Sende meddelser på hjemme netværket.
Fra : Bernhard Franzpötter

Dato : 08-01-05 11:27

Kære NG.

Jeg har et mindre hjemmenetværk. På dette kunne jeg godt tænke mig at
brugerne kunne sende små popup meddelselser til hinanden. Det skal altså
ikke være som mails eller kræve at brugerene er logget på messenger.

Jeg bruger windows-XP pro og home.

Er der mulighed for dette allerede i operativsystemerne eller findes der et
gratis software til dette?

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 08-01-05 14:19

Bernhard Franzpötter wrote:
> Kære NG.
>
> Er der mulighed for dette allerede i operativsystemerne eller findes der et
> gratis software til dette?

C:\>net send ?
Syntaksen for denne kommando er:

NET SEND {navn | * | /DOMAIN[:navn] | /USERS} meddelelse

eks.. net send farscomp hej med dig!

--
/Bjarke
http://ravn-jonsen.net || http://drik-øl.dk

Fra : Bernhard Franzpötter

Dato : 08-01-05 17:51

Hej Bjarke.

Tak for hjælpen - Det lykkedes. Supplerende kan jeg sige at tjenesten
messenger (som ikke har noget med Windows Messenger at gøre) skal være
kørende.

Mvh

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 08-01-05 17:54

> [...]
>
> Tak for hjælpen - Det lykkedes. Supplerende kan jeg sige at tjenesten
> messenger (som ikke har noget med Windows Messenger at gøre) skal være

Jeps... Som så godt nok ofte er slået fra, fordi det er blevet misbrugt
til spam over internettet...

Fra : N

Dato : 09-01-05 00:26

Hmmm. Det er pudsidgt at I kan bruge dette, for i min XP er denne funktion
disabled.
Jeg kan via div. hjælpe se at den har været mulig engang

eks.

NET HELP
kommando
eller
NET kommando /HELP

Der er følgende tilgængelige kommandoer:

NET ACCOUNTS NET HELP NET SHARE
NET COMPUTER NET HELPMSG NET START
NET CONFIG NET LOCALGROUP NET STATISTICS
NET CONFIG SERVER NET NAME NET STOP
NET CONFIG ARBEJDSSTATION NET PAUSE NET TIME
NET CONTINUE NET PRINT NET USE
NET FILE NET SEND NET USER
NET GROUP NET SESSION NET VIEW

NET HELP SERVICES viser netværkstjenester, som du kan få Hjælp til.
NET HELP SYNTAX forklarer, hvordan syntakslinjer i NET HELP skal læses.
Kommandoen NET HELP | MORE viser Hjælp med et skærmbillede ad gangen.

Men ved brug af net send fåes denne:

Syntaksen for denne kommando er:

NET [ ACCOUNTS | COMPUTER | CONFIG | CONTINUE | FILE | GROUP | HELP |
HELPMSG | LOCALGROUP | NAME | PAUSE | PRINT | {navn | * |
/DOMAIN[:navn] | /USERS} meddelelse | SHARE | START |
STATISTICS | STOP | TIME | USE | USER | VIEW ]

Tja, jeg ved ikke rigtigt. Mine EDB-Freaks venner siger det samme. Men måske
jeg (vi) er uoplyst.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 16:09

On Sun, 9 Jan 2005 00:26:06 +0100, "N" <nuller@goj.net> wrote:

> Hmmm. Det er pudsidgt at I kan bruge dette, for i min XP er denne funktion
> disabled.

Ja, det er pudsigt. Måske kører du og dine nørdede venner XP Home, for
det virker i hvert fald i XP Pro. Hvis du faktisk kører Pro, så prøv:
net help send

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : N

Dato : 09-01-05 16:56

> Ja, det er pudsigt. Måske kører du og dine nørdede venner XP Home, for
> det virker i hvert fald i XP Pro. Hvis du faktisk kører Pro, så prøv:
> net help send

Jep, det er XP pro og følgende sker med dit forslag.

C:\Documents and Settings\bruger>net help send
[...]

Nøgleordet NET angiver kommandoer i Windows.

NET HELP kommando | MORE viser Hjælp med et skærmbillede ad gangen.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-01-05 22:01

"N" <nuller@goj.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> /DOMAIN[:navn] | /USERS} meddelelse | SHARE | START |
> STATISTICS | STOP | TIME | USE | USER | VIEW ]

Hvilket jo indikere at du bruger en forkert syntaks.

Hvad skriver du helt nøjagtigt når du forsøger at sende en net send besked?

/Brian

Fra : N

Dato : 09-01-05 23:21

> Hvilket jo indikere at du bruger en forkert syntaks.
>
> Hvad skriver du helt nøjagtigt når du forsøger at sende en net send
besked?

Tjo, men hvorfor fremgår SEND så ikke af denne liste?

Men fordi i vedholdende siger det skal virke, tja så fik jeg det til at
virke. Thx.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-01-05 00:16

On Sun, 9 Jan 2005 23:20:52 +0100, "N" <nuller@goj.net> wrote:

> Men fordi i vedholdende siger det skal virke, tja så fik jeg det til at
> virke. Thx.

Så du havde altså skrevet forkert?

-A
Links : http://www.hojmark.net/