Kan ikke pinge!
Fra : Hansen

Dato : 26-12-04 12:13

Hej
Min internetforbindelse er ikke helt ok, så jeg har prøvet at pinge eks.
dmi.dk. Men jeg får beskeden timeout hver gang. Det forstår jeg ikke,
når jeg ikke har problemer med at komme/være på nettet. Er der nogen
forklaring på dette?

-----------------------
Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 12:27

"Hansen" <brug_ikke_denne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dmi.dk. Men jeg får beskeden timeout hver gang. Det forstår jeg ikke, når
> jeg ikke har problemer med at komme/være på nettet. Er der nogen

Din udbyder kan have lukket af for ping, som bredbåndsinstallatør har jeg
flere gange været for dette, fortrinsvis med Cirque bredbånd som lukker ping
af konsekvent, hvad årsagen er ved jeg ikke.

DJ

Fra : Hansen

Dato : 26-12-04 12:31

> Din udbyder kan have lukket af for ping, som bredbåndsinstallatør har jeg
> flere gange været for dette, fortrinsvis med Cirque bredbånd som lukker ping
> af konsekvent, hvad årsagen er ved jeg ikke.

Hej DJ

Det ville ikke undre mig. Vi har konstant problemer med Broadcom som
levere vores bredbånd.

----------------------
Hansen

Fra : Steffen Moeller

Dato : 28-12-04 15:13

On Sun, 26 Dec 2004 12:13:04 +0100, Hansen <brug_ikke_denne@mail.dk>
wrote:

> [...]
>dmi.dk. Men jeg får beskeden timeout hver gang. Det forstår jeg ikke,
>når jeg ikke har problemer med at komme/være på nettet. Er der nogen

Kan du have spærret/filtreret indkommende ICMP echo reply fra i din
router/firewall?

Der var en der foreslog at din ISP skulle have spærret for ICMP. Dette
håber jeg ikke er sandt - det er jo den protokol vi alle benytter
oftest til fejlsøgning (ping/traceroute)

/Steffen

Fra : Hansen

Dato : 28-12-04 16:42

> Kan du have spærret/filtreret indkommende ICMP echo reply fra i din
> router/firewall?

Hej Steffen
Nej det har jeg ikke. Kan det have en påvirkning at jeg for nylig har
opsat en Grandstream 486 ?

---------------------------
Hansen

Fra : Steffen Moeller

Dato : 28-12-04 19:27

On Tue, 28 Dec 2004 16:41:33 +0100, Hansen <brug_ikke_denne@mail.dk>
wrote:

>Kan det have en påvirkning at jeg for nylig har
>opsat en Grandstream 486 ?

Jeg har ikke selv denne enhed, men hvis jeg har forstået
installationssiden jeg fandt på nettet korrekt, så forbindes udstyrret
således:

internetrouter - grandstream - pc.

grandstream ip telefonadapteren sidder så imellem pc og internet, og
kan herved styre kommunikationen (qos/traffik forskelsbehandling).

I grandstream konfigurationen findes der ikke nogen referencer til
icmp, og det er derfor ikke utænkeligt at dette slet ikke sendes
videre til pc'en - dette ville forklare at du ikke kan pinge nogle
hosts på nettet. (dette gør ikke livet let for de internetspil der
kræver at man kan måle afstanden til serveren!!!)

Prøv eventuelt at fjerne din grandstream, og forbinde pc'en direkte
til internet, for derved helt at udelukke at dette skulle være det som
driller dig.

Du kan herved eventuelt vælge at sætte pc og grandstream ind i en
switch der understøtter qos/tos, og lade switchen styre qos for ikke
at miste de værdifulde/kritiske VoIP pakker.

Hvis du ikke har resourcer til indkøb af en qos-aware switch, eller
kan skaffe en sådan en brugt ad andre kanaler, så kan du jo vurdere om
du kan leve med at du ikke kan downloade medens at du taler i telefon,
eller om du evt kunne løse problemet med software der begrænser den
båndbredde der er tilgængelig til pc'en.

