Hvordan kan klienten se serveren??
Fra : *XxX*

Dato : 16-12-04 21:48

Hej NG.

Jeg har gang i et lille projekt, hvor jeg forsøger at såtte noget netværk
op. Det er sat up med en router på net indgangen og så 3 routere til hver
sin afdeling af firmaet.

http://frip.dk/fatman/Network_case.gif

Jeg vil gerne have sådan at de deler en printer der bliver sat op på
Enterprise serveren. som kommer til at hedde \\server\printer, men client01
kan ikke se server hvis man taster \\server ind i adresse linien. Den kan
godt se \\client02 og pinge serveren's ip, serveren kan også pinge
client01's ip, men server og client01 kan bare ikke komme ind på hinanden.
Det skal lige siges at de begge har delte filer og fildeling slået til.

Håber det er forståeligt nok ellers så skriv lige.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 18-12-04 00:51

*XxX* wrote:

> [...]
> Det skal lige siges at de begge har delte filer og fildeling slået til.

Hvordan er opsætning ifht. WINS/DNS? Har du en WINS eller en DNS server
defineret?

XP/Win2k/2k3 => DNS
NT/Win9x => WINS

Knus
Regnar

Fra : *XxX*

Dato : 19-12-04 11:36

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message

> Hvordan er opsætning ifht. WINS/DNS? Har du en WINS eller en DNS server
> defineret?

Nej det har jeg ikke, men hvis man skriver serverens IP med \\ foran kan jeg
heller ikke komme ind på den.

DNS serveren er bare min freesco router, som så nok bare sender alle opslag
videre ud på nettet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-04 12:52

On Sun, 19 Dec 2004 11:36:14 +0100, "*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com>
wrote:

> Nej det har jeg ikke, men hvis man skriver serverens IP med \\ foran kan
> jeg heller ikke komme ind på den.

Du skal have sat WINS/DNS op for dit eget netværk, hvis maskinerne
skal kunne 'se' hinanden med Windows Networking i et routet netværk.

-A

Fra : *XxX*

Dato : 19-12-04 14:07

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Du skal have sat WINS/DNS op for dit eget netværk, hvis maskinerne
> skal kunne 'se' hinanden med Windows Networking i et routet netværk.

okay det vil jeg prøve, men kan stadig ikke forstå det når de nu kan pinge
hinanden og det hele bare ikke gå ind på de delte filer.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-04 16:23

On Sun, 19 Dec 2004 14:06:30 +0100, "*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com>
wrote:

> okay det vil jeg prøve, men kan stadig ikke forstå det når de nu kan
> pinge hinanden og det hele bare ikke gå ind på de delte filer.

Du skal bruge navneopslag, så pc'erne kan finde ud af, at "Server"
betyder 192.168.1.130. Når de sidder på samme net, kan de bruge
broadcast-men det kan de ikke i et routet net.

-A

Fra : *XxX*

Dato : 19-12-04 16:29

> Du skal bruge navneopslag, så pc'erne kan finde ud af, at "Server"
> betyder 192.168.1.130. Når de sidder på samme net, kan de bruge
>. broadcast-men det kan de ikke i et routet net.
Hvorfor virker det så ikke hvis jeg angiver IP'en.

\\192.168.1.130

så skal den jo ikke slå noget op men bare kontakte, eller er det mig der er
helt gal på den.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-04 22:43

On Sun, 19 Dec 2004 16:29:19 +0100, "*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com>
wrote:

> Hvorfor virker det så ikke hvis jeg angiver IP'en.
>
> \\192.168.1.130

Hmm, jeg overså, at det heller ikke virkede...

Hvad sker der, når du prøver?

-A

Fra : *XxX*

Dato : 20-12-04 16:26

> Hmm, jeg overså, at det heller ikke virkede...
>
> Hvad sker der, når du prøver?

Intet svar. \\192.168.1.130 kunne ikke findes.

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 20-12-04 18:52

In newsgroup dk.edb.netvaerk wrote, *XxX*, this, the Mon, 20 Dec 2004
16:25:39 +0100:

Hello *XxX*,

>Intet svar. \\192.168.1.130 kunne ikke findes.

Hvad sker der, når du er inde på routeren? Kan du pinge fra den? Eller
se ARP?

Arbejd dig ud fra kernen og videre ud til klienten.

Kristian Krautwald

Fra : *XxX*

Dato : 20-12-04 20:46

"Kristian Krautwald" <kristian@krautw!Fjerndette!ald.dk> wrote in message
> [...]
> 16:25:39 +0100:
>
> Hello *XxX*,

> Hvad sker der, når du er inde på routeren? Kan du pinge fra den? Eller

Ved ikke helt hva du mener med pinge fra ruoteren, jeg kan godt pinge
serveren fra klienten og klienten fra serveren. hvordan bruger man det der
ARP??

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 20-12-04 22:42

In newsgroup dk.edb.netvaerk wrote, *XxX*, this, the Mon, 20 Dec 2004
20:46:25 +0100:

Hello *XxX*,

>Ved ikke helt hva du mener med pinge fra ruoteren, jeg kan godt pinge
>serveren fra klienten og klienten fra serveren. hvordan bruger man det der
>ARP??

Sorry, misforstod dit indlæg! Glem hvad jeg skrev!

Kristian Krautwald