Nyt skillefilter - alvorligt problem
Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 21:50

Jeg har bestilt Tele2Adsl i stedet for mit TDC Bredbånd. Jeg fik at
vide (i en nyhedsgruppe) at de kører med samme udstyr som TDC, så jeg
regnede med at få tilsendt et Siemens skillefilter, som det jeg har.
Nu fik jeg så mit nye skillefilter fra Tele2 og det viser sig at være
af mærket VAC - ikke Siemens.

Nå, det kunne somend gå hvis de havde haft samme indgange, men det
har de desværre ikke.

Mit gamle Siemens skillefilter har følgende indgange:

   ADSL | OUT POTS | IN/OUT POTS

Hvor OUT POTS står ubrugt, fordi jeg vist bruger "tilbageløbet" til
at forbinde telefonerne i huset. Og her kommer problemet...

Det nye VAC skillefilter har disse indgange:

   LINE | ADSL | PHONE

Jeg går ud fra at ADSL = ADSL og OUT POTS = PHONE. Men jeg mangler
min IN/OUT POTS, til at få telefonerne i huset koblet til. Det nye
skillefilter ser ikke ud til at understøtte "tilbageløbet" (I kan
høre jeg ikke har ret meget forstand på det).

Hvad kan jeg gøre? Anything... Jeg er rimeligt desperat ved tanken om
at jeg på onsdag står uden telefon.

I kan eventuelt kigge på denne tråd, hvor der også er en grov
illustration af hvordan det hele er forbundet:
http://groups.google.dk/groups?threadm=slrn.cq4ihb.cs@stokholm.dyndns.dk
(routeren har jeg ikke mere).

Fra : Andersen

Dato : 07-01-05 22:04

> Det nye VAC skillefilter har disse indgange:
>
> LINE | ADSL | PHONE

Hej Lars.

Det lyder som det skillefilter som også følger med Cybercity.
LINE = til stikdåsen på vægen
ADSL = til adsl stikket i routeren/ eller computeren
PHONE = til de øvrige telefoner i huset

Så skulle du gerne have telefon, også på onsdag :)

Mvh
Dennis

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 22:27

Andersen skrev:

> Det lyder som det skillefilter som også følger med Cybercity.
> LINE = til stikdåsen på vægen
> ADSL = til adsl stikket i routeren/ eller computeren
> PHONE = til de øvrige telefoner i huset

Problemet er at jeg har brug for at LINE og PHONE er slået sammen,
som de var på det gamle filter (IN/OUT POTS). Jeg har nemlig ikke
mulighed for at koble telefonerne til PHONE.

Det fungerer vist sådan (det var dét jeg mente med tilbageløbet):
Jeg har kun to ledninger til rådighed ved mit skillefilter. Den ene
løber selvfølgeligt til mit modem. Den anden ledning kommer fra en
stikdåse i væggen: Fra dén ene ledning kommer telefon/data-signalet
vist ind og telefon-signalet løber så tilbage igen, til boksen på
siden af huset (udenfor). Herfra løber telefonsignalet så videre til
husets telefoner. *Tror* jeg.

Så jeg har brug for et nyt skillefilter tror jeg, *eller* en måde
at "splitte" ledningen fra stikdåsen på væggen op på. Jeg tænker
at man måske kunne få et Y-kabel, som i den ene side lod sig
forbinde til stikdåsen på væggen, og i den anden side PHONE og LINE.
Men det er kun idéer, jeg har ingen forstand på det.

Fra : Sune

Dato : 07-01-05 22:53

On Fri, 7 Jan 2005 22:27:18 +0100, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

>Problemet er at jeg har brug for at LINE og PHONE er slået sammen,
>som de var på det gamle filter (IN/OUT POTS). Jeg har nemlig ikke
>mulighed for at koble telefonerne til PHONE.

Hos Cybercity påstår de at TDCs skillefilter i teorien også vil kun benyttes på deres linier.
Måske er det også sådan ved tele2.

Har du ikke stadig det gamle TDC filter?

Mvh
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 23:06

Sune skrev:

> Hos Cybercity påstår de at TDCs skillefilter i teorien også vil
> kun benyttes på deres linier.

Det er sikkert også sandt, hvis du taler om mit Siemens filter.
IN/OUT POTS bruges så i stedet for LINE, og OUT POTS i stedet for
PHONE. Men der ligger en funktionalitet i IN/OUT POTS, som LINE
ikke har (nemlig 'IN/'-delen af IN/OUT POTS; det med tilbageløbet
som jeg nævnte før). LINE er *kun* OUT POTS, men jeg har brug for
IN/OUT POTS - eller f.eks. et Y-kabel, som jeg drømte om før. :)

Forstår du (jeg har virkeligt brug for at nogen forstår)? :)
Ellers kan jeg måske prøve at illustrere det - sig bare til.

> Har du ikke stadig det gamle TDC filter?

Jo, men det skal jo sendes til TDC når abonnementet ophører.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 07-01-05 23:18

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> Ellers kan jeg måske prøve at illustrere det - sig bare til.

