Netværksinstallation i et nyt parcelhus
Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-01-05 22:30

Hej

Jeg ville høre hvad man skulle kigge efter hos en installatør og
indenfor kabeltype hvis man skal have kablet et parcelhus der er under
opførelse. Der er en forventning om at der skal være et par netværksstik
i hvert rum. Jeg har læst her i gruppen at man ikke overvejer andet end
CAT6 ved installation i virksomheder, men er det det samme i private hjem?
- Hvor meget giver man reelt for Cat6 i forhold til Cat5e?
- Hvad er fordelene ved det? Cat5e kan jo benyttes til gigabit
ethernet, og vil der nogen sinde blive brug for mere i et privat hjem?

MVH
Mads

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 06-01-05 01:18

Mads Bahrt wrote:
> [...]
> - Hvad er fordelene ved det? Cat5e kan jo benyttes til gigabit
> ethernet, og vil der nogen sinde blive brug for mere i et privat hjem?

Når du laver det så permanent som du gør vil jeg gå efter cat6, fordi du
ikke kender hastighederne om 6-10år. Måske vil ledningerne blive brugt
til TV og andet... Så jo højere hastighed kablerne giver mulighed for jo
bedre. Sørg også for at trække minimum 2 kabler ud til hver punkt i
huset. Just in case, hellere være lidt forudseende. Mer prisen er ikke
meget højere skulle jeg mene.

/mikkel

Fra : Madsen

Dato : 06-01-05 02:57

Mads Bahrt wrote:
> [...]
> - Hvad er fordelene ved det? Cat5e kan jo benyttes til gigabit
> ethernet, og vil der nogen sinde blive brug for mere i et privat hjem?

Få installatøren til at ligge rør, så har du mulighed for at skifte kabel om
10 år når der bliver anvendt nye standarder end i dag (prøv at se 10år
tilbage).
Hvis du vil anvende kablerne til andet end netværk prøv at se på LK's IHC
net, de anvender også tvistet par men i en version der er skærmet, de har
lavet forskellige tilslutnings kabler, således at de også kan anvedes til
antenne signaler mm.

--
Hilsen Madsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-05 07:53

On Thu, 6 Jan 2005 02:56:58 +0100, "Madsen" <madsen58@hotmail.com>
wrote:

> Få installatøren til at ligge rør, så har du mulighed for at skifte
> kabel om 10 år når der bliver anvendt nye standarder end i dag (prøv
> at se 10år tilbage).

Det kan være godt nok med rør, men det er lige så meget et spørgsmål
om at vælge et ordentligt produkt, for kablingen skal holde i mange
år.

Der er selvfølgelig en merpris for at vælge de gode produkter, men
hvis man for 10 år siden havde valgt noget billigt skod, kunne man
have udskiftet det hele igen for 5 år siden (til Cat5 for at køre 100
Mbps) og igen i år (til Cat5e eller 6 for at køre gigabit).

-A

Fra : Jan Bachman

Dato : 06-01-05 09:21

> [...]
>have udskiftet det hele igen for 5 år siden (til Cat5 for at køre 100
>Mbps) og igen i år (til Cat5e eller 6 for at køre gigabit).

Var coax billigt skod for 10 år siden?

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-05 12:16

On Thu, 06 Jan 2005 09:20:41 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

> Var coax billigt skod for 10 år siden?

Jeg tænkte nu godt nok på Cat3. Coax var dødt for 10 år siden. (Men
der var selvfølgelig nogen enkelte, der ikke havde opdaget det endnu).

-A

Fra : Esben Tærsker

Dato : 07-01-05 20:38

Mads Bahrt wrote:
> [...]
> - Hvad er fordelene ved det? Cat5e kan jo benyttes til gigabit
> ethernet, og vil der nogen sinde blive brug for mere i et privat hjem?

Gør som Madsen skriver:

Få lagt rør - mindst 20 mm og mindst 2 styks til hvert udtag. Og få så
et tilbud på en installation af IHC NET af din elektrikker. Det er
riiimelig smart. Har lige installeret det i to nye huse.

Fandt lige linket til IHC-net på LK's ellers Linux-inkompatible side:

http://www.lk.dk/public/download/Brochure/LK_IHC_Net%202004.pdf

/Esben

Fra : Arne Keller

Dato : 18-01-05 09:33

Mads Bahrt wrote:
> Hej
>
> Jeg ville høre hvad man skulle kigge efter hos en installatør

Find en installatør som har forstand på netværk, det er ikke nok at der
står EDB installationer og hvidevarer på siden af hans bil

> og
> indenfor kabeltype hvis man skal have kablet et parcelhus der er under
> opførelse.

Instaler Cat6 og Coax i stjernenet som beskrevet i "ISO/IEC 15018
Cabling in Homes" standarden. Det samme kommer til at være indholdet i
den kommende Danske standard

> Der er en forventning om at der skal være et par netværksstik
> i hvert rum.

Standarden er bygget på erfaringer som siger 1 udtag for Cat6 og coax pr
påbegyndt 10 m2 i hvert rum.

> Jeg har læst her i gruppen at man ikke overvejer andet end
> CAT6 ved installation i virksomheder, men er det det samme i private hjem?

Ja, helt klart.

> - Hvor meget giver man reelt for Cat6 i forhold til Cat5e?

Lidt mere, men installationen koster det samme.

> - Hvad er fordelene ved det? Cat5e kan jo benyttes til gigabit
> ethernet, og vil der nogen sinde blive brug for mere i et privat hjem?

Ja, selvom det er svært at forestille sig vil kravene stige udover
1Gbps, det har de seneste 20 år med datanetværk vist.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.