Firewire - flaskehals?
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 09:02

Jeg flytter af og til store videofiler fra min stationære (120 GB ATA 7200
rpm) til min bærbare (Hitachi 40 GB 5400 rpm), da jeg kun har én dvdbrænder.

Over netkablet med 100Mbit/sskriver den en overførsel på ca. 60% af
båndbredden. Nåmen så prøvede jeg at koble maskinerne sammen med mit
Firewirekabel, da det jo er 400 Mbit/s måtte det jo sætte gang i sagerne.
Men nej - den skriver, at den overfører ca. 20% - hvilket altså er det
samme.

Hvordan kan det være, og hvor er flaskehalsen? Kan jeg selv gøre noget for
at højne farten - uden at købe mig fattigt i hardware.

Kh. John

P.S. Begge maskiner har xp pro sp2!

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 26-12-04 11:50

John Quist wrote:
> [...]
>
> Hvordan kan det være, og hvor er flaskehalsen? Kan jeg selv gøre
> noget for at højne farten - uden at købe mig fattigt i hardware.

Det er nok din disk i den bærbar der er flaskehalsen.

--
Mogens.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-12-04 11:52

"John Quist" <john'snabela'quistdk> wrote:

>Hvordan kan det være, og hvor er flaskehalsen? Kan jeg selv gøre noget for
>at højne farten - uden at købe mig fattigt i hardware.

Firewire er så hurtigt at det formentlig er dit Hitachi 40 GB 5400 rpm
drev der er flaskehalsen.

Hvis du er usikker kan du måle overførselshastigheden med HDTach som
hentes her:

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

En løsning ku' være at købe en hurtigere (7200 rpm) harddisk til den
bærbare...

Alternativet er en extern USB/Firewire disk hvis du absolut gerne vil
kunne transportere data.

<mlr>

Fra : Nicolai

Dato : 26-12-04 16:45

> En løsning ku' være at købe en hurtigere (7200 rpm) harddisk til den
> bærbare...

Bærbare-diske er altid flaskehalsen :)

Fra : anders majland

Dato : 01-01-05 22:56

> Bærbare-diske er altid flaskehalsen :)

Jeg har opgraderet til en 7200 rpm hitachi disk - og den er dejligt hurtig

Men jeg har lidt problemer med at holde dens temperatur nede. Når min acer
tm 620 står direkte på et bord kan disken når maskinen "bestiller noget" nå
50grader. Derfor er jeg begyndt lige at hæve bagenden af den med 2cm så der
kommer lidt luft under maskinen/harddisken. Så bliver temperaturen noget
lavere og keyboarded har også en rarere hældning

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 02-01-05 10:46

> Men jeg har lidt problemer med at holde dens temperatur nede. Når min acer
> tm 620 står direkte på et bord kan disken når maskinen "bestiller noget"
> nå

Coolermaster laver en bærbarkøler, en plade med et par store blæsrer på, som
du sætter den bærbare ovenpå. Den er ganske effektiv.

/Martin Sjøberg

Fra : ec

Dato : 02-01-05 16:03

"Martin Sjøberg" <none.of.your@business.com> skrev i en meddelelse
> Coolermaster laver en bærbarkøler, en plade med et par store blæsrer på,
> som du sætter den bærbare ovenpå. Den er ganske effektiv.
>
> /Martin Sjøberg
Der lå nogle i Aldi lige før jul, mener at der var een blæser på.

Mvh.

Ester C.

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 15:58

> Coolermaster laver en bærbarkøler, en plade med et par store blæsrer på,
> som du sætter den bærbare ovenpå. Den er ganske effektiv.

Men det gør ikke den bærbare mere bærbar at slæbe sådan en med ... Og ved
almindeligt kontorbrug forbliver disken på 40-43 grader og så gør jeg ikke
mere ved det ...

Min pointe var at man lige skulle være opmærksom på temperaturen hvis man
sætter en hurtigere disk i end den bærbare er testet med.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk