2 routere, en server og 2xinternet
Fra : Jeanne Pedersen

Dato : 06-01-05 15:07

Hejsa

Jeg har to Internet linier, en TDC og en kabelTV forbindelse. De bliver
forbundet til hver sin router og fra disse routere går der stik ned til hver
sit netkort i serveren:

X - TDC ADSL MODM X - KABELTV-MODEM
| |
| |
X 3COM router (192.168.0.1) X - Linksys router (10.0.0.1)
| 255.255.255.0 |
255.255.255.128
| |
| |
X Server NIC1 fast ip X Server NIC2 fast IP
192.168.0.2 10.0.0.2
DNS=192.168.0.1 DNS=10.0.0.1
GW=TOMT GW=10.0.0.1

begge routere har trådløst netværk enabled. Meningen var, at man lynhurtigt
kunne skifte fra den ene Internetforbindelse til den anden bare ved at gå
den anden trådløse router. Det virker bare kun til dels. Jeg kan sagtens
komme på Internet fra begge routere, men der er kun adgang til serveren hvis
man er koblet op mod Linksys'en. Er man koblet på 3com kan man ikke pinge
serveren.

Er der mig der er galt afmacheret her, kan dette ikke lade sig gøre?

Mvh

Frederik

Fra : Jens

Dato : 06-01-05 18:57

"Jeanne Pedersen" <jeanne@ga-net.dk> skrev i en meddelelse

> X - TDC ADSL MODM X - KABELTV-MODEM
> | |
> | |
> X 3COM router (192.168.0.1) X - Linksys router (_192.168.0.10_)
> | 255.255.255.0 |
> 255.255.255._0_ |
|
> | |
> X Server NIC1 fast ip X Server NIC2 fast IP
> 192.168.0.2 _ DHCP +
tilføjet fast gateway 192.168.0.1[0] _

> DNS=192.168.0.1 DNS=192.168.0.1
GW=192.168.0.1[0]

Sæt et kabel mellem 2 lanporte i routerne, sluk dhcpserveren i den ene, så
kan du skifte gateway ved at fjerne eller tilføje et 0 på den bærbares
gateway, og få eventuelle gæster til at benytte den gate som er dhcp......

Hvis serveren ikke skal på nettet, kan den blokeres i routerne, så den ikke
kommer på nettet ved et "uheld"...

Ændringer står mellem _èrne. ......

Mvh Jens.