/steffen

Fra : Hansen

Dato : 28-12-04 20:38

Hej Steffen

Tak for din meget fine og uddybende forklaring. Jeg er ikke selv nogen
"haj" til dette, og har derfor ikke den store indsigt.
Jeg spiller ikke over nettet, og derfor vil det ikke blive et problem.
Jeg har selv tænkt tanken omkring at fjerne Gradnstreamèn og koble mig
på direkte. Men......det hele ligger bag reolen hvorpå mit fjernsyn står
osv. Så når jeg får lidt mere tid vil jeg prøve at rykke det hele ud og
køre direkte.
Steffen, er du bekendt med et program der kan udføre samme opgave som at
pinge. Det hele drejer sig om at kunne måle min hasighed up/down, samt
kunne se om forbindelsen kan opretholdes uden afbrydelser over en
længere periode. Eller vil jeg også her ramle ind i samme problem med at
"komme igennem".

------------------------
Hansen

Fra : Steffen Moeller

Dato : 30-12-04 13:43

On Tue, 28 Dec 2004 20:38:23 +0100, Hansen <brug_ikke_denne@mail.dk>
wrote:

> [...]
>kunne se om forbindelsen kan opretholdes uden afbrydelser over en
>længere periode. Eller vil jeg også her ramle ind i samme problem med at

At icmp ikke får lov til at komme igennem bremser stort set alle de af
mig kendte programmer - bortset fra et unix-program der hedder udpping
- programmet gør det samme som den primære funktion på en normal ping
- måler forbindelsen, og returnerer tiden. - Måske kan du finde
programmet til windows.

Alternativt, så kig på nettet om ikke du kan finde et program der
måler svartiderne på en web-server, vælg dit webhotel tæt på din egen
forbindelse, og benyt dette som en tæller for hvordan forbindelsen
kører ( - ja - jeg er klar over at en webserver vil påvirke resultatet
når den er hårdt belastet, selvom at forbindelsen er iorden)

hvis du kan nøjes med at holde forbindelsen oppe, så kunne du
eventuelt benytte en ntp-server hos din isp til dette formål. (Sæt din
pc til at opdatere dit ur hvert andet minut, så vil der være nok
traffik til at holde din forbindelse oppe - og dit ur vil altid være
synkroniseret med din isp)

/Steffen

Fra : Steffen Moeller

Dato : 03-01-05 14:43

Jeg fandt lige en smartere løsning.

En Grandstream BudgeTone-100 blev lånt på arbejdet, og i den kan jeg
se at der er en funktion der registrerer dig på sip-serveren når
telefonen kommer online - kig efter "Register Expiration" i setup, og
sæt timeren til en værdi der ligger lige under det antal minutter du
kan være online uden at dit adsl modem/din udbyder laver en
idle-timeout.

Dette løser ikke dit problem med den manglende icmp, men du behøver da
ikke længere at have din pc tændt 24/7 for at kunne bruge telefonen.

/Steffen

Fra : Hansen

Dato : 05-01-05 19:51

<klip>
> [...]
>
> Dette løser ikke dit problem med den manglende icmp, men du behøver da
> ikke længere at have din pc tændt 24/7 for at kunne bruge telefonen.

Jeg tror ikke vi vores udbyder benytter sig af idle-timeout. Jeg bor i
en boligblok med netværk fra Broadcom. Vi har en netdåse i lejligheden
med en konstant forbindelse.
------------------
Hansen

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-12-04 15:23

Hansen <brug_ikke_denne@mail.dk> skrev 2004-12-26:
> [...]
> dmi.dk. Men jeg får beskeden timeout hver gang. Det forstår jeg ikke,
> når jeg ikke har problemer med at komme/være på nettet. Er der nogen

Hvis du har en Cisco 677/678 router så prøv at se her:

http://www.adsltips.dk/ping-problemer.php

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Hansen

Dato : 28-12-04 16:43

> Hvis du har en Cisco 677/678 router så prøv at se her:

Hej Martin
Nej det har jeg ikke.