finde IP-adr på eget netværk
Fra : JL med Liftmaster

Dato : 05-01-05 19:21

Hvordan finder man ud af hvilke IP-adresser, er aktive på ens netværk.
Både den lokal maskine og de andre ?
Og jeg har ikke tænkt mig at rende rundt til maskiner !

Hilsen JL

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-05 20:05

"JL med Liftmaster" <No_spamatall@hotmail.com> wrote:

>Hvordan finder man ud af hvilke IP-adresser, er aktive på ens netværk.
>Både den lokal maskine og de andre ?
>Og jeg har ikke tænkt mig at rende rundt til maskiner !

Du kan starte med at checke DHCP-serverens (routerens ?!) log - Det
burde fange alle maskiner med automatisk ip-adresse, men ikke
nødvendigvis dem med fast.

Men skal du fange revl-og-krat må du gribe til værktøjer som f.eks GFI
LANGuard Network Security Scanner som kan hentes i 60-dages trial
version her:

http://www.gfi.com/downloads/downloads.aspx?pid=LANSS&lid=en

<mlr>

Fra : Lars Møller

Dato : 06-01-05 09:46

Michael Rasmussen skrev:
> [...]

> Men skal du fange revl-og-krat må du gribe til værktøjer som f.eks GFI
> LANGuard Network Security Scanner som kan hentes i 60-dages trial

Hvorfor gøre det så svært ???

Hvad med blot at pinge broadcast adressen, og så se arp tabellen?

Hvis netværket hedder 192.168.1.0 med subnetmasken 255.255.255.0 så gør
man sådan (på Windows)

ping 192.168.1.255
arp -a

Og hvis man endelig vil til at downloade værktøjer, hvorfor så ikke
nmap? den kan også bruges om 61 dage

Med venlig hilsen

Lars P. Møller

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-01-05 11:17

> [...]
>
> ping 192.168.1.255
> arp -a
>
> Og hvis man endelig vil til at downloade værktøjer, hvorfor så ikke

nmap er installeret på en del operativsystemer som default. Så den skal ofte
ikke engang downloades.

Niels Dybdahl

Fra : JL med Liftmaster

Dato : 06-01-05 22:29

Ja, det lyder smart men det kan jeg få til at virke...

For at beskrive mit problem...
Mit problem er at jeg har et Netværks-kamera på mit netværk og jeg kender
ikke IP-adr. Og den skal jeg bruge for at sætte op.
JO, jo den det har en standard IP-adr når den kommer fra fabrikken. Men hvis
den nu er om-adresseret, så er det lidt sværere, og har man flere så er det
meget vigtigt at have dokumentationen i orden.
Så kunne det jo være smart med et lille trick eller værktøj..
Hilsen JL

Fra : Lars Møller

Dato : 06-01-05 23:01

JL med Liftmaster skrev:

> Ja, det lyder smart men det kan jeg få til at virke...

Pinger du broadcast adressen??

Hvad er din IP adresse og din subnetmaske ???

Iøvrigt er nmap også god, man kan måske endda benytte
nmap -sT 192.168.1.0/24 det giver hvilke TCP porte der svarer, og derfor
en indikation af hvilket device der benytter adressen.

Mvh

Lars

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 06-01-05 23:11

"JL med Liftmaster" <No_spamatall@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> meget vigtigt at have dokumentationen i orden.
> Så kunne det jo være smart med et lille trick eller værktøj..

Du kan hente en trial af NetRanger her:
http://www.conceiva.com/downloads/default.asp

den skulle kunne hjælpe dig.

/Brian

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 06-01-05 12:02

On Thu, 06 Jan 2005 09:46:05 +0100, Lars Møller wrote:

> Hvis netværket hedder 192.168.1.0 med subnetmasken 255.255.255.0 så gør
> man sådan (på Windows)
>
> ping 192.168.1.255
> arp -a

Dette trick virker ikke med Windows-computere. De svarer ikke på
broadcast ping.

> Og hvis man endelig vil til at downloade værktøjer, hvorfor så ikke
> nmap? den kan også bruges om 61 dage

Ja, nmap er udemærket til opgaven. F.eks. burde

nmap -sP 192.168.1.0/24

kunne klare det.

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-01-05 12:32

Morten Bakkedal <nobody@bakkeland.dk> skrev 2005-01-06:

> Dette trick virker ikke med Windows-computere. De svarer ikke på
> broadcast ping.

På windows kan man bruge kommandoen net view

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-05 12:40

On 06 Jan 2005 11:31:36 GMT, Martin Schultz
<news2004@adsltips.invalid> wrote:

> På windows kan man bruge kommandoen net view

Da ikke som en generel model til at se, hvad der er på nettet.

-A