Ethernet via 230 V installationen
Fra : Jens

Dato : 22-12-04 11:31

Hej NG

Har bemærket, at der tilbydes netværksadaptorer, der gør det muligt at
anvende husets 230 V installation, som netværkskabel - og altså undgå at
trække en masse parsnoede kabler, og uden det trådløse netværks problemer
omkring sikkerhed mm.

Umiddelbart rigtig smart, men det udløser en række spørgsmål:

* Virker det?
* Begge ender af 'kablet' skal vel have fat i samme fase i elnettet?
* Hvor høje hastigheder kan opnås?
* Har nogen anbefalinger til leverandør (mærke/type) ?

På forhånd tak!

Jens

Fra : Juel CH

Dato : 22-12-04 13:55

Se svar nedenfor, ud fra mine erfaringer.
Ole

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> omkring sikkerhed mm.
>
> Umiddelbart rigtig smart, men det udløser en række spørgsmål:

Ja, med nogle begrænsninger.

> * Begge ender af 'kablet' skal vel have fat i samme fase i elnettet?
Ikke ubetinget, men hvis ikke har det indflydelse på hastigheden.

> * Hvor høje hastigheder kan opnås?
Der loves 14 Mbit/s, min erfaring siger 10-12 Mbit/s når på samme fase, 6-7
Mbit/s over forskellige faser.

> * Har nogen anbefalinger til leverandør (mærke/type) ?
Har en del erfaring med produkterne fra Devolo
http://www.devolo.de/de_DE/produkte/dlan/mldlaneth.html

Fra : Brian Hansen

Dato : 24-12-04 14:49

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> * Hvor høje hastigheder kan opnås?
> * Har nogen anbefalinger til leverandør (mærke/type) ?

Min erfaring er den samme som Juel CH. Jeg har sat 4 op i en lejlighed ved
en kammerat.
De er alle fra AllNet. Det eneste problem har været at de ikke kan
konfigureres fra en Mac.

Brian
ps. Amitech's model er på tilbud i Electronic World til 797,- for 2 stk.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 28-12-04 02:26

Jens wrote:
> [...]
> * Hvor høje hastigheder kan opnås?
> * Har nogen anbefalinger til leverandør (mærke/type) ?

* Virker det?
Højst sansynligt

* Begge ender af 'kablet' skal vel have fat i samme fase i elnettet?
Behøves sikkert ikke. Der kommunikeres sikkert bare på nul-lederen, og
skal derfor en tur omkring husets gruppetavle. Derfor den forringede
hastighed som der er skrevet om i de andre svar.

* Hvor høje hastigheder kan opnås?
Ingen anelse.

* Har nogen anbefalinger til leverandør (mærke/type) ?
Desværre.

Men jeg ville absolut ikke stole på sikkerheden. Spørgsmålet har været
oppe i gruppen før, hvor der så vidt jeg husker var nogen der påstod at
el-måleren virkede som et filter. Det er også muligt, at det er
tilfældet mht. de nye elektroniske målere, som elselskaberne sætter op
om dage, men de gamle ferris-målere gør garanteret ikke.

Esben