> Jo, men det skal jo sendes til TDC når abonnementet ophører.

Dit nye skillefilter fra cybercity (lyder det som om det er) fungerer på
samme måde som det gamle filter fra TDC..
Så sæt bare kabel fra "kap stikket/RJ-11" til Line så skulle dine telefoner
funke igen..

--
Vh. Henrik Sørensen (Tekniker i TDC) ;)

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 07-01-05 23:22

Henrik Sørensen wrote:

> Dit nye skillefilter fra cybercity (lyder det som om det er)
> fungerer på samme måde som det gamle filter fra TDC..
> Så sæt bare kabel fra "kap stikket/RJ-11" til Line så skulle dine
> telefoner funke igen..

Sludder!, sikke jeg vrøvler.. :)

TDC har fået nye skille-filtre. Det skulle gerne være mindre det filter du
sidder med nu.
Og som jeg sagde så skal der bare kabel fra kap-stikket til Line på filtret.
;)

Håber ikke jeg fik forvirret dig.. ;)

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 23:50

Henrik Sørensen skrev:

> [...]

Du mener det nye filter fra *Tele2*. :) Nej, det fungerer ikke på
samme måde. TDCs gamle Siemens-filter har én indgang som fungerer
som LINE og PHONE på samme tid (den hedder "IN/OUT POTS"). Jeg skal
bruge denne her indgang i filtret, fordi jeg telefonerne skal kobles
til gennem tilbageløbet, som forklaret før.

Jeg kan sætter det stik der kommer fra stikdåsen i væggen i LINE.
Men det er samme ledning der kobler telefonerne til. Jeg skal altså
både sætte stikket i LINE og PHONE, men det kan jeg jo naturligvis
ikke. Det kunne jeg på TDCs gamle Siemensfilter, fordi det havde
en kombineret LINE/PHONE-indgang (IN/OUT POTS).

> Sludder!, sikke jeg vrøvler.. :)
>
> TDC har fået nye skille-filtre. Det skulle gerne være mindre det
> filter du sidder med nu.

Ja, det er en del mindre end mit gamle Siemens.

> Og som jeg sagde så skal der bare kabel fra kap-stikket til Line
> på filtret. ;)

Og hvad skal jeg så komme i PHONE? :)

> Håber ikke jeg fik forvirret dig.. ;)

I lige måde. ;)

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 08-01-05 00:04

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> bruge denne her indgang i filtret, fordi jeg telefonerne skal kobles
> til gennem tilbageløbet, som forklaret før.

LINE på det nye filter er det samme som IN/OUT Pots på det gamle filter. ;)

> [...]
> ikke. Det kunne jeg på TDCs gamle Siemensfilter, fordi det havde
> en kombineret LINE/PHONE-indgang (IN/OUT POTS).

Og LINE på filtret fungerer på samme måde som på Siemens filtret.. ;)
Prøv at sætte det nye filter til og se om det virker..
Pil stikket ud af LINE/OUT Pots på Simens filtret og sæt det i LINE på det
nye filter.

> Og hvad skal jeg så komme i PHONE? :)

Ingenting, for det er klaret på LINE indgangen som samtidig er en udgang som
på det gamle filter.. :)

> I lige måde. ;)

Det er jo lige det...

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 00:09

Henrik Sørensen skrev:

> LINE på det nye filter er det samme som IN/OUT Pots på det gamle
> filter. ;)

De kunne da have givet det et bedre navn - det må du da give mig. ;)
Som sagt havde jeg prøvet (*noget* i hvert fald). At der kun stod
LINE forstærkede min tro på at mine testforsøg var korrekte.

God weekend til dig også.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 08-01-05 00:14

Lars Stokholm wrote:

> De kunne da have givet det et bedre navn - det må du da give mig. ;)

ENIG, du er ikke den første der nævner det, har enda været på "fall-back"
installationer fordi kunderne satte det forkert til.. :)

Takker...
--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 00:24

Henrik Sørensen skrev:

> ENIG, du er ikke den første der nævner det, har enda været på "fall-back"
> installationer fordi kunderne satte det forkert til.. :)

Fall-back installation? Altså teknikerbesøg?

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 08-01-05 01:06

Lars Stokholm wrote:

> Fall-back installation? Altså teknikerbesøg?

Ja, hvor kunden har bestilt en gør det selv, f.eks vare der kap stik i
forvejen..

En fall back er når de har brug en hjælpende hånd.. :)

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 01:13

Henrik Sørensen skrev:

> Ja, hvor kunden har bestilt en gør det selv, f.eks vare der kap
> stik i forvejen..

Okay, forklar mig lige... Hvad er et kap stik? :)

Fra : Morten Guldager

Dato : 08-01-05 11:42

2005-01-08 Lars Stokholm wrote

> Okay, forklar mig lige... Hvad er et kap stik? :)

Det er et (væg)stik der bryder en forbindelse når der stættes et
stik i.

