netværk mellem en xp og en win2000
Fra : Claus jepsen

Dato : 06-01-05 23:36

Jeg skal have lavet et netværk mellem en xp maskine og en windows 2000
maskine, begge køre igemmen en swicth som er koblet til en router med en
adsl forbindlse.

internettet virker fint på dem begge bare ikke netværket

swicth'en er en D-link 604

hvad skal jeg gøre ??

Fra : Søren G.

Dato : 07-01-05 11:55

"Claus jepsen" <claus.mail@tiscali.dk> wrote in message
> internettet virker fint på dem begge bare ikke netværket
>
> swicth'en er en D-link 604
>
> hvad skal jeg gøre ??

Starte med at prøve at beskrive hvad ved netværket der ikke virker.
Ellers er det lidt som at prøve at svare på "min bil kan godt lyse, men ikke
starte...Hvad er der galt"

--
Søren G

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-05 15:33

Claus jepsen wrote:

> hvad skal jeg gøre ??

Standardfejlen er at gæste-kontoen ikke er aktiveret.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sander

Dato : 07-01-05 17:26

Sikkert en firewall der driller.
Er det den inbyggede i winxp skal du lige huske
at Fil og udskriftsdeling skal være slået til.

Er det feks. Zonealarm, skal du ind og tilføje det ipadresse
område som din router deler adresser ud i som sikkert.
Eks, 192.168.1.1 til 192.168.1.128 så skulle der være fri
adgang mellem din maskiner.

Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-05 19:05

Sander wrote:

> Sikkert en firewall der driller.

Gæstekontoen er standardfejlen på Windows 2000.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Møller

Dato : 07-01-05 21:36

Jesper G. Poulsen skrev:

> Gæstekontoen er standardfejlen på Windows 2000.

Hvad er en "standardfejl"

Guest accounten er disabled af sikkerhedsårsager, og windows network kan
sagtens virke uden.

Prøv f.eks. følgende Google søgning:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=windows+guest+account+vulnerability&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

!!!! 80.000 hits.

Så "Standardfejl" ??!!

Mvh

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-05 22:28

Lars Møller wrote:

> Hvad er en "standardfejl"

En fejl som er årsagen til de fleste problemer.

> Guest accounten er disabled af sikkerhedsårsager, og windows network
> kan sagtens virke uden.

Det virker ikke nødvendigvis. Vi ved ikke hvad Claus har forsøgt eller
ikke forsøgt, men mine erfaringer siger at gæste-konto'en er den mest
sandsynlige årsag...

> Så "Standardfejl" ??!!

Ved du noget om den konkrete situation som vi andre ikke ved, så sig
frem...?!

Jesper G. Poulsen

Fra : Sander

Dato : 07-01-05 23:12

Mon ikke der efterhånden er mange herinde der er trætte af
arrogance, der åbenbart er en kamp om at vise hvem der "måske"
er klogest, istedet for bare at komme med nogle brugbare forslag
så manden kan komme videre i sin søgen efter problemet.
Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 10:57

Sander wrote:

> Mon ikke der efterhånden er mange herinde der er trætte af
> arrogance, der åbenbart er en kamp om at vise hvem der "måske"

Hvor?

> er klogest, istedet for bare at komme med nogle brugbare forslag
> så manden kan komme videre i sin søgen efter problemet.

Det er svært at hjælpe folk der ikke _vil_ hjælpes...

> Sander.

Du bør kigge lidt på citatteknik - Lars og jeg kan, kan du?

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Møller

Dato : 08-01-05 12:48

Sander skrev:

> [...]
> er klogest, istedet for bare at komme med nogle brugbare forslag
> så manden kan komme videre i sin søgen efter problemet.

Det er vel en diskussions gruppe. Hvis man ikke kan anfægte det andre
skriver, så kan man vel blot lave en FAQ.

Hvis man ikke ønsker dialogen, så er news nok det forkerte media at benytte.

Det er min opfattelse, at al løsning af problemer kommer via en dialog.
Og med det spørgsmål der blev stillet oprindelig, er der nok behov for
noget dialog.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Lars Møller

Dato : 08-01-05 12:41

Jesper G. Poulsen skrev:

> Det virker ikke nødvendigvis. Vi ved ikke hvad Claus har forsøgt eller
> ikke forsøgt, men mine erfaringer siger at gæste-konto'en er den mest
> sandsynlige årsag...

Jeg formoder at du mener at man skal enable Guest accounten.

Jeg har en del forskellige maskiner på mit LAN.

1 stk. Samba Linux server.
1 stk. Win 98 klient
1 stk. Win 2000 Server
2 stk. WinXP Home edition
1 stk. WinXP Pro.

Ingen af disse er sat op til at tillade anonym adgang, og ingen (af dem
en sådan findes på), har Guest accounten enabled, alligevel kan man nå
de ressourcer på de forskellige maskiner der er behov for.

Hvis der ikke er tale om et NT-domæne, hvad jeg ikke formoder det er, så
skal man sørge for at Windows workgroup er ens på de forskellige
maskiner. Man skal iøvrigt på den enkelte maskine definere hvilke
ressourcer der skal være delt.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 12:54

Lars Møller wrote:

> Jeg formoder at du mener at man skal enable Guest accounten.

