hjælp til Speed stream 5781 (ikke TDC's)
Fra : Hanghøj

Dato : 19-12-04 21:08

Hej folkens

Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med at løse.

Jeg har fået installeret en TDC erhvervs ADSL linje 768/4096Kbit, som jeg
skal dele med ca. 20 beboere i vores boligforening. Vi har et eksisterende
netværk som er samlet i et krydsfelt i vores kælder. Krydsfeltet består af 1
stk. HP procurve 2524 og 1 stk. HP procurve 2512 som er forbundet.

Vi har fået leveret en lukket speedstream 5781 router sammen med ADSL'en og
den fungerer upåklageligt, men jeg ønsker at anvende vores egen router
(samme model) i stedet for den lukkede router fra TDC. På den måde slipper
vi for at skulle betale 950kr hver gang vi ønsker at ændre i router
konfigurationen.

Vi har ingen server stående!

Samme med vores ADSL forbindelse har jeg bestilt 8 ekstra "faste" IP
adresser som bland andet skal tildeles vores 2 switche, så jeg kan tilgå dem
selv om jeg ikke er tilsluttet vores LAN. De resterende adresser er på tænkt
de af vores brugere, som af en eller anden grund ønsker at have en fast IP
adresse. De resterende brugere skal have tildelt IP'er via DHCP.

I det brev jeg modtog fra TDC stod der følgende:

Information vedrørende internet tilslutning:

IP adresse: 80.xxx.yyy.190 (din WAN IP-adresse)

Gatevay: 80.xxx.yyy.189 (TDC's IP adresse)

Netmaske: 255.255.255.252 (Undernetmaske/subnet)

IP-net: 80.xxx.yyy.188/30

IP-adresser tilrådighed: ingen

Detaljeret information (ekstra IP-adresser)

LAN IP-adresser bliver routet i din router 7 WAN IP-adresser bliver routet i
TDC's kantrouter

Ekstra IP-net (LAN adresser):

IP-net: 83..qqq.232/29

Netmaske: (255.255.255.248)

IP-adresser til rådighed: (83. .qqq.233 - 83. .qqq.238)

(xxx, yyy, , qqq dækker over 4 tal)

Kan I på baggrund af ovenstående forklare mig hvordan jeg skal konfigurerer
vores egen speedstream 5781 router. Kan det overhovedet lade sig gøre at
nogen får IP'er via DHCP og andre får fast IP.

Venlig hilsen

Søren

PS jeg har kigget i dokumentationen for 5781'en, men jeg syntes ikke jeg kan
finde svar på mit spørgsmål.