres brug af afbildning fra MAC adresse
> til IP adresse.

Nitpick! RFC2373 appendix A.
Men det er nok knap så relevant i denne sag.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Water, taken in moderation cannot hurt anybody.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 19:17

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Nitpick! RFC2373 appendix A.

OK, så de findes, og nu du nævner det så har
jeg jo egentlig hørt om det før.

> Men det er nok knap så relevant i denne sag.

Nej, det virker jo stadig kun lokalt. Så
måske kan man finde IPv6 adressen, hvis man
ved hvilket netværk maskinen befinder sig på
og hvad dens MAC adresse er. Men det man er
mest interesseret i at vide er jo nok,
hvilket netværk den befinder sig på. Og det
skal man jo først finde ud af for at kunne
finde dens IPv6 adresse.

--
Kasper Dupont

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-01-05 19:29

On 2005-01-10, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Nej, det virker jo stadig kun lokalt. Så
> måske kan man finde IPv6 adressen, hvis man
> ved hvilket netværk maskinen befinder sig på
> og hvad dens MAC adresse er.

Ehm, nej. Man kan både bruge det til local scope og global scope
adresser.

--
Andreas Plesner Jacobsen | All phone calls are obscene.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-01-05 12:47

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Ehm, nej. Man kan både bruge det til local scope og global scope
> adresser.

RFC2373 beskriver hvordan man givet sin egen MAC adresse
kan bestemme IP adressen, det er i højeste grad lokalt.
Du kan ikke givet MAC adressen på en vilkårlig maskine
finde ud af hvad dens IPv6 adresse er. Hvis du ved
hvilket netværk maskinen sidder på, og hvordan der
tildeles IP adresser på det netværk kan du måske regne
ud hvad dens IPv6 adresse er. Men du kan ikke fortælle
mig IPv6 adressen på maskinen med MAC adressen
02:60:8C:00:57:F0.

--
Kasper Dupont

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-01-05 15:10

On 2005-01-11, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> ud hvad dens IPv6 adresse er. Men du kan ikke fortælle
> mig IPv6 adressen på maskinen med MAC adressen

Men hvis den bliver brugt ude på det store stygge Internet vil den
optræde i diverse logfiler.

--
Andreas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-01-05 17:36

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Men hvis den bliver brugt ude på det store stygge Internet vil den
> optræde i diverse logfiler.

Det er meget muligt, men det bliver
den altså ikke nem at finde af.

--
Kasper Dupont

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-01-05 17:41

On 2005-01-16, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Det er meget muligt, men det bliver
> den altså ikke nem at finde af.

Nej, men dine konklusioner var meget sort/hvide.

--
Andreas

Fra : peder

Dato : 15-01-05 21:37

prøv dette link http://www.jur.ku.dk/it-ret/Specialer/BettinaDrejer.pdf

Fra : peder

Dato : 15-01-05 21:42

eller dettehttp://www.mariosalexandrou.com/ip_tracker.asp

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-01-05 09:12

peder wrote:

> eller dettehttp://www.mariosalexandrou.com/ip_tracker.asp

Det er ikke ligefrem nemt at installere det program når
nu computeren er væk. I øvrigt kan http://dyndns.dk/
klare opgaven bedre end ip_tracker, og kræver heller
ikke at man installerer noget bestemt software.

--
Kasper Dupont