Bestemme hastighed
Fra : Søren Høj Pedersen

Dato : 02-01-05 12:53

Jeg har fået en lejer i kælderen og har trukket et kabel ned til hende og
koblet det i min Topcom router(billig lort)
Så er hun også på nettet. Men kan jeg bestemme hvor meget båndbredte hun
får, så hun ikke "æder" hele min forbindelse?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-01-05 14:25

On Sun, 2 Jan 2005 12:52:33 +0100, "Søren Høj Pedersen"
<sparciba@lind.intercitynet.dk> wrote:

> [...]
> Så er hun også på nettet. Men kan jeg bestemme hvor meget båndbredte hun
> får, så hun ikke "æder" hele min forbindelse?

Hvad siger dokumentationen til dit billige lort?

Det eneste, der kan begrænse båndbreddeforbruget, er noget, der sidder
i 'traffic flow' (altså som pakkerne kommer igennem), og det gør den
jo. Hvis den ikke kan, kan du skifte den til noget bedre, eller sætte
en anden box op, fx baseret på Linux.

-A

Fra : Søren Høj Pedersen

Dato : 02-01-05 17:16

Der findes ikke en software løsning?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-01-05 17:40

Søren Høj Pedersen <sparciba@lind.intercitynet.dk> skrev 2005-01-02:
> Der findes ikke en software løsning?

Ikke når din router, router pakker

Som Hr. Højmark skriver, så skal kontrollen være der hvor pakkerne kommer
forbi. Det er din router. Du kan så opgradere din router, eller smide en
du gammel pc med linux ind. Du kan måske også få din windows xp til at route
pakkerne, men det kræver så mere end et netkort samt at din xp maskine altid
er tændt (ellers ryger forbindelsen for din lejer i kælderen).

Hvis du bare er intersseret i at se hvor meget data der flyder gennem
routeren på WAN porten kan du måske se på noget snmp værktøj til windows.
Men det fortæller dig bare hvor meget trafik der er samlet set, ikke hvem
der trækker hvor meget.

Mvh Thomas

Fra : Søren Høj Pedersen

Dato : 02-01-05 18:42

ok der er vist en investering i udsigte.
tak for hjæjpen.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 03-01-05 01:23

"Søren Høj Pedersen" <sparciba@lind.intercitynet.dk> skrev i en meddelelse
> ok der er vist en investering i udsigte.
> tak for hjæjpen.

Software der gør tricket er også en investering - afaik er der nu nogen
low-end routere der tilbyder en smule shaping (søg fx efter linksys) men så
skal du jo af med dit "billige lort" :)

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-01-05 08:02

On Sun, 2 Jan 2005 17:15:50 +0100, "Søren Høj Pedersen"
<sparciba@lind.intercitynet.dk> wrote:

> Der findes ikke en software løsning?

Jo, den baseret på Linux kan vel sige at være 'software-baseret'.

-A