I tilfælde af at Claus forsøger simpel deling, ja.

> Ingen af disse er sat op til at tillade anonym adgang, og ingen (af
> dem en sådan findes på), har Guest accounten enabled, alligevel kan
> man nå de ressourcer på de forskellige maskiner der er behov for.

Den almindelige metode er simpel deling - det understøtter
Pro-versionerne blot ikke (umiddelbart).

Jesper G. Poulsen

Fra : jamen

Dato : 09-01-05 13:42

Lars Møller wrote:
> [...]
> en sådan findes på), har Guest accounten enabled, alligevel kan man nå
> de ressourcer på de forskellige maskiner der er behov for.

For lige at slå én ting fast: med mindre man "hacker" sin XP Home, kan
man ikke lave mappedelinger uden gæst, da home kun understøtter enkel
fildeling.

Ved enkel fildeling bliver netværksbrugere tvunget ind som gæst; og er
gæstekontoen disablet, er der absolute ingen adgang.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-01-05 15:06

On 07 Jan 2005 18:04:55 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Gæstekontoen er standardfejlen på Windows 2000.
Nej, standardfejl er at folk ikke forstår "kontoer", forstået som
brugernavn og tilhørende password.

At enable gæstekontoen er en løsning på dette problem, men bestemt
ikke en god (sikkerhedsmessigt) løsning.

/Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 17:21

Hans Kjaergaard wrote:

> At enable gæstekontoen er en løsning på dette problem, men bestemt
> ikke en god (sikkerhedsmessigt) løsning.

At enable gæstekontoen giver simpel fildeling, hvilket er rigeligt til
de fleste.

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-01-05 20:55

On 08 Jan 2005 16:21:22 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>At enable gæstekontoen giver simpel fildeling, hvilket er rigeligt til
>de fleste.
Og en tåbelig løsning med sikkerhedsproblemer som du jo ikke husker at
fortælle om.

/Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 23:22

Hans Kjaergaard wrote:

> Og en tåbelig løsning med sikkerhedsproblemer som du jo ikke husker at
> fortælle om.

Hvilke sikkerhedsproblemer giver det?

Vi taler jo ikke enterprise-size netværk, vi taler om _simpel_
fildeling. Det er længe rigeligt til hr og fru Jensen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Møller

Dato : 09-01-05 02:30

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvilke sikkerhedsproblemer giver det?
>
> Vi taler jo ikke enterprise-size netværk, vi taler om _simpel_
> fildeling. Det er længe rigeligt til hr og fru Jensen.

Øh... Jeg tror tidligere jeg har postet følgende link:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=windows+guest+account+vulnerability&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Så svaret på spørgsmålet er: MANGE!!!!

Mvh

Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-05 03:02

Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk> wrote:

> Øh... Jeg tror tidligere jeg har postet følgende link:
>
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=windows+guest+account+vulnerability&
btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Gider du svare på spørgsmålet, og selv redegøre for hvad
sikkerhedsproblemer det giver? Det du her "poster" kan ikke bruges til
noget som helst.

I øvrigt har du med ikke at læse hvad folk skriver, før du "poster". I
denne tråd fik vi at vide, at lokalnettet befinder sig bag en router. I
tråden "Hub eller switch" er det åbenbart gået hen over hovedet på dig,
idet du indleder med at skrive: "Ja det kommer jo an på hvad du skal
bruge den til" selv om der står, at kravene er: 100Mbps, 16 porte,
spille spil og overfører data til hinanden.

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-01-05 03:04

Lars Møller wrote:

> Øh... Jeg tror tidligere jeg har postet følgende link:

XP Home leveres med _simpel fildeling_ fordi det er rette mod
almindelige hjemmebrugere. Det er én af de primære forskelle på XP Home
og XP Pro.

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-01-05 20:09

On 08 Jan 2005 22:21:30 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Hvilke sikkerhedsproblemer giver det?
>
>Vi taler jo ikke enterprise-size netværk, vi taler om _simpel_
>fildeling. Det er længe rigeligt til hr og fru Jensen.
Det svare til at jeg i min bolig har noget som jeg vil tilgaa fra
baade fordor og bagdor.
Men jeg har ikke lige samme noglekode (password) i disse 2 laase.
Derfor kan jeg ikke komme ind med min ene nogle.
Jesper-losningen er "Lad vær med at laase dørene, så kan du altid
komme ind."
Taabelosning. Men det er forst supertaabeligt naar man ikke fortaeller
folk om sikkerhedsproblemet i Jespers losning, som Jesper jo godt ved
eksisterer. Jesper er jo ikke dum, han skal bare have masiv hjaelp.

/Hans
(Jeg skal beklage at div. danske specialbogstaver ikke lige er i
orden.)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-01-05 22:15

Hans Kjærgaard wrote:

> Taabelosning. Men det er forst supertaabeligt naar man ikke fortaeller
> folk om sikkerhedsproblemet i Jespers losning, som Jesper jo godt ved
> eksisterer. Jesper er jo ikke dum, han skal bare have masiv hjaelp.

Du skal også have massiv hjælp. Du skal have hjælp til at læse...

Læs her og bliv klogere!