Giga hvor meget hurtigere ?
Fra : Skirk

Dato : 08-01-05 15:19

Hej med jer

Jeg tænker på at købe giga netværk da jeg overføre ret store filere mellem
mine 2 computere. Den ene er en rimelig maskine på: AMD 2200XP 512 ddr-ram
ide-100 diske med 7200 rpm og den anden er en ældre AMD K7 Athlon 500mhz med
256mb sd-ram.

Jeg er overbevist om at jeg vil mærke en betydlig forøgelse af hastigheden
og hvor meget kan man normalt regne med ?

Men bræmser den gamle computer når den ikke er så up to date eller har det
ingen betydning ?

Mvh

Skirk

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-05 15:36

> [...]
>
> Jeg er overbevist om at jeg vil mærke en betydlig forøgelse af hastigheden
> og hvor meget kan man normalt regne med ?

Diskene bliver flaskehalsen, så forvent 250Mbit eller deromkring :)

Fra : Skirk

Dato : 08-01-05 15:44

Oki men jeg vil da kunne mær en forbedring :)

Andre kommentar ?

Vil det hjælpe at køre IDE-133, SATA eller SCSI ?

/Skirk

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-05 16:13

> Oki men jeg vil da kunne mær en forbedring :)

En fordobling eller mere - ikke dårligt, men ikke gigabit ;)

> Vil det hjælpe at køre IDE-133, SATA eller SCSI ?
Jo hurtigere diske jo bedre 4-5 diske i raid0 ;)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-01-05 18:27

"Skirk" <sdg@eag.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg er overbevist om at jeg vil mærke en betydlig forøgelse af hastigheden
>og hvor meget kan man normalt regne med ?

Hvor hurtigt overfører du nu? Kan du f.eks. overføre 10 Mb/s i en
filoverførsel?

>Men bræmser den gamle computer når den ikke er så up to date eller har det
>ingen betydning ?

500 Mhz er knapt nok til at mætte fast ethernet. Derudover vil dine
diske ikke være i nærheden af at kunne levere gigabit-hastighed.
Faktisk ville jeg gætte på at de ikke kunne levere 100 Mbps i real
life.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Skirk

Dato : 08-01-05 22:16

Oki så jeg burde opgradere den ene ?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-01-05 23:31

"Skirk" <sdg@eag.com> wrote:

>Oki så jeg burde opgradere den ene ?

Start med at finde ud af hvordan hastigheden er nu.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Skirk

Dato : 09-01-05 13:13

Hmm det er lidt mærkeligt.

Fra min hurtige til min langsomme maskine sender jeg med en 8-9mb men fra
den langsomme til den hurtige sender jeg kun med 3.7mb :( hvad søren kan
det skyldes jeg har prøvet med en anden switch og andre kabler og det er det
samme.

Skirk

Fra : N/A

Dato : 09-01-05 13:30

Fra : Skirk

Dato : 09-01-05 13:30

Retter mig lige igen hehe det er MB og ikke KB så fik vi sat det på plads :)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 15:18

Skirk wrote:

> [...]
> og hvor meget kan man normalt regne med ?
>
> Men bræmser den gamle computer når den ikke er så up to date eller har det

Den langsomme CPU er nok lige i underkanten til 100mbit/s.
Et godt netkort kan måske overtage nogen opgaver som f.eks.
checksumsberegninger fra CPUen. Så måske vil et godt
100mbit/s netkort give et bedre resultat end at udskifte
det hele med billigt 1000mbit/s udstyr.

Hvilket udstyr man bør vælge, og om det bedst kan betale
sig at bruge pengene på gode netkort eller en hurtigere
CPU vil jeg lade andre udtale sig om.

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-01-05 12:56

Kasper Dupont wrote:

> Hvilket udstyr man bør vælge, og om det bedst kan betale
> sig at bruge pengene på gode netkort eller en hurtigere
> CPU vil jeg lade andre udtale sig om.

Jeg fandt et billigt 100mbit 3com netkort, så jeg smed
det i min gamle AMD K6/2 350MHz maskine for at se, om
jeg kunne måle nogen forskel. Mine første målinger
med wget viste en forbedring på 5-10% i forhold til
det realtek netkort jeg havde siddende i. Jeg vil ved
lejlighed lave nogle lidt mere grundige målinger.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 11-01-05 11:38

"Skirk" <sdg@eag.com> wrote in message
> [...]
> ide-100 diske med 7200 rpm og den anden er en ældre AMD K7 Athlon 500mhz

Når du vil køre GE, så er det netkort+drivere, samt chipsets I/O og Disc I/O
der er dine flaskehalse.
Jeg har selv herhjemme gennemgået en GE upgrade, og der er min erfaring
(altså på SOHO udstyr)
at ved FE har man ca 60-80mbit, og ved blot at opsætte GE NIC og switch,
kommer du på 180-250 mb Max.
Dvs en faktor 3-4 stykker i forhold til FE.
Husk at du skal bruge nye patchkabler med min cat.5e eller cat.6, da GE
benytter sig at alle 4 par i et UTP kabel. Derfor er det vigtigt at også
dine væg-stik er iorden, hvis du har sådanne.

> Jeg er overbevist om at jeg vil mærke en betydlig forøgelse af hastigheden
> og hvor meget kan man normalt regne med ?

ca 3-4 med nye PC'ere, dvs en disk der kan levere ATA133 og et godt netkort.
Intel netkort, eller kort med Marvel eller realtek chips ok.

> Men bræmser den gamle computer når den ikke er så up to date eller har det
> ingen betydning ?

ja. GE tager en del CPU kraft, derfor vil fx SCSI diske være hurtigere, da
disse jo som bekendt at kontrollere indbygget, og dermed ikke belaster CPU
ret meget.
Ellers er der jo 66 Mhz PCI bus, hvor normal PCI bus kun er 33 Mhz, så her
er I/O forskellen indlysende.

HTH

mvh
Martin