Jeg beskrev det for dig i dk.edb.internet.udbydere.xdsl for en
god måneds tid siden. Tråden hed: TDC Bredbånd -> Tele2ADSL
(Dato:2004-11-24 01:43:48 PST)

/Morten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 13:32

Morten Guldager skrev:

> Jeg beskrev det for dig i dk.edb.internet.udbydere.xdsl for en
> god måneds tid siden. Tråden hed: TDC Bredbånd -> Tele2ADSL
> (Dato:2004-11-24 01:43:48 PST)

Nåh-ja. Tak.

Fra : Esben I.

Dato : 08-01-05 23:03

Lars Stokholm wrote:

> Og hvad skal jeg så komme i PHONE? :)

Telefonen(erne)
mvh
Esben I. (Tele2ADSL virker fint her)

Fra : Sune

Dato : 07-01-05 23:28

On Fri, 7 Jan 2005 23:06:07 +0100, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

>Forstår du (jeg har virkeligt brug for at nogen forstår)? :)

Nej, jeg besluttede mig til kun at skimme din tekst igennem for at se om TDCs filter kunne løse dit
problem.

>Jo, men det skal jo sendes til TDC når abonnementet ophører.

Jeg har et i overskud du kunne få ganske gratis. Jeg har hele 2 jeg ikke benytter.
(derfor ovenstående)

Men du kunne jo undlade selv at sende skillefiltret tilbage til TDC.
Det sker der intet ved. (ihvertfald ikke for mig)

Mvh
Sune som stadig ikke har fattet om TDCs filter kan løse dit problem

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 23:44

Sune skrev:

> Nej, jeg besluttede mig til kun at skimme din tekst igennem for at
> se om TDCs filter kunne løse dit problem.

Der er et eller andet sted I misforstår mig, jeg har ikke helt
fundet ud af hvor det er. :) TDCs filter virker fint, jeg har jo
brugt det hele tiden, da jeg har haft TDC Bredbånd. Men jeg er nødt
til at vinke farvel til det, nu jeg skifter til Tele2.

> Jeg har et i overskud du kunne få ganske gratis. Jeg har hele 2
> jeg ikke benytter.

Det lyder sejt! Er der en "IN/OUT POTS"-indgang på dem?

> Men du kunne jo undlade selv at sende skillefiltret tilbage til TDC.
> Det sker der intet ved. (ihvertfald ikke for mig)

Jeg har fået en tom kasse og et brev der forklarer at jeg skal sende
det retur. Hvis ikke jeg gør det, vil jeg blive krævet erstatning.

> Sune som stadig ikke har fattet om TDCs filter kan løse dit problem

Det kan det, for det har en kombineret "IN/OUT POTS"-indgang, som
Tele2s filter *ikke* har. Deri ligger problemet.

Fra : Sune

Dato : 08-01-05 00:15

On Fri, 7 Jan 2005 23:43:43 +0100, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

>Jeg har fået en tom kasse og et brev der forklarer at jeg skal sende
>det retur. Hvis ikke jeg gør det, vil jeg blive krævet erstatning.

PS:
Da jeg skiftede til CC for et par måneder siden fik jeg et lignende brev fra TDC.
Der stod blot at jeg skulle returnere mit ADSL udstyr. Skillefiltret var ikke specifikt nævnt.

Så det returnerede jeg ikke og ingen steder på mine slutopgørelser står at jeg har betalt penge for
det.

Mvh
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 00:25

Sune skrev:

> Da jeg skiftede til CC for et par måneder siden fik jeg et lignende
> brev fra TDC. Der stod blot at jeg skulle returnere mit ADSL udstyr.
> Skillefiltret var ikke specifikt nævnt.

Samme her, men nu har jeg ikke noget at bruge det til mere. Nu kan
de sgu godt få det. :)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-05 23:55

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> skillefilter ser ikke ud til at understøtte "tilbageløbet" (I kan
> høre jeg ikke har ret meget forstand på det).

D'OH-OH-OH-OH!

LINE fungerer vist ligesom IN/OUT POTS. Jeg har ingen idé om hvorfor
det ikke virkede da jeg prøvede før. Måske var jeg kommet til at
sætte ledningen til PHONE i stedet for LINE(?)

Nå, men det virker vist nu. Mange tak for hjælpen, og mange gange
undskyld ulejligheden. Mig og forhastede konklussioner...

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 08-01-05 00:05

Lars Stokholm wrote:

> [...]
>
> Nå, men det virker vist nu. Mange tak for hjælpen, og mange gange
> undskyld ulejligheden. Mig og forhastede konklussioner...

;) God weekend...

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Sune

Dato : 08-01-05 00:11

On Fri, 7 Jan 2005 23:55:22 +0100, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

>D'OH-OH-OH-OH!

D'OH-OH-OH-OH!

Mvh
Sune

Fra : Henrik Falkentorp

Dato : 08-01-06 16:09

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan jeg gøre? Anything... Jeg er rimeligt desperat ved tanken om
> at jeg på onsdag står uden telefon.

Kan du ikke ringe og tale med Tele2 og evt. tilslutte en trådløs telefon i
dit første telefonstik?

Mvh. Henrik