Forskellige hastigheder på mit LAN ?
Fra : Skirk

Dato : 09-01-05 13:32

Hej med jer

Jeg oplever et mystisk problem.

Jeg har 2 maskiner der er forbundet til en switch. Den ene er en rimelig
maskine på: AMD Athlon 2200XP+ 512ddr og hardiske på 7200 ide-100. Den anden
er dog af ældre dato: AMD Athlon K7 500mhz SlotA 256 sd-ram harddiske på
7200 ide-66. De begge har netkort på 10/100mbit.

Det sjove er at hvis jeg kopiere fra den hurtige til den langsomme sender
jeg med en 8-9MB MEN fra den langsomme til den hurtige sender jeg kun med
3.7MB :(

På begge maskiner køre der winxp pro og jeg har installeret diverse drivers
som Hyperion til via osv. Jeg har oxo prævet med andre netkort, kabler og
switch.

Men hvad søren kan der være galt ?

Mvh

Skirk

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 09-01-05 15:50

> Det sjove er at hvis jeg kopiere fra den hurtige til den langsomme sender
> jeg med en 8-9MB MEN fra den langsomme til den hurtige sender jeg kun med
> 3.7MB :(

Husk på at når du skriver til disken sker det via en cache. Så ud fra det
vil din langsomme computerer muligvis hurtigere kunne "opsnappe" data med
henblik på at skrive dem til disken kontra at læse data fra disken.
Eventuelt kan det være at du skriver til et stykke ufragmenteret sted på
harddisken kontra du læser defragmenteret data for at sende det til den
hurtigere computer.

Der findes mange andre grunde.

mvh
TK

Fra : Dennis & Berit

Dato : 10-01-05 06:37

Har du andet på switchen end de 2 comp. for hvis en af komponenterne kun er
10mb trækker den resten ned på 10 mb også

Fra : jamen

Dato : 10-01-05 07:30

Dennis & Berit wrote:
> Har du andet på switchen end de 2 comp. for hvis en af komponenterne kun er
> 10mb trækker den resten ned på 10 mb også

Det var sandt i de gamle hub-dage.

En moderne switch kan sagtens køre med forskellige hastigheder på portene..

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 14:37

Skirk wrote:

> Men hvad søren kan der være galt ?

Er DMA slået til på harddiskene begge steder? Hvad
er CPU belastningen på den langsomme maskine ved
kopiering i hver retning? Og hvilket ur bruger du
ved målingen? Bruges en af maskinernes eget ur, så
vær lige opmærksom på, at det kan under nogle
omstændigheder være påvirket af den høje belastning.

Det kan være de 8-9MB/s i virkeligheden ikke passer,
men kun bliver vist så højt fordi belastningen
betyder at den langsomme maskine mister timer
interrupts og uret derfor går langsommere.

Jeg synes dog stadig forskellen er for stor, det
burde kunne lade sig gøre at komme over 3.7MB/s.

--
Kasper Dupont

Fra : Skirk

Dato : 10-01-05 19:29

DMA skulle være slået til. Jeg har instllaret Hyperion på begge da det er
via chipset boards men ellers hvor checker jeg det i winxp pro ?

Jeg bruger et tool der hedder BWMeter og den skulle da være nøjagtig.

Jeg har også lige prøvet at slå begge netkort til 100mbit full duplex men
det hjalp ikke.

Men det er da mærkeligt at den huritge kan kopiere til den langsomme meget
hutigere end den anden vej og man kan tydelig mære foreskel.

Mvh

Skirk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 10:31

Skirk wrote:

> Men det er da mærkeligt at den huritge kan kopiere til den langsomme
> meget hutigere end den anden vej og man kan tydelig mære foreskel.

Den hutigere læser hurtigere fra disken end den langsomme gør. Og de
data der overføres ender i Windows' skrivecache, ganske som Thomas
Kristiansen er inde på.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-01-05 12:50

Skirk wrote:

> Jeg bruger et tool der hedder BWMeter og den skulle da være nøjagtig.

Præcisionen af målingerne har intet med programmet at gøre.

--
Kasper